Tidigare fanns subventioner av elbilar. De togs sedan bort. Anledningen var främst att Kina ligger före med elbilar i lägre prisklasser. Att fortsätta med subventionerna som tidigare skulle sannolikt ha inneburit att staten finansierat utslagningen av europeisk bilindustri.
Sedan dess har en del saker hänt. Det har konstaterats att Kina på en rad sätt subventionerar sina elbilar. Därför införs tullar som motverkar den fördel som Kina annars skulle ha.
Regeringens klimatpolitik fungerar rätt dåligt. Inte så mycket händer och utsläppen ökar. Att få till mer elektrifiering har nämnts som en rimlig väg framåt.
Europeiska elbilar i lägre prisklasser har börjat komma in på marknaden nu. Om dessa finns och konkurrensfördelen för Kina är upphävd borde det logiskt sett inte finnas några hinder mot ett nytt bidrag för elbilar. Har jag missat något väsentligt här? Är det någon som vet mer om de här frågorna?
Jag vill understryka att jag inte har någon källa på detta och att det enbart handlar om min högst personliga spekulation.
Jag hoppas att det kommer tillbaka men bättre utformat, kanske inte längre behöver vara 70 000 kronor heller. Skulle tro att 30 000 bonus räcker långt idag för att locka nya köpare.
Man kan dra av kostnaden direkt vid köp och inte vänta 6 månader, detta underlättar vid finans av bilen då man kan använda bonusen som del av kontantinsats samt gör det tydliga vid privatleasing utan massa förbehåll om att bonus ska utbetalas osv.
Det ställs krav på att man ska äga bilen en viss tid för att inte bli återbetalningsskyldig (detta var det ju indirekt innan också eftersom det var först efter 6 månader man kunde ansöka).
Man kan ju hoppas att staten har vett att låta bli riktade bidrag till ”grön omställning” för produkter som till större delen skapar jobb utomlands. En bättre idé vore att avsätta medel för att stimulera jobb och uthållig tillväxt i hållbara sektorer, i Sverige.
Hindret är väl att använda skattepengar för att stimulera en produkt som ändå säljer bättre än alternativet som är att köpa en fossilbil i kombination med att privatbilism i grund och botten inte är något som det allmänna uppmuntrar till med omställningen i åtanke.
Hoppas att subventioner av elbilar inte kommer tillbaka. De flesta som köper en elbil har råd att göra det ändå så det är orimligt att alla ska vara med och betala för att rika ska köpa en elbil.
Visst är det bra om fler köper elbilar men alla, även de som cyklar, ska inte behöva vara med och betala för det.
Jag tror att slutsatsen bör bli att eventuell ny subvention borde ta sikte på bilar i lägre prisklass och kanske även ha andra förbehåll.
Det heter idag att elbilsmarknaden är stendöd för privatpersoner. Det kan förstås ändras om fler nya modeller kommer som har lägre pris än dagens modeller.
Många nyare begagnade bilar exporteras från Sverige. Svider lite om en miljöbonus för att minska fossilbilar i trafiken inte gäller hela bilens livstid. Kanske istället borde delas upp så man får tillbaka på deklarationen varje år om man kör fossilfritt? Alriks bilar har snackat lite om det på youtube https://youtu.be/XbcY1vWbmAY?si=6RpXVIKkZ9fVZwxn
Vi betalar alla redan för en massa infrastruktur och offentlig service som många av oss inte ser något större värde i.
Det handlar ju inte om att ”betala för att rika ska köpa en elbil” utan att, i den bästa av världar, driva på omställningen mot grönare teknik. Man kan ha synpunkter på vad som är miljövänligt, man kan tycka att riktade subventioner slår snett, men det förändrar inte att det faktiskt kan behövas en liten puff i rätt riktning.
Nu tycker jag inte heller att riktade bonusar eller bidrag är rätt väg att gå, särskilt inte då det faktiskt är relativt prisvärt med en ny elbil idag. Jämför t ex Tesla Model Y som kostar från 554’, med en bränsledriven bil. Den prislappen får man inte en fabriksny Volvo för.
Rent allmänt håller jag med om att det inte är relevant att subventionera en utveckling som kommer att ske oavsett. Det blir pengar i sjön. Samtidigt finns bilkunder i olika segment.
Jag skulle själv aldrig köpa en bil för 500 tkr, även om jag i någon teoretisk mening har råd. Om jag till äventyrs skulle köpa en ny elbil skulle det sannolikt handla om en bil i prisklassen 250-300 tkr. Det skulle då vara en funktionsbil ämnad att köra till sommarstugan med. Någon ”premiumbil” eller ”rolig bil” skulle inte vara aktuell.
