Jo för egen del i år så behöver jag påstå att det var rätt skönt med 0kr i elräkning från maj till augusti. (Inkl alla nätavgifter, abbonnemang osv)
Medhåll.
Mina kostnader 2020 tog ut varandra. Dvs, det sommaren drog in extra betalade för vinterförbrukningen. Det jag fick tillbaka vid deklarationen stod för överföring etc, i runda slängar.
2021 är ju en annan resa, men än så länge har jag pengar på elkontot s a s.
Har själv beställt solceller och kommer att finansiera med pengar från sparkonto. Tycker inte det är en matematisk fråga om var/hur man får mest avkastning utan hur man differentierar ens tillgångar. Just nu har vi “onödigt” mycket kontanter för vår situation (reservpengar kontra aktier/fonder kontra huslånstorlek/belåningsgrad mm). Har man “för låg” belåningsgrad tycker jag gott att man kan höja bolånet och eventuellt anv pengarna till börsen/solceller eller liknande investering. Hade vi haft för hög belåning på huset hade jag avvaktat med solceller och inte tagit ytterligare ett lån (även om man matematiskt kan räkna hem det OM inget oförutsett händer). I vårt fall investerar vi i just detta fallet i sänkta fasta kostnader men det bör inte vara prio 1 i allas situationer. Så kort svar, troligtvis skulle inte jag råda dig till att finansiera det med ytterligare lån (förutsatt att du ändå kommer att ha en tillräckligt stor buffert).