Betala lån eller solpaneler?

Hej…
Jag gick I pension 2018 när jag blev 61 år. För ett år sen fick jag ärva min far och vet inte om jag ska använda pengarna till att betala av ett lån som jag betalar av varje månad på eller om jag ska använda pengarna till att investera i solpaneler då vi har hus.
Hjälp mej…

Hej, och välkommen! :slight_smile: Här på forumet hittar du lika många argument kring solpaneler som du har användare. Frågan kommer upp titt som tätt på forumet och då kommer nedan länk ofta som rekommendation. Det tycker jag är toppen! Jag har själv bokat solpaneler och gjort min analys över varför det vore så bra. Svårare är att själv argumentera för varför man inte borde göra det. Den listan med argument är nästan viktigare i det stadiet du är i.

Jag själv har främst skaffat paneler för ökad motståndskraft i ekonomin, och inte för att jag ska tjäna massa pengar. Jag har inte suttit med kalkylark och jämfört avkastning med börsen etc. Jag är också av åsikten eller antagandet att när klimatbonusen på elbilar försvann över 2 dygn försvann även möjligheten att räkna med skattereduktionen på solel. Den finns kvar idag, men inget säger att den inte är bort till helgen.

Det klassiska svaret kommer här: det beror på.

Främst på hur stort och vilken räntesats är ditt lån på?

Och om du funderar på solceller så kan det vara en bra investering, men det är inte säkert. T.ex. är erat tak gammalt, vilken vinkel har det, hur mycket skugga? Kan ni hitta en bra offert? Vad har ni för andra investeringar?

Utan att veta mer om er situation så är det nästan aldrig fel att betala av lån.

2 gillningar

Utan i räkna på matten bakom det hela så hade jag helt klart tagit bort lånet så snabbt som möjligt men så har vi alla olika tankesätt kring lån min är väldigt psykologisk :slight_smile:

Men båda kan man väll säga ger en garanterad “avkastning” per månad så inget är väll fel :slight_smile:

1 gillning

Det är inte givet att solceller är en fullt så lönsam grej som vissa tycks tro. De har gått upp i pris mycket och det påverkar lönsamheten. Det behöver inte vara en dålig idé men det är främst intressant i kombination med elbil och hög förbrukning i övrigt.

Lånet är sannolikt betydligt mer relevant att betala av på.

Med antagandet att målet är att du vill sänka dina månadsutgifter så tänker jag att om lånet kostar mer i månaden än vad du sparar på solcellerna i form av månadsutgift så bör du betala ner lånet.
Om kostnaden för elen (och solcellerna täcker upp för det) är högre än räntan på lånet bör du köpa solceller.

Tillkommer såklart andra parametrar också som andra nämnt.

I dagsläget: Lånet (och då har jag f ö solceller) förutsatt att du inte måste betala dyrt för att lösa bindningstid i förtid.

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Grundfrågan är vad har du för mål?
Vill du minska risken i din ekonomi? Betala av lånet
Vill du göra en alternativ investering med potentiellt lägre risk som minskar dina månatliga utgifter? Investera i solceller (om kalkylen ser bra ut, kan vara en högrisk investering om installatörerna klantar sig och du får rötskador i taket på sikt)
Vill du ha potential till hög avkastning? Investera på börsen

Hej och Tack för svaren.
Allt på solpanelsfrågan var klart med offerter och inspektion av taket. Allt var oki.

Sen har jag börjat att tänka

Jag vill få ner månadskostnaden då man numera kan titulera sig som “tidsmiljonär”
Köper jag solpanelerna kontant klarar vi elen själva med tiden, då vi har höga elräkningar.
Slutbetalar jag lånet slipper jag den månadsutgiften …och den utgiften är mindre än elräkningarna…
Jag har nu fått lite mer att tänka på och Tackar för era svar…

1 gillning

Vi var i typ samma situation nu i höst,lägga pengar på solpaneler eller på lån.
Valet blev absolut solpaneler!
Vi har Direktverkande el men även en kamin som vi eldar mycket i. Tanken är att vi kanske 10 år framåt i tiden inte har samma kapacitet med ved o eldning, och då blir elementen mer använda.
Vi har svårt att tro att elen kommer att vara på låga priser igen. Har ett avtal med Jämtkraft som gör att vi kan banka överskott av produktion mars-oktober för att sen kunna ta ut det november-februari !
Detta passar oss iaf!
Lycka till med ditt val!