Bensinkris på gång?

Det märks ingen skillnad i förbrukning mellan 2022 och 2025 , utom den vanliga säsongsvariationen och en svagt neråtgående trend som har med elektrifieringen att göra.

Det krävs signifikant högre priser än 25kr/liter för att minska förbrukningen.

Hahaha- sånt är vi förare väldigt tacksamma för, underbart! Det är samma sak med de som börjat bli lite “bryska” när de kliver av för att stoppa de som vill kliva på innan alla klivit av. En vän till mig berättade att när hon kliver av så “fäller hon ut armbågarna” så ingen kan hindra henne att ta sig ut innan de försöker kliva på. Love it :joy:

1 gillning

Ska enligt allmänna villkor göras innan man kliver på, precis som @angaudlinn säger!

1 gillning

Var ligger tröskeln, tror du?

Jag tillåter mig att svara och tänker så här:

För pendling till jobbet, utanför storstäder och låt oss säga två mil enkel väg, då ska det hända mycket mer för att folk ska överväga annat än att svära vid pumpen och tanka.

För lite planlöst söndagskörande eller okynneskörande där alternativ finns, då kan gränsen komma tidigare.

Åker man till jobbet, tjänar 200 spänn i timmen och det kostat 50 spänn i bränsle att ta sig dit, det är liksom inte livsavgörande, om än skittrist. Att skjutsa ungarna till kompisarna eller att ta bilen för att fika med en vän på stan, där ingen inkomst finns som en del av resan, då kan det vara annorlunda.

Men tankar man en gång i månaden och 60 liter kostar 1200 kronor eller 1800 kronor, jag tror inte det är det avgörande för flertalet medelsvenssons. Det finns förmodligen något annat de offrar först.

De med riktigt tunn plånbok har redan tänkt i andra banor i de flesta fall.

5 gillningar

50-200kr /liter killgissar jag.

Högre för de som saknar vettig kollektivtrafik och behöver vara på plats, lägre för de som sparar tid på att köra själva eller kan jobba hemifrån.

Alternativkostnaden är att inte dyka upp på jobbet och bli uppsagd pga arbetsvägran.

1 gillning
  1. Ja det finns det såklart om de inte hittar en lösning på konflikten. Man tar inte bort 20% av världens fossilenergi utan det är risk för brist. Dock uppstår den sannolikt mer i fattiga länder som inte har råd och där ”demand destruction” sker på lägre pris än i rika länder. Dvs deras minskade konsumtion gör att vi i Sverige behöver betala ett lägre (mindre högt) pris och därmed inte tvingas till lika mycket ”demand destruction” i vårt land. Jag skulle dock inte hålla det för uteslutet att det även kan bli brist i Sverige
  2. Nej för det löser bara tillfälligt problemet och har en massa förvaringsproblem. Tanka fullt oftare kan kanske vara en bra idé. Viktigare är dock att ha en plan för hur man löser nödvändiga transporter mer långsiktigt om det blir brist dvs gå, cykla, buss, tåg, samåkning etc

Sedan skall vi ju tillägga att 75-80% av världens energiförsörjning är fossil och om det blir brist på LNG olja från MENA stiger priset på all olja och sedan även naturgas överlag. Och däreftet även på kol eftersom eftefrågan ökar på alla energislag.

Och då påverkas ALLA priser. Så det är såklart mer än de 800 man alltid tankar för som stiger i pris. Vips har vi 10% inflation per år och butikerna nere i centrum får hyreshöjningar igen eftersom deras avtal följer KPI… osv osv.

Givet att 100+oktan racingakrylatbensin kostar under 50 kr/liter, och är tillverkad till 80%:ish av bioråvara och inte råolja, tycker jag det känns skapligt osannolikt att priserna någonsin kommer hamna där. (Borde vara liknande situation med HVO100 på dieselsidan.)

Vad är produktionskapaciteten av sådan akrylatbensin?

Grejen med biobränslen är att det finns inte råvara nog för att täcka dagens förbrukning. Inte ens i närheten. Inte ens 20%

När Sverige 2022 sög upp ca 300% av globala biodieselproduktionen stack priserna. De halverades när Tidölaget sänkte reduktionsplikten.

Skall vi ersätta fossila bränslen måste det göras med en uppsjö av alternativ.

1 gillning

Klart den inte är hög i dagsläget. Jag säger inte att den omedelbart kan ersätta vanligt drivmedel. Allt jag sa är att givet att den går att producera i relativt liten skala som en nisch-produkt för under 50 kr/litern, är det högst tveksamt med ett bensinpris som skulle röra sig upp mot de föreslagna 200 kr/litern. Det kan såklart blir brist tillfälligt under omställning av produktion, men det kommer lösas till ett väsentligt lägre pris än så, bara det att det ännu inte finns något ekonomiskt incitament att göra det, eftersom “vanlig” bensin fortfarande är för billig. (Ja, förutom för det lilla fåtal som faktiