Bensinkris på gång?

Fast solceller och vindkraft har ju redan idag lägre pris per kwh än allt som har med fossilt att göra, de ju bara en tidsfråga innan det är ersatt. Kostnadsmässigt är fossil el redan i graven och samma sak kommer hända med fossilbilar när elbilar sjunker i pris. Om man tänker på det så varför ska vi betala massa pengar till fossilproducerande länder när vi kan själv producera el till elbilar billigare? Och vi slipper vara beroende omvärlden och mellanöstern.

Du får parkera bussen hemma :wink:

1 gillning

ja det var det, missade svarsknappen uppenbarligen.

Men precis, det är den kopplingen jag menar. Priset kommer gå upp, men kanske inte lika mycket som fossilgas/bensin etc. och risken för ransonering bör ändå vara mindre här uppe. Det är ju inte så stor del av elproduktionen vi kan exportera ändå.

Om hon är krigsplacerad så slipper ju hon fronten iaf. Din oro för administrationen är överdriven. Allt du äger kan tvångsrekviveras av staten om det blir krig.

Hon kan absolut tvingas köra spårvagn om MCF/myndighet kräver att hon gör det. Annars är hon desertör.

1 gillning

De kommer inte ens behöva tvinga mig- jag kommer självklart göra vad jag kan om/när den dagen kommer. Tyvärr är jag lite gammal och hänger inte riktigt med fysiskt för att kunna strida i fronten. När jag var ungdom var det inte på tal om att vi skulle göra lumpen- vilket jag kan tycka är synd idag.

Men vem vet- efter tjat från läkare och sköterskan efter operationsåterbesöken så har jag blivit nödgad att köpa en motionscykel för att komma igång. Deras prat innan operationen att jag måste börja leva ett hälsosamt liv trodde jag de sa mest lite pliktskyldigt. Men nä. Så om ett par år kanske jag är fit som bara den och redo att ligga i ett dike med lite björkris på huvudet :wink:

1 gillning

Du blandar nivåer.

Ingen säger att hemarbete löser hela problemet. Men det betyder inte att det är oviktigt.

Hemmaarbete minskar pendling direkt och därmed bränsleförbrukning. I stor skala blir det en märkbar effekt. I en kris räknas varje minskning.

Poängen är flera åtgärder samtidigt, inte en enda lösning. Hemarbete är en snabb och enkel del av det.

Det löser inte allt, men det hjälper absolut.

Om man ska spekulera i vilken typ av politiska lösningar som är gångbara i samtiden, så gissar jag att det skulle råda marknadspris på bensin, och sen betalas det ut ett riktat “bränslestöd” till de som kan tänkas behöva det.

Tur att Skånetrafiken kör mycket på raps. :zany_face:

2 gillningar

Hamstra bensin är som redan påpekats rätt meningslöst mer än att ev ha nån dunk för ett nödläge om det skulle gå riktigt illa med ransoneringen.

Personligen tror jag inte det här kriget blir så långvarigt, och även om det finns skador som tar tid att åtgärda så är det vi drabbas av främst höga priser på drivmedel och energi, men inte brist i sig. De som sitter på oljan vill ju tjäna pengar de också.

Åtgärder för oss så har vi redan elbil, och kan nyttja den mer med samåkning när arbetstiderna funkar även om det blir lite omväg. Hittentills har det inte varit värt kostnadsbesparingen.

Går ingen lokaltrafik där vi bor heller.

Har två mil till jobbet, och funderat på att skaffa en speedbike ändå för träningen skull. Kan gena lite med cykel så tidsskillnaden är 5-10 minuter bara om man kan hålla 45-50 knyck.

Blir väl lite färre turer med hobbybil och mc, men det kan jag leva med.

Easy boy, ersättning för värdet av det som rekvireras enligt förfogandelagenskall utgå.

Force majoure gäller dessutom så inga försäkringar gäller.

Civil personal kan inte desertera. Det är brott mot allmän tjänsteplikt för de som är “krigsplacerade” och man kan lagföras.