I en framtida situation där dyrare, bättre och roligare elbilar som inte är markant gamla går att köpa begagnade till låt säga 50% av nypris kanske även det här segmentet skulle bli ”självgående” men i min tänkta situation här skulle valet stå mellan en ny elbil för 300 tkr och en begagnad fossilbil för halva den summan. Då kunde sannolikt en subvention på låt säga 30 tkr (som föreslogs innan) göra skillnad.
Jag säger som Grufman, när privatpersoner får 80 000 kr till att köpa elbil så lägger försäljarna 80 000 kr ovanpå elbilspriserna.
Norge var länge en av de största länderna för Tesla tills de avskaffade sina subventioner för elbilar. Straxt efter det så började det gå hackigt för Tesla på börsen.
Samma elbil har också kunnat få subvention i flera länder genom att privatpersoner exporterar bilarna efter mottagen subvention.
Elbillsstöden har också haft en tydlig omvänd fördelningspolitik. I Sverige delades elbilsstödet ut som ett avdrag i deklarationen, vilket gjorde att du behövde ha en viss inkomst för att kunna nyttja stödet. Själva köpeskillingen betalades också oftast med bolån med fördelaktiga ränteavdrag, vilket ytterligare riktade in subventionerna på en liten rik klick, och subventionerade bilen ytterligare. Ju fler elbilar som säljs så kommer detta bli totalt ohållbart för staten. Halva befolkningen kan leva på den andra halvan, men hela befolkningen kan inte leva gott på statens bekostnad.
Jens Nylander håller just nu på dokumentera de många miljoner som företag får för att bygga laddställen. Ofta får flera företag flera miljoner för att bygga laddare i samma korsning, trots att de egentligen ska ligga långt från andra laddare för att kvalificera sig för stödet. Myndigheterna har inte koll i sin databas på exakta positioner för laddare, betalar ut en stor del av stödet i förskott och glömmer sedan bort att kontrollera ifall laddstationen ens existerar.
Stödet är också större ifall de bygger en laddplats för tung trafik. Trots att det bara finns en handfull sådana tunga elfordon innanför landets gränser.
Elbilars laddplatser gynnas nu också av att varenda liten frikyrka, idrottsförening och andra ideella föreningar med stora parkeringar måste bygga laddstolpar. Det här är alltså föreningar som redan idag inte har råd att betala ut löner, och som genom lag måste betala hundratusentals kronor för att bygga en laddstolpe som det lokala elnätet kanske inte ens dimensionerad för. Laddstolparna måste enligt lagen vara färdigbyggda till jul i år. En julklapp till alla subventionerade rika elbilsägare, men en skatt på hela civilsamhället.
Det här är lika ohållbart som miljonprogrammet. Subventioner har historiskt sett inte gett bra effekter.
Tror att nyförsäljning av elbilar ligger runt 30%, 50% om man räknar med laddhybrider. Dessa kommer trickla ner till privatpersoner med tiden.
Redan idag är det lätt att hitta förhållandevis nya elbilar för ca 250k. Det är då inga lyxbilar, men varför skulle vi subventionera att folk ska ha råd med lyxbilar?
Jag är övertygad om att möjligheten att ladda hemma, smidigt och billigt, är begränsningen för elbilar snarare än subventioner. Jag kommer inte köpa elbil förrän min brf installerar laddplatser i garaget oavsett subventioner.
Jag tycker att Miljöpartiets förslag är bra: “…återinför elbilsbonusen för bilar som kostar upp till 550 000 kronor. Bonusen blir upp till 50 000 kronor och lägre ju dyrare bilen är.”
Tesla chocksänkte sina priser strax efter att subventionena tagits bort och Teslorna är billigare än innan med subvention.
Sedan drog räntan iväg. Tittade själv på elbil i den vevan men avstog pga räntan.
Räntorna har nog mer betydelse än priset.
Andelen elbilar av nyreggade fordon under första halvåret 2024 (enligt artikeln):
85% (!) för Norge
45% för Danmark
32% för Sverige
Det är nog ingen slump. Önskar man (vilket jag själv gör) kraftigt öka andelen elbilar i fordonsflottan underlättar subventioner och tydligt regelverk. Norge har gjort det mesta rätt och fortsätter bevisligen leverera.
Om utvecklingen ska gå fort så behövs subventioner, subventioner som verkligen är subventioner och inte att försäljningspriset ökar med lika mycket. Det är en svår nöt att knäcka.
Utvecklingen är här dock redan men tar lite längre tid bara. När elbilstillverkarna verkligen sänker priserna motsvarande vad batterierna har sjunkit i pris så är vi en bit på väg.
Danmark har betydligt fler nyregistrerade diesel- och bensinbilar per capita än Sverige enl. de där siffrorna. Det finns förstås lögn, förbannad lögn och statistik.