Vilken väg ska småbarnspappan ta - solceller, börsen eller buffert?

Så sant!
Läste ett intressant inlägg om att man borde anpassa sin anläggning exakt efter sin egen förbrukning mellan mars/april och okt/sept istället för att maximera antalet när man ändå är igång. Enkel pitch för säljarna idag såklart…

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. Du kanske köpte panelerna när dom var billigare och du kanske har fått vara med om elpristoppen?
Din investering måste blivit långt över förväntan då alla stjärnor har stått rätt! Grattis till en superbra affär!!
MEN din historia blir ett ganska dåligt beslutsunderlag för den som står i valet och kvalet om att slå till NU.

Den procentuella avkastningen avgörs av avd du betalar för tillgången och framtida vinster. Tänk hur många som var nöjda när fingerprint/FANG/bitcoin på toppen! Men innebär en topp per automatik köpläge?

Om förutsättningarna passar dig/er så anser jag solcellerna är bra investering. Diversifiering av din ekonomi. Har själv investerat i solceller och det har gått över förväntan. MEN som också tagits upp, vet aldrig vad elpriset kommer att ligga på. 2022 va ett jättebra år för att sälja solel. Men tror och hoppas att detta va undantag. Tänker då på svenska befolkningen!

Som nämnts i tidigare inlägg så kanske det är bättre att avvakta tills du är klar med renoveringarna samt betalt av på billånet.

Just nu är stor solcellshype, alla ska ha solceller. 160 k för 11 kwh lät inte superdyrt. Mina kostade 135 k för 10,5 kwh, år 2020.
Att vänta på bättre teknik, då kommer man aldrig köpa. Mina ligger på 320 w per panel, nu finns det paneler på 500 w per panel. Men betyder inte att kwh priset blir billigare men du behöver mindre takyta. Förhoppningsvis kommer priserna sjunka om/när den hype lugnar ner sig lite…

Att säga att solceller inte är lönsamt sanning med modifikation, allt på beror på… Dina förutsättningar, ekonomiska, tekniska dvs huset förbrukning, ålder, uppvärmning etc. Elmarknaden hur den kommer bete sig, kommer priset gå upp och ner, stabilisera sig,?!? Där finns en del frågetecken.

Ps denna vecka fick vi utbetalt dryga 11 k från vår elleverantör för försäljning av el. Vi har inte betalt någon elräkning sen vi flyttade in. (Nybyggt hus)

1 gillning

Nyanserat och klokt!
Visst är det så att verkningsgraden på paneler har ökat något, men framför allt har väl panelerna vuxit i storlek. Med större yta exponerad kan effekten per panel öka, dessutom krävs färre (men bättre) infästningar per installerad kW. Det torde ge en bättre ekonomi i installationen, men som du skriver är det inga våldsamma tekniska framsteg vi pratar om.

Vart hittar du: 100k på sparkonto med 5% ränta?

Jag får 2,5% på mitt…

Jag hade för och främst betalat av billånet… därefter kanske solceller.

1 gillning

Vi har väldigt lik situation som OP men köpte senare så inte bundit så mycket av lånet då det inte verkar värt. Försöker själv fundera på vad som gynnar oss mest ekonomiskt:

• amortera rörligt bolån
  • byta fönster från gamla 2glas
  • sätta solceller.
    Vi har tyvärr råd med bara en av dessa just nu även om vi vill alla på sikt.

Det är högst relevant för kalkylen vad framtida elpriser är och jag blev förvånad över att det på sikt ser ut som ganska rimliga priser utifrån det domedagscenario för uppvärmning som det såg ut som. Förhöjda elpriser nästa vinter påverkar oss inte då vi hade turen att ha bundet pris vintertid.

Kom gärna med källor/tankar som stärker eller talar emot nedanstående länkar:

https://elpriser24.se/prognos/ - kortsiktigt

Framtidens elpriser: Bixias prognos 2022-2040 | Bixia -långsiktigt

1 gillning

Även om man kommer med källor som exempelvis du gjort så är det fortfarande prognoser. Det finns faktorer som är omöjliga att förutsäga, exempelvis väder och krig. Får vi extremväder i framtiden som många tror så kommer det påverka elproduktion. Som den extrem torka som va i Europa i somras, om jag inte har fel för mig så va det så torrt att vissa kärnkraftverk inte kunde användas, i Frankrike tror jag det va. Om det sedan blir extremt torrt i Sverige och norra Sverige får problem med att fylla vattenmagasinen så kommer det få konsekvenser för elpriset, i norra Sverige.

Jag som bor i SE4 är mer beroende om hur elpriserna är Europa än i norra Sverige eftersom vi har flaskhalsar i Sveriges elnät. Ytterligare en faktor, vad händer om vi bygger bort flaskhalsarna i elnätet. Hur kommer det att påverka priset? När?

När funderade på om jag skulle skaffa solceller försökta jag räkna fram det men kom fram till att det är som med allt annat. En kvalificerad gissning, så jag gjorde en chansning helt enkelt. Är samma som med mina investeringar, jag gör en kvalificerad gissning baserat på den fakta jag tagit fram.

Jag måste understryka att alla har olika förutsättningar för att få ihop ekonomin med solceller, med mina förutsättningar va det bara att köra. För andra är det inte lika självklart.

I ditt fall så funderar du över solceller eller byta fönster. Frågan är då vad du tjänar mest på, hur mycket tjänar du på byta fönster? Hur mycket tjänar du på köpa solceller? Generellt så är det svårt att räkna hem fönsterbyte.

Åter igen, dina förutsättningar… gammalt hus, uppvärmning, kallras fönster, ruttna fönster, etc.

I SE4 kan vi inte binda elavtal längre, inte som jag hittat iallafall.

1 gillning

Visst va panelerna billigare då när vi köpte dom, även elpriset va klart lågt… Att köpa paneler va för att få ner framtida elkostnader å bo billigt…

Jag skulle avråda det starkaste från solceller.

I huvudsak så kommer du kanske få betala för den el du producerar från din anläggning;

https://mobile.twitter.com/KTHengineer/status/1558717877041111041

Jag läste också på twitter att södra tyskland redan har detta problem, dvs att stora solcellsanläggningar stängs ner vid för mycket sol för att inte överbelasta nätet.

Har bott i Norge tidigare. Där har de ett upplägg som heter “Boligsparing for ungdom”, BSU, med hög sparränta

Som du säger så är det stora anläggningar, 10-15 kwh på ett villatak anser jag inte vara en stor anläggning. Dock finns det i vissa områden stopp ang solcellsinstallationer för att nätkapacit inte är tillräcklig och nätägaren måste bygga ut, oftast i äldre områden.

Finns en problematik med sol och vindkraft. Det kan bli överproduktion. Hade iallafall SE4 denna vinter, några timmar som vi hade negativt elpris. Dvs vi fick betalt för att förbruka el. Varmt väder och mycket blåst. Med detta resonemang så ska vi isåfall sluta bygga ut vindkraft? Vid vissa peakar så har vi överproduktion med vindkraft och solkraft i framtiden, detta är något de högre makterna får lösa. Syftar då på politikerna eftersom det är dom som pushar för det, grön el. Jag är bara en enkel solcellsägare.

Allt ska bli elektriskt i framtiden, tror att all elproduktion kommer att behövas i framtiden. Gäller bara att hitta sätt att spara elen i olika slags batterier…

Självklart ska ni betala av billånet asap. Är det ens något att fundera över?

När det börjar bli farligt är när tillräckligt många har köpt solceller så det blir en dyr post i statsbudgeten samtidigt som det är så få som köpt solceller så det inte påverkar väljarstödet nämnvärt om man tar bort stödet. Vid detta läge är ett bortplockat solcellsstöd intressant om det kan finansiera något som ens egna väljare gärna vill ha.

Tyvärr tror jag att det finns en rejäll risk att vi kommer in i den gråzonen där politiker kan ta bort solcellstödet under denna mandatperiod (eller nästa om nuvarande regering vinner nästa val).

Saxat från Dalakraft

1 gillning

Vad som är lönsamt på kollektivnivå behöver inte vara det på individnivå. Nu pratar vi individnivå. Jag vill bara lyfta för loffe att Roi i framtiden antagligen inte blir som det är idag, nätavgifter och skattereduktion kommer antagligen att försvinna för eller senare, inklusive att man inte vill sälja när solen står och skiner för att det då blir att man betalar för att skicka ut solel till nätet.

Lite of topic på din utstickare :slight_smile:
Nu har vi (via våra framröstade politiker) valt att lägga ner baskraft (kärnkraft) och satsa på intermittent kraft (sol/vind) - med alla utmaningar det innebär. Vi har målat in oss i ett hörn och ja, iblandkraft är bättre än ingen kraft alls. Hade man tittat på vad som egentligen behövs på kollektivnivå hade man nog satsat på pumpkraft och kanske även värmegropar (sparat varmvatten i en grop med en massa frigolit on top) som sedan används på vintern. Även värme i sandlagring hade inte varit helt fel väg att gå för all industri i sverige/fjärrvärme.

Hej.

Vet du hur vinden/taket är isolerad? Det är viktigt med bra isolering uppåt. Om det är dåligt så kan det vara en bra idé att åtgärda det.

Mvh

Så länge dina fönster är hela och ni inte tänker göra några andra större ingrepp som kräver byte, skulle jag nöja mig med att åka till jem & fix och köpa tätningslister. Gör större skillnad än man tror.

Står som sagt i samma situation. Lockande med en sänkt månadskostnad/passiv inkomst/garanterad avkastning… jaa solceller går att sätta många taggar på.

Låst elpris under vinterhalvåret? Snyggt, vart har du löst det och hur ser det avtalet ut?

Ja det är många frågetecken och antaganden när det kommer till lönsamhetskalkyl för solpaneler. Lutar mer och mer åt att lämna solpanelsplanen och vänta och se hur hela marknaden och ekonomin utvecklar sig.
Men å andra sidan - vågar man ha större delen av sitt kapital på börsen i dagsläget borde väl solpaneler vara en tämligen defensin investering… Jaa, jag flänger fram och tillbaka!

Hej!

Vinden är isolerad med ca 1,5dm spån + ca 2dm isolering. Uppskattar måtten men har fått gräva mig ner när vi drog nytt. Är detta OK eller bör detta förbättras??

Att lösa lån med lägre ränta än dagens marknadsränta är gratis eller iaf billigt. Tanken är att banken ju kan ta de pengarna och låna ut till högre ränta och tjäna mer pengar. Finns en bra räknare på Ränteskillnadsersättning - beräkna kostnad | Konsumenternas

Sen om det lönar sig för er beror ju på vilken ränta sambon kan få. Bara att räkna…