Elkompensationen

Ah, du menar att politiker är gudsmäktiga i sin visdom, jag förstår.
Det är för övrigt inte rättvisan i systemet som förbluffar mig, utan snarare att stödets utformning inte bäddar för att spara energi.

3 gillningar

För egen del lär jag inte se ett rött öre av kompensationen, bodde i en brf med gemensamt avtal och flyttade för nån vecka sedan. Verkar inte finnas någon klausul som förpliktigar en brf att ge vidare stödet i en sådan situation, så dom får väl gotta sig åt “min andel”. Lyckligtvis var förbrukningen, och därmed utgifterna, låga. Bästa sparknepet är ändå att inte äga hus ;p

1 gillning

Det du föreslår är inte i närheten av lika enkelt att administrera. Den nya regeringen är hårt pressade av oppositionen att komma med en lösning snabbt som går smidigt att implementera, och är hyffsat rättvist och som inte leder till att spä på inflationsbrasan ytterligare. Tror detta alternativet var det bästa dom kunde åstadkomma i detta läget.

2 gillningar

Litar inte på något förrän jag får pengar i handen.

Minns ni när bilägare skulle kompenseras för höga drivmedelspriser? Det var i år.

4 gillningar

Angående att inte spä på inflationen. Att ge retroaktivt ett bidrag för upp till ett år bakåt innebär att väldigt många kommer få en stor summa pengar nu som de uppenbarligen klarat sig utan. Tror inte det är så att detta kommer användas till att betala några gamla elräkningar. De som haft riktiga problem att betala räkningarna har nog varit i kontakt med banken för att få amorteringsfrihet. Möjligtvis att det finns några promille som har lånat pengar för att betala lånen eller blivit av med huset. Men samtidigt måste ju eget ansvar gälla till viss gräns?

3 gillningar

Det är ju inte retroaktivt - det är inför kommande vinter men storleken baseras på senaste årets förbrukning vilket känns rimligt. Elpriserna kommer väl vara högre denna vinter än förra?

1 gillning

Vår nya regering lovade ju i valrörelsen att de skulle ha en lösning på plats från och med 1:a november. Nu är det ju ett stort frågetecken om när pengarna kommer och om hela lösningen kommer godkännas av högre instanser. Lätt att säga saker i förväg och hålla tunt. Inte först eller sista gången det sker :frowning: .

1 gillning

Hur är det inte retroaktivt? Hur skulle ett retroakttv stöd se ut om inte “utbetalning = (konsumtion okt 21-sep 22) * 0,5” defininieras som retroaktivt?

2 gillningar

Kommer dessa pengar att sparas? Många kommer nog att se detta som “manna från himmelen” och bränna detta på julklappar och liknande om utbetalning kommer innan jul. Dvs de kommer att bidra till inflation i alla fall.

Jo det är retroaktivt. Återbetalning från perioden oktober 2021 till september 2022.

1 gillning

Nu blev det allt pannkaka av matematiken. :wink:

1 gillning

Amen.
Hade tänkt låta bli en weekendresa nu i november men nu, wth klart vi drar :wink:
Skämt å sido, jag tror att många faktiskt lägger dessa pengar rätt in i bufferten då ovissheten kring framtiden fortfarande är hög.

PS. hade förväntat mig att en sån här tråd på ett ekonomiforum mer skulle handla om hur man optimerar bidraget snarare än att landa i en diskussion om rätt eller fel.

2 gillningar

Hade vi inte förväntat oss höga elkostnader hade inget stöd betalats ut. Men nu ser prognosen ut som den gör.

Alltså: Det betalas ut ett proaktivt (nästan realtid-) stöd inför kommande vinter.

Men det är ju bara semantik egentligen.

1 gillning

Ja usch och fy, pöbeln kommer säkert att bränna allt på nåt oansvarigt sätt. Skönt att vi ansvariga här på forumet gör rätt i alla fall. :pleading_face:

2 gillningar

Hur många av månaderna hade du ett elabonnemang i SE3 eller SE4? Hur stor va din förbrukning under den perioden? Multiplicera det med 79 öre per kWh om du flyttade till SE4 och 50 öre om du flyttade till SE3.

Denna ersättning är för priser som har varit, men ersättningen kan användas för att betala kommande räkningar. Det kanske blir fler ersättningar för vinterns räkningar senare, men jag hoppas inte det.

Jag tror pengarna kommer gå rakt vidare in till “elräkningskontot” för dom flesta.

2 gillningar

De ‘tuffa’ elräkningarna kommer ju inte förrän februari. Folk kommer ha bränt pengarna i julen. 100%

2 gillningar

Förstår inte riktigt. Får BRF:er också ta del av stödet?

För de flesta här kanske som har svag ekonomi. Men majoriteten av befolkningen har ju knappt någon buffert alls. Det går till pubrunda, resa till varmare land etc. Borta!

Om el ingår i hyran har de hittills inte betalat för elen.