Låna till solceller

Hej

Har sett att många banker erbjuder lån för solceller, ca 4%ränta. Har inga andra pengar sparade förutom ca 100 000 vi amorterat på huslånet… Är det smart att ta ett sånt här lån? Speciellt om priserna i sommar blir höga igen som de va i augusti om de är vindstilla?
2000 kr per månad i lån o amortering, tjänar man igen det på solcellerna och elen man säljer?
En fördel med solceller på mitt tak är att då slipper jag takttvätt och ev måla pannor vilket också behövs o hade kostat runt 30 000

En kompis berättade att han tittat på möjligheten att köpa solceller via abonnemang, alltså inklusive finansiering. Vi har själva en sådan lösning i min samfällighet och det är ok.
I dagsläget skulle dock abonnemangslösningen bygga på 2,50 kr per kilowattimme i elpris. Det kan ju ge dig en bild av lönsamheten. På uppsidan finns förstås att du efter X år får ta över äganderätten men innan dess ska du alltså betala 2,50 kr per kilowattimme i rätt många år.

Du får nog räkna på det lite mer noggrant på kammaren eller presentera mer siffror (pris och storlek på anläggningen, eller åtminstone pris/kWp, efter skattereduktion).

Men 4 % ränta känns för dyrt, om du inte fått tag i en offert på en väldigt prisvärd anläggning och det här är enda sättet att få upp den. Det finns en risk att du inte ens tjänar pengar på att sätta upp anläggningen utan all förtjänst (och mer därtill, i värsta fall) går till banken.

Som referens, vi satte upp för knappt 9 kkr/kWp och har 1.17 % ränta på lånet som är inbakat i bolånet.

Tvätta pannorna skulle jag gjort innan uppsättning ändå. Målningen kan du förstås skippa.

Om jag inte hade likvida medel hade jag inte skuldsatt mig för att smälla upp paneler på taket.

Varför skulle du slippa rengöra ditt tak?

Att inte rengöra taket är rent vansinne. Mossan förstör taket och ökar exponentiellt i volym. Det är först ganska lite och sedan blir det mer. Volymen i mossan kommer från luften, inte från saker som faller ner på taket.

1 gillning

Nej, jag tycker att solceller kan vara en ok investering som ett komplement. Spara hellre upp en buffert följt av investering på börsen enligt vad rikatillsammans rekommenderar.

1 gillning

Hej!

Jag fick precis en dragning av säljare på solcellsföretaget Freebo. Självklart var deras solceller bäst. Men jag undrar om det är någon här som har någon erfarenhet av dem?

Mvh