Finansiering av solpaneler

Godmorgon! Tänkte se om någon har tydlig uppfattning av hur man bäst finansierar sina solpaneler! Jag såg igår att Svea Solar erbjuder leasing av solceller och jag blev nyfiken. Alternativet för de flesta är väl att höja bolånet för att finansiera?

Har någon räknat på detta? :slight_smile:

Finns tre sätt att finansera solcells panelerna, antingen låna pengarna, leasa eller pengar man har eller lösgör…

Vi använde just Svea Solar för vår solcellsanläggning. När vi räknade på leasing insåg vi ganska snart att vi skulle betala mer än om vi köpte anläggningen själva.

Vi landade i att den bästa lösningen vore just att finansiera anläggningen via bolånet. Många bolåneinstitut beviljar ett s.k. grönt bolån med lägre ränta för den här typen av investeringar. Det kan också hjälpa dig att få hela ditt bolån omklassat till ett grönt bolån, beroende på hur det påverkar ert köpande av el. Det finns andra parametrar också, men en solanläggning hjälper.
När du köper solceller så utgår en viss subvention från staten. Jag har för mig att det är 14% på själva panelerna, växelriktaren och arbetet. Men om du också köper ett batteri så får du räkna växelriktaren till batteriinstallationen och där utgår 48% subvention. Då blir skillnaden i slutpris faktiskt inte så stor för dig och det blir lätt att motivera köpet av ett batteri. Batteriet är den faktor som mest påverkar hur mycket nytta vi får av solcellsanläggningen. Juni-aug köpte vi i princip ingen el alls. Solen var uppe länge varje dygn, batteriet räckte hela natten och vi var stora nettosäljare av el hela denna period. Även om det nu snabbt ändrats med höstens intåg så känns det fantastiskt att ha kunnat vara i princip självförsörjande hela sommaren.

En annan fördel är att ha månadsavläsning på förbrukningsel men få betalt för spotpris på solelen. Enligt våra beräkningar kapar vi på detta viset kostnaderna för köp av el bäst för helåret. Sedan skadar det inte att använda el när den är som billigast även när man har månadsavläsning, för om alla gör så kommer totalkostnaden för månaden också att sjunka.

Va kostade batterierna samt hur stor är kapasiteten på batteriet/batterierna.