Energilån för solceller

Hej!

Är helt ny här och ber om ursäkt för ev. dumma frågor. Har funderat på att investera i solceller och såg nu att Nordea erbjuder ett energilån med effektiv ränta på 2,08 om man lånar 100’ kr. Rimligtvis blir de mer lönsamt att låna för solceller och investera motsvarande summa, även om de tar längre tid för dem att betala tillbaka sig än om man betalar kontant.

//Niklas

Har du utrymme att låna på huslånet så borde du kunna få bättre ränta.

2 gillningar

Sant, har dessvärre inte utrymme för det då fastigheten är inköpt sommaren -21 och dessutom tänkte vi använda värdeökningen till att göra andra renoveringar på huset.

Ta in lite offerter på solcellerna så får du en fingervisning på “avkastningen”. Jag tror man får ta dem uträkningarna med lite nypa salt. “Avkastningen” kommer bero mycket på anläggningens storlek och dina förutsättningar. På så sätt får man ett hum om låneräntan är tillräckligt bra för att köra på det.

Jag förstår. Har själv investerat i solceller och vände och vred på siffrorna i ett halvår. Vi hade goda marginaler på huslånet och bestämde oss för att göra det. Ångrar ingenting och förhoppningsvis så gör vi en insats för miljön.

1 gillning

Gör matematiken om du ska se det som en investering. Det tar i runda slängar 10 år att få igen slantarna för en anläggning som är anpassad efter hushållets förbrukning. Så sätter 100k “får” du igen 10k om året.

Jag, som är stor solcellsvurmare med anläggning på taket, tycker däremot det finns andra vinster. Det är guld att ha “gratis” el, att köra med “grön” el etc. Men det är inte precis en investering som slagit index sedan våren 2019 när den startades, om vi säger så.

Men det kan bli intressant att se hur den går i jämförelse med “index” i det låga perspektivet 15-20 år. När man inkluderar en eller två börskrascher

1 gillning

Jag menar mest att mina 136k betalda våren 2019 skulle genererat en del avkastning fram till nu. I runda slängar skulle de ha betalat anläggningen.

Men jag håller med om framöver och understryker att jag verkligen inte ångrar mig. :slight_smile:

3 gillningar

Jag har sannolikt vart lite otydlig. Jag har mer eller mindre bestämt mig för solceller, MEN frågan är om jag ska låna till dem eller använda mina sparpengar. Lånar jag blir sparpengarna istället investerade på börsen och tar jag sparpengarna blir det ingen investering på börsen…

2 gillningar

Svårt läge nu… hösten 2021.

Men jag tillhör de som tycker man tar av sparpengarna om man kan och inte lånar för att investera.

Själv tyckte jag att läget var optimalt för att slå till just nu. Vi finansierade vår installation med grönt bolån som vi band på två år till 0,89% (ej inräknat ränteavdraget).

Sett till ränteläget så tycker jag att det var en given lösning att utnyttja bolånet (givetvis förutsatt att man har utrymme) sett till alternativkostnaden om alternativet är att använda investerade pengar.

2 gillningar

Nu kanske man inte direkt investerar i solceller och sedan tänker sälja. Men ni får ju inte heller glömma effekten av att solcellerna kommer leda till en lägre driftkostnad. Som i sin tur leder till lite mer låneutrymme hos köparen.

Vilket i sin tur om man tar upp det i en ennergideklaration kan leda till lägre energiklassning. Vilket tex hos SBAB ger ännu lite bättre bolåneränta.

(Sen kan ju även en omvärdering göra att huset ställs högre och eventuellt amoreringskrav eller räntan blir påverkad till det bättre.)

Tyvärr får solceller inte räknas in i energideklarationen. :disappointed:

…vilket är helt efterblivet. :frowning:

2 gillningar

“Egenproducerad solel får tillgodoräknas i din energideklaration. Detta innebär att du kan förbättra din energideklaration genom att installera solceller på din fastighet. Tyvärr får inte all elproduktion från dina solceller tillgodoräknas utan bara den egenanvända elen får tillgodoräknas. El som först exporteras till elnätet får inte tillgodoräknas i din energideklaration.”

Och eftersom solceller knappt producerar något november- februari, då behovet av uppvärmning är som störst, så blir genomslaget på energideklarationen minimalt.

Våra solcellers årsproduktion motsvarar ungefär värmepumpens årsförbrukning, men det spelar ingen roll för energideklarationen.

1 gillning

Alltså här tycker jag man får applicera tänket många böckar små… tex för vår del så är egenanvänd el drygt 6mwh kontra exporterad 8mwh.
Däremot så skulle jag ju ändå påstå att en årlig minskning i elanvändningen med drygt 25% bör räknas… (ligger på en förbrukning på strax över 20tkwh tidigare år)

Jag är helt på din sida i den frågan. Tyvärr blev jag upplyst om annat av besiktningsmannen. I vilket fall som helst är jag väldigt nöjd med solcellerna.

Okey,
Äsch oavsätt vad pappersvärden säger i praktiken så kan man ju vända på det.
Vissa saker vill man bara som köpare att det redan är på plats. Tex att dräneringen gärna få vara utförd, så kommer nog detaljer som installerade solceller eller kanske ännu mera elbilsladdare vara trevligt.

Utgår ändå från att en lägre förbrukning/ extra försäljning i praktiken kommer ses som positivt för att få ett extra bud eller budgivare.

Sen lär det normaliseras på sammasätt som Fiber som idag jag skulle klassa som ett krav, men som kanske inte ger extra bud utan snarare att folk väljer något annat.

Medhåll. När man slösurfar Hemnet är ju den beräknade driftskostnaden något åtminstone jag tittar på. Det är ju viss skillnad om den är kapad med 40% jämfört med liknande hus.

Sedan det kanske börja bli norm inom en 10-årsperiod och då börjar man kanske titta på ålder och effekt och så är cirkeln sluten och solceller börjar räknas som standard.

1 gillning