Hej!
Vill summera ekonomin så bra det går för att ni ska få en så ärlig bild som möjligt.
Familj: Jag 30 år, mamma 29år + barn 1 & 3 år
Hus: köpt på peaken våren/sommaren 2021
Lån tot 3,340 mkr
Hus
961k - 1,35% 2026/09
1000k - 1,25% 2024/09
890k - 1,3% 2023/09
351k - 2,75% 2024/04
Bil
137k - 6,65% rörligt
Rörligt elavtal
Förbrukning ca 14’ Kwh per år. Kommer gå ned något då renoveringen kommer innebära tätare hus, nya dörrar och fönster + vattenburen golvvärme.
Bor i en mindre stad i mellersta Sverige och började leta hus mitt i peaken, precis som många andra. Vi gick på mängder av visningar men kunde för vårt liv inte förstå att folk var villiga att betala de summorna för hus i en denna staden. Började bli desperata och köpte tillslut ett renoveringsprojekt. Priset på huset steg över 33% från utgång och skicket var katastrof. Vi har gjort väldigt mycket hittills men har mycket mycket kvar. Med andra ord kommer det inte finnas möjlighet att låna upp mer på huset på många år. Fick huset värderat till 4 mil strax efter Ryssland/Ukraina situationen. Kan uppskatta värdet till 3 mil idag.
Tänker långsiktigt i alla mina investeringar och har snöat in på solceller. Har fått en offert på ca 160’ för en anläggning på ca 11’ Kwh. I ett av finanseringsförslagen finns det räntefri avbetalning delat på 36 månader. Investeringen är helt och hållet i ett ekonomiskt syfte. Kalkylen uppskattar en avkastning på mellan 7-11%.
Idag har jag ca 600k på börsen, ca 100k på sparkonto med 5% ränta + ca 100k i andra investeringar
Sambon är mammaledig idag, men när vi båda arbetar heltid så har vi en gemensam inkomst på minst 76’ brutto. Jag arbetar som säljare med provision.
Det jag behöver reda ut
Plocka pengar från sparkonto för att finansera solceller + räntefri avbetalning på 36 månader på resterande belopp
Fortsätta spara buffert/behålla sparkonto för kommande räntehöjningar
Avvakta med solceller tills tekniken blir billigare/effekten högre
Amortera mer på billånet
Slutföra renovering med cash eller invänta bättre situation och låna
Börsen
Andra förslag?? Hur ska jag som småbarnspappa i rådande situation
Tack för att du läste inlägget och jag uppskattar all feedback. Ställ gärna frågor
Har lite liknande förutsättningar även om vi råkade köpa när Coronan seglade upp (och därmed antagligen är på ±0 på husets värde).
Jag hade gladeligen tagit av det du har investerat på börsen för att bli kvitt ofördelaktiga lån (såsom billånet).
Även om jag förstår att ni nu är glada över de olika bindningstiderna på bolånets delar vill jag skicka med att förhandlingsutrymmet begränsas lite av det framöver. Banken vet att de inte behöver ge er nån vidare ränterabatt då ni ändå kommer ha svårt att dela bolånet.
Är solcellerna enbart en ekonomisk grej så skippa dem i detta läget. Ta däremot ut och lös det förbaskade billånet, det blir ingen glad av. Sedan kan du/ni ju överväga att lösa lånet på 890k till hösten om räntorna talar för att det är en vettig idé. Att hoppa från 1,3% till t ex 4,5% är ju inte superkul.
Och, välkommen till forumet säger den här solcellskramaren!
Sen skulle jag kolla uppvärmingssystemet om de går att få ner elförbrukningen å även hur de är med isoleringen/fönster…
Solcells paneler på 36 månaders avbetalning utan ränta låter bra, men hur är de me taket? Får kolla på de innan man investerar i paneler…
Sen även försöka amortera ner lånet på 890’ för kostnaden av den nya räntan i höst kommer bli högre…
Tack för svar!
Billånet får bli en prio och trycka ner/betala av i närtid.
Jaa och dessutom har min samb fått nytt jobb på bank/försäkring. Skulle gärna flytta över hela lånet dit men kan bli väldigt kostsamt med att lösa. Tiden får visa vart det tar vägen.
Tack för feedback och välkomnandet!
Absolut - billånet kommer bli en prio. Visst är det lockande att lösa större del av bolånet. Har en rätt aggressiv approach till börsen och har haft bra avkastning hittills. Känner att det gör ont i magen att “gå miste” om eventuellt bra avkastning från börsen för att lösa ett lån med hög ränta en tid framöver. Dsv får man ställa 2 faktorer mot varandra - tiden det tar att spara ihop 600k investerad på börsen mot hur ont det gör att betala högre ränta på lånet under en tid.
Tack så mycket!
Huset är 130m2 + 110m2 källare, så relativt stor yta att värma upp. Radiatorer + golvvärme i källare, vattenburen glovvärme + radiatorer på boytan. Halva kåken är renoverad och halva kåken ska renoveras när ekonomin har kommit tillbaka på fötter igen…
Taket är från 2011, så det är i godkänt skick.
Du har ju hygglig energieffektivitet i kåken om du bara bränner 14000 kWh med 4 personer.
Elpriset är idag historiskt högt och priser på paneler har rusat senaste året. Efterfrågan är enorm och folk kan inte räkna. Man köper paneler för att grannen köpte paneler och var nöjd. Tro tusan att grannen är nöjd som satte upp dom i tider då man förväntade sig lägre elpriser och då själva anläggningarna var billigare.
Du hade otur att köpa huset på toppen av kurvan och risken finns att även solcellerna peakar nu.
Som andra har påpekat kanske billånet skulle kunna vara ett bra ställe för att stoppa pengarna först
Ja byte av fönster, vattenburen golvvärme och bergvärme gör gott. Räknar med att landa betydligt lägre när hela renoveringen är klar.
Exakt, men också rädd att priserna för både el och solpaneler fortsätter uppåt under lång tid. Som alltid när man har facit i hand - skulle investerat/gjort detta tidigare. Samtidigt är det aldrig för sent att göra en god investering.
Billånet är ju illa, men med ett sådant kalaskonto i norge blir det ju nästan svårt att argumentera för att man ska ta de pengarna för att betala av på billånet (det är ju bara netto 1.15%).
Oavsett, som jag ser det så är enklaste pengarna att först nolla billånet med garanterad 6.65% avkastning på pengarna.
Trevligt med räntefritt på solcellerna, men det finns ju inga gratisluncher, det är ju bara lagt på priset istället. Kan varken säga bu eller bä där, våndas själv på kalkyl på solceller.
Tror du kan släppa fomo med solceller. Det är svårt att räkna hem redan nu och vi kan nog räkna med försämringar på kalkylen se EI’s utspel om reducerad nätavgift och jag personligen tror att nästa steg är att skattereduktionen på 60 öre också kommer försvinna. Personlig åsikt är att man ska undvika investeringar där man är utlämnad till politikers godtycke så imho solceller sätter man upp för en bra känsla i kroppen inte för att det skulle vara den vettigaste åtgärden för att få ner sin elkostnad.
Exakt - eller snarare en kapad utgift ;D
Har haft 3-4 olika offerter och de ligger varken högst eller lägst. Säljaren blev nästan förvånad när jag bad om mer info kring det. Det är en uppläggningsavgift på 499:- och sen en admin kostnad på 45:- per månad - that’s it.
Instämmer med mycket du skriver, men å andra sidan kan det hända grejer med ISK likaväl. Men svårt att räkna hem är det inte - frågan är bara på hur många år? Du har ju en garanterad produktion (om du inte sätter dom på norrsidan med en skog framför) som kommer generera.
Den reducerade nätavgiften är en EU-lag som vi inte kommer ifrån, tror dock att regeringer kommer att fortsätta ha förhållandevis bra villkor till privatpersoner som investerar i solpaneler. Allt annat är bara hjärndött för alla inblandade.
Ja, men vilket kalkylpris kör man på el, det är extremt volatilt redan och det kommer bara öka bl.a. i takt med antalet installerade solcellsanläggningar. Kommer sluta i att el blir superbilligt på sommaren när alla vill sälja sin överskottsel och superdyrt vid -20 på vintern när alla vill köpa el som ingen lyckas producera.
Som investering mot olika fonder eller aktier så är de inte lönsamt, men alla har olika sätt å se samt hur man räknar… Vi använder över 30% direkt från panelerna på den totala förbrukningen av el… Den total kostnaden för elen 2022 va flera tusen plus å då är inte skattereduktionen me räknad… Skönt att inte ha elräkning…
Hade vi inte haft panelerna så hade el räkningen hamnat på närmare 35-40.000 senaste året… Då kan man använda dom pengarna till annat…