Känns inte som de ska vara några problem när man tankar bilen typ var annan månad eller var tredje… Kan gå en vecka mellan gångerna man använder bilen å de är inga långa sträckor, därför tankning så sällan..
Är det inte bättre att alltid ha en liten dunk fylld i skuffen, ifall något extremt oförutsett skulle inträffa? Blir ju en väldig massa tid som går åt i onödan om man alltid ska tanka vid halv tank
Halv tank är kanske lite överdrivet om man nu inte kör långa sträckor med ont om mackar men håller med om principen att tanka i god tid innan man är på reserven.
Siktar på att tanka senast när det börjar krypa ner mot 15 mil kvar i tanken.
Nej det tycker jag inte. Det luktar och tar plats och är krångligt att fylla på. I vårt fall blir det ändå att vi tankar ca en gång i månaden, och vi har en mack nära oss, så särskilt mycket tid försvinner inte.
Märks att du inte har koll på det där. Det finns definierat av MCF (Viktigaste samhällsfunktionerna) för vad som är samhällsbärande. Alltså inte kontorsråttor som vänder papper.
@MariaF har ett sånt yrke =)
Tack och lov är det samma attityd hos gemene passagerare som hos dig- det är sällan någon blir arg på oss för att vi är sena ![]()
Jag vet inte riktigt vem man ska skylla på om jag ska vara ärlig. Min arbetsgivare verkar sitta lite utav i en rävsax (och där finns ju trafikplanerarna), och får enligt utsago trolla med knäna- medan deras uppdragsgivare (regionen) beställer något som inte riktigt går att uppfylla. Vi behöver inte strida med våra chefer om vi säger som så, de står på vår sida. Men det händer ju inget för det…
Samtidigt har jag sett stan växa så det knakar under dessa 18 år. Det byggs på höjden som bredden- företag som privatbostäder. Men ungefär samma infrastruktur (vägar och spår) ska svälja en betydligt större mängd passagerare. Lite bygger man ut här och där, men inte så mycket som behövs. Mer planer finns, och man gör olika åtgärder (trycker in lite mer bussar och spårvagnar). Men det räcker inte. De ger som svar “det kommer lösa sig sen, det blir bättre sen”. Men varför ska vi behöva lida så länge för att planeringen varit så dålig? Varför har man tagit itu med infrastrukturen först efter det andra. Kunde man inte varit lite mer proaktiv? Är det stadsarkitekt eller liknande man ska skylla på? Det finns givetvis många olika som är delaktiga till varför det ser ut som det gör, det är en soppa…
Vi har också haft stort problem med personalbrist då många sagt upp sig när de inte orkat mer. Även jag började ju plugga (men avbröt studierna när jag fortfarande var lite “trött” efter en större operation där jag inte orkade plugga i samma utsträckning som jag behövde), men gick tillbaka som förare.
Men att vi behövs- det vittnar våra knökfulla vagnar om
Ibland när jag fyllt min vagn och försöker stänga dörrarna och komma iväg-så är det så mycket folk att de står med rumpan utanför dörrarna och “hänger” i ledstången på dörrarna- och de tror på allvar att jag kan köra iväg med öppna dörrar ![]()
Men jag känner till de där som kör som om det vore artillerield- och de måste få någon som nyper de i örat. Så ska det inte vara oavsett hur trevliga de är ![]()
Tack för de fina orden ![]()
Ja, det är allas problem och ingens ansvar verkar det som, så som mycket annat i samhället.
Poängen var nog inte definitionen utan administrationen…
Hur säkerställer vi att samhället fungerar?
Det räcker inte att säga att X och Y är samhällsviktigt och det finns vissa tvångsmedel att ta till och vissa får arbetsplikt under förhöjd beredskap osv.
Skall MariaF tvingas köra spårvagn när granaterna regnar ner?
Ett papper och en '“process” räcker inte.
Men det är första steget i att höja vår beredskap.
Nä, man kan ju undra hur de tänkt administrera det. Det blir nog väldigt godtyckligt känns det som.
För dom som tror att lite hemma arbete löser det är det nog rätt vettigt att först kvantifiera problemet. Förlusten globalt motsvarar ungefär all olja hela EU gör av med per dag. Låt det sjunka in.
Samtidigt säljer/släpper Iran olja till Kina, men inte till EU. Så effekten är tuffare här, då Kina får leveranser från Mellanöstern och Ryssland, men EU mindre (vi köper fortsatt en del från Ryssland).
Anledningen till att man pratar ransonering är att inget hemma arbete i världen löser problemet med ett sådant gigantiskt bortfall. Som tur har vi Norge, men det motsvarar ungefär 20% av EUs totala användning per dag.
Om inget hemarbete i världen kommer hjälpa tillräckligt mycket att det ändå måste ransoneras “mer än så”- betyder det att vi som har samhällsbärande yrken kommer få det svårt att ta oss till jobbet, och vi måste ställa in oss på att hitta en annan lösning hur vi kan ta oss till jobbet?
Nu har jag ingen bensinbil. Men mina förslag om skiten träffar fläkten.
Elcykel.
Cykel.
Elmoppe.
Samåkning.
Elfordon.
Buss, finns till och med vissa bussar som går på el.
Promenera, eller elrullstol (som för mig).
Sen fattar jag att detta inte funkar för alla, men för alla oss som bor i tätorter, så kan vissa alternativ fungera ok.
Sen får vi hoppas att det inte blir värsta scenariot, men tar oljan slut, så får vi anpassa oss.
Vore ironiskt om Usas agerande tvingar fram en framtida omställning mot icke fossila bränslen. Men det är kanske där vi landar om detta drar ut på tiden.
Ja det kommer få prioriteras och utan marknadslösning. Kan bli rätt drakoniska lösningar som måste till i värsta fall. Tex rekvirera folks elbilar. Förbjuda folk som inte har speciellt utfärdande tillstånd att köra osv. Men även min fru som är läkare, som har en 20 km till jobbet kommer nog få vänja sig vid att ta bussen 04 på morgonen. Bara för att man har ett prioriterat jobb, betyder det ju inte att man får handla bensin hur som helst.
Det större långsiktiga problemet är ju att även om kriget tar slut idag, så kommer det ta lång år att få igång produktionen igen. Så det kommer mest sannolikt att bli en långvarig stress på samhället. Men även mellan länder som kommer börja bråka när det börjar svida.
Jag är inte direkt domedags person, det mesta löser sig, men fan vad surt det är att vi inte kommit längre med elbilar i landet. Får väl hoppas att vi kommer ur det här någorlunda bra i längden. Även om krisen är 70 talet x 2 i skada, så finns ju alternativ idag. Tex Kina installerar just nu solel motsvarande ett tank fartyg varje dag. I kombination med extrem hög överförings förmåga från öst till väst visar de hur vi med samma teknik skulle kunna skicka ström från Portugal till Norra Sverige med bara någon procents förlust. För det är de distanserna de har och skickar över.
[OT]
Borde inte alla hållplatser med toalett vara en ändhållplats…? ![]()
[/OT]
För mig finns ju ingen buss. Bor på landet, och det finns inga bussar de tidiga tiderna jag börjar. Skulle isf behöva åka dagen innan och övernatta på jobbet om jag ska komma i tid- och då hinner jag ju inte hem innan jag måste åka till jobbet igen. Arbetsgivaren får beställa ett gäng tältsängar till oss anställda då (med glimten i ögat)…
Alternativt de får ordna bussar som kommer och plockar upp alla anställda på landet. Det är 2.5 mil enkel väg, känns lite väl tufft att cykla varje dag.
Jag hade inte tänkt handla bensin hur som helst, jag vill givetvis dra mitt strå till stacken och inte köra i onödan. Det finns kollegor i mitt närområde där vi skulle kunna samåka för att snåla på bensin. Någon elbil ville vi inte prioritera i vår ekonomi då det kostade ungefär dubbelt så mycket som den bil vi köpte. Då hade vi inte de pengarna. Nästa bil blir elbil för då hinner vi spara ihop mer- men det är långt bort.
Men ja, jag tror också det kommer lösa sig på ett eller annat sätt. Frågan är bara hur. Fler kommer behöva åka kollektivt, och då måste ju vi som kör kollektivtrafiken kunna ta oss till jobbet- bla för att köra din fru till jobbet tex. Rekvirera elbilar låter sorgligt för bilägarna, så det vill man helst inte behöva göra
Frågan är snarare “vilket jobb”.
Jag tror även att Kinas ledning inser problemet när EUs ekonomi upphör att existera.
Att man har en elbil är bara en del av lösningen när 80% av vår energiförbrukning är fossil och 20% av leveranserna är stoppade i Hormuz.
Men det löser sig alltid.
Om det blir brist på riktigt så kommer privatpersoner med rätta få stryka först.
Men innan dess så får man sänka hastighetsgränserna på alla vägar över 50 km/h med minst 10 km/h, och kanske ett maxtak på 90 km/h på motorvägarna.
Det gör långt mer än att förbjuda folk med fel yrke att köra bil (och lättare att administrera).
Jag tror inte vi ska oroa oss allt för mycket, när soppan kostar +30 kr/litern så kommer det självreglera rätt bra med att folk kanske försöker samåka eller jobba hemifrån om det går.
Ang att elbilar skulle vara en lösning på problemet - energimarknaderna tenderar att hänga ihop så ökar priset på olja/bensin/disel ökar också priset på el…
Ja det lär det ju göra, men kanske inte lika mycket. Borde också vara mindre risk för ransonering, särskilt här i norden. På kontinenten finns ju mycket gaskraft, där ligger nog den största kopplingen tänker jag.
Vet inte om ditt svar var på mitt inlägg om kopplingen mellan energipriserna men i vilket fall kan man ju inte längre prata om en nordisk marknad för el - även om vi har tillgång till bra stabil elkraft från vattenkraft prissätts den på en europeisk marknad. Så går priserna upp på gas på kontinenten behöver de andra energislag för sitt behov och det påverkar våra elpriser.