Homevolt hemmabatteri, vem 17 ska köpa ett sånt - Polarium

Tjena

Önskar gärna att ngn motbevisar mig, men finns det verkligen ngn här som köpt ett hemma batteri typ Homevolt och kan påstå sig räkna ihop det?

Är av olika anledningar lite nyfiken om Polarium ska lyckas överleva genom sin satsning på batterier för hemmabruk.

Enligt en artikel på DI så kostar ett 6.6kwh batteri 90’ och ett 13.3kwh 130’
De skriver att återbetalningstiden är 2-3år

Grönt avdrag kan man få på upp till 50% men då ska man ändå lyckas sänka sin elräkning med ~15’/år med lilla batteriet eller ~22’/år med det stora.

Om vi gör en riktig glädjekalkyl på det stora och antar att du med solceller kan ladda upp det 13.3kwh per dag (vilket är omöjligt alla dagar i vårt Sverige) skulle det sänka årsförbrukningen med ~4800kwh och då behöver priset per kWh upp till nästan 4.60:- i snitt på de dyraste timmarna.

Då har vi inte med ngn kapitalkostnad heller.

Man bör nog snarare gissa på 10-15år för bara intjäning på elkostnad men då är kapitalkostnaden typ lika stor som “investeringen” av batteriet

Är stark motståndare till solceller också, men det är en annan diskussion :smile:

Gillar tekniken skarpt men kan inte få ihop en kalkyl i mitt huvud.

Som sagt jag kanske tänker fel, motbevisa mig gärna, kalkylen är ganska förenklad givetvis.

Trevlig helg

Finns en lång tråd om batterier här: Hedga elpriset - investera i ett batteri

I all korthet så kan man använda det till mer än bara egen elförbrukning och ladda med annat än solpaneler; man kan ställa det till förfogande som frekvensreserv åt Svenska Kraftnät, till exempel. Men lönsamheten verkar iaf inte vara så bra som utlovat, inte idag i alla fall.

Måste säga att 90 tkr för ett 6,6 kWh batteri var en rätt imponerande marginal iaf. Det är verkligen inget stort batteri. Som jämförelse kan jag nämna att min segelbåt har ett LiFePO4-batteri på ca 3 kWh och det är stort som två vanliga bilbatterier ungefär. Kostade mindre än 10 tkr, men det är iofs också ett hembygge av lösa battericeller.

4 gillningar

Exakt, tänkte bara att kombo med solceller är vanligast…

Jo, ska man tjäna på att ladda över elnätet och sälja/förbruka så lär ju elpriserna fluktuera kraftigt över dygnet får att man ska räkna ihop det.
Troligtvis mer än för ett par år sedan

4 juli i år ändrade skatteverket reglerna igen för grönt avdrag för hem batterier , nu får man 50% avdrag max 50000 per perso o hushåll, ersättningen för frekvensreglering är främst baserad på inverterns effekt o inte så mycke på batteridtorlek man kan kolla historisk ersättning på checkwatt CheckWatt | Smarta tjänster för hållbar energianvändning homvolt finns ett stort o ett litet batteri men samma inverter på 6kw , som ja fatta va de bättre med 2 små batterier en ett stort om man vill optimera frekvens reglerings tjänsten. De kräver 2 personer i hushållet för grönt avdrag. Så gjorde jag

1 gillning

Hejsan. Jag är inne på samma bana, men har inte riktigt bestämt mig än. Två små verkar bättre ur frekvensregleringsaspekt. Men, då lägger man så att säga alla ägg i den korgen. Köper man det större blir det däremot kanske mer användbart även om ersättningen för stödtjänster framöver blir lägre… tankar på det?

Men regleringen hur batteriet används är styrt av någon algoritm som ä okänd, viss del måste vara lagring av egen solenergi för att man ska få skatteavdrag. De ä endå avkastningen som ä de visentliga oavsätt hur de går till. 1 stort eller 2 små är samma kwh volym så ja förstår inte resonemanget

Leasar batteriet tillsammans med solceller. Enbart batteriet kostar 500 kr per månad i 15 år vilket blir totalt 90.000 kr. Kör även elbil och har eluppvärmd villa. När alla fasta kostnader och förbrukning är betald sparar vi i snitt 750 kr per månad. Alltså 150 kr förtjänst per månad per år, alltså 1800 per år. Det låter inte som mycket med med tanke på att vår kostnad för elabonnemang och solceller och laddning av elbil är en förtjänst på 1800 per år är det en synnerligen bra investering.
Eftersom både batteri och solpaneler är leasing r installationskostnaden 0 kr, så inget behov att ta lån eller betala flera hundra tusen kronor vid installationen. Så kortfattat, vi får 1800 kr utbetalat till oss per år med denna konfiguration.

1 gillning

Vad händer när ni vill sälja huset och köparen är ointresserad av att ta över ert leasingavtal?

1 gillning

Nu bor jag i lägenhet men svarar ändå. Personligen så hade jag bara investerat i solceller och batteri om man bor off-grid eller har problem med strömavbrott. Förhoppningsvis så blir tekniken billigare i framtiden.

1 gillning

Först sparar du i snitt 750:-/månad, sen skriver du att förtjänsten är 150:-/månad.

Förstår inte hur du menar

Vi kommer att bo kvar, och om man inte ska bo kvar monteras dom ner och monteras upp på vår nya bostad, allt enligt avtalet, alternativt köper man ut hela anläggningen till kostnaden då, som efter halva tiden betalar man halva kostanaden minus värdeminskningen. Också inskrivit i avtalet. Så är inga som helst problem.

Det låter inte gratis.

Rent krasst hade jag skyggat ordentligt om jag varit spekulant på en kåk med leasade paneler.

1 gillning

Innan solceller X kr per månad. Med solceller och batteri betalar vi 750 kr mindre per månad efter, det vill säga efter leasingavgiften är betalad. Alltså sparar vi 750 kr i utgifter. Dessutom får vi 150 kr utbetalt per månad för såld el.

Enligt avtalet: “Med Sveas hyresavtal kan du närsomhelst säga upp avtalet och istället för att köpa loss systemet välja att återlämna det till Svea Solar och betala en uppsägningsavgift.” och uppsägningsavgiften är beroende på hur länge man haft avtalet. Väljer man att köpa loss systemet betalar man 70% av marknadsvärdet, det vill säga vad det är värt när man säger upp det, efter all värdeminskning och allt man redan betalat i leasingavgift.
Vårt system hade kostat 270.000 kr att köpa, vi betalar strax över 1000 kr per månad, utan att betalat lån eller lagt ut en krona i installations avgift. Så med minskad förbrukning och den vinst vi gör med såld el så sparar vi den summan och kan köpa ut hela systemet efter cirka 7 år. Så med andra ord betalar vi 70% av marknadvärdet, så av 270.000 beräknas vi behöva betala 90.000, vilket är en besparing på 110.000 kr på 7 år.
Skulle vi välja att enbart säga upp avtalet enligt kontraktet kostar det nedmonteringskostnad av paneler och uppsägninskostnad, totalt cirka 13.000 kr. Dessa 13.000 kr har vi sparat in redan under första året, så är med andra ord helt riskfritt då det första året har passerat för länge sedan.

Hej!

Jag pratade precis med en säljare för Svea Solar om detta och fick ett väldigt gott intryck. Tänkte bara fråga dig om ni faktiskt fick möjlighet att lägga in batterilagring i avtalet också och samtidigt nyttja 50% grönt avdrag på det?

Jag blev erbjuden en solcellsanläggning men skulle finansiera batteriet (13,2kwh) själv från start 71000kr (50% grönt avdrag). Han pratade bara om att isåfall får jag betala fullpris för batteriet på 138000kr om jag vill ha det i hyresavtalet. Jag hade gärna haft hela anläggningen i ett avtal med fast avgift som ni verkar fått än att betala i förskott för batteriet.

Ha en fin dag!

Jag var riktigt sugen på solceller för ett par år sedan, som många andra.
Med Tibber och timpris på elen blev allt väldigt billigt. 100kr till Tibber och runt tusenlappen till nätbolaget varje månad. Totalt 1500kr en vintermånad.
Nu är jag inte alls sugen längre på varken paneler eller batterier.

• Listobjekt