Noterat att detta blivit värre både på buss och tåg men ett ”JAAAHAP NU FÅR DU ALLT FLYTTA PÅ DIG VÄNNEN FÖR HÄR SKA VI FRAM” med ett brett leende brukar hjälpa ![]()
Vad har detta med politik att göra?
Priserna är fortfarande mycket lägre än de var när de var som högst under vänsterstyret. Men de media som nu spam:ar rapporteringen har politiska intressen, och har därmed “glömt” det.
Det är ju valår i år…
Såvitt jag vet har vi inte direkt i Sverige nåt stort inflytande på priset.
Nu var det ju politikerutspel och medias bevakning som diskuterades, inte själva priset… ![]()
Mm - då förstår jag nog inte vad du menade i ditt inlägg.
Läs inlägget jag svarade på så klarnar det nog.
Vid pump? Extremt stor. En skaplig del av priset vid pump är skatt vetdu…
Konstigt att det var mycket lägre även under de år det inte var valår under senaste mandatperioden då.
Man kan tycka vad man vill om hur höga bränsleskatter vi ska ha, men att blandad media gör sitt bästa att få det till att priserna är högre nu än när vänstern styrde, och att det dessutom är regeringens fel, är inget annat än patetiskt. Priserna var mycket högre föregående mandatperiod, när oljepriset dessutom var lägre.
Typ hälften… ![]()
Minst 50 % av literpriset består av skatter och avgifter . Denna del är uppdelad mellan moms och bränsleskatt. Moms utgör 17 % av priset för både bensin och diesel.
Kanske skippa politiken? Så tråden kan ligga öppen.
Svar till flera i tråden.
Men ge dig, det är en cykel.
Stänger man av hjälpmotorn är det ingen skillnad i praktiken mot en vanlig cykel, du kan ju inte jämföra med en bil eller motorcykel som måste drivas av motorn.
Ja jag vet att det juridiskt är skillnad, men vad är problemet om någon cyklar i 20 knyck med en elcykel med motorn avslagen jämfört om någon cyklar i 25-30 med en cykel utan motor?
Ibland har vi alldeles för mycket regler och trams i det här landet. Hur svårt hade det varit att vara fastställa att det är 25 km/h som gäller på cykelväg, oavsett typ av cykel.
Märkte att bensinpriset sjunkit rejält idag då jag tankade ena bilen igår och den andra idag. Först förstod jag inte vad det berodde på men sedan insåg jag att bensinskatten sänks från och med idag. Samtidigt var det något fel på tre av fyra automater på den obemannade stationen; om det berodde på bensinbrist eller något annat låter jag vara osagt.
Vad vill jag säga med detta? Jo, det är lite dubbla budskap att ena dagen tala om bensinransonering och nästa dag sänka skatten. Jag har inget emot sänkta skatter (så länge det inte innebär nedskärningar), men att göra det samtidigt som det kan innebära ransonering i sommar är direkt oansvarigt.
Vi får hoppas att jag har fel om bensinkris, men blir den av anser jag att bensinskatten måste höjas samtidigt som hemarbete rekommenderas
De flesta kör inte för nöjes skull, jag har väldigt svårt att se att en höjning skulle göra annat än att minska annan konsumtion vilket är precis vad man vill motverka.
Kanske för att köpa biljett?
Det ska göras innan man kliver på, säger vän av ordning.
När de ska gå av? ![]()
Så kan det mycket väl vara. Av denna anledning borde regeringen på allvar rekommendera hemarbete för de som har yrken som medger detta. Ju färre bilar i trafik, desto mer räcker bensinen åt alla. Dessutom renare luft att andas och bättre arbetsmiljö för de som befinner sig ute på vägarna (vägarbetare, chaufförer, etc)
Man är ju beredd och aktivera när man hör att läsaren är på ingång? /s
Själv tycker jag detta är ett irritationsmoment att allt ska vara i telefonen. Det är lätt att man blir distraherad av annat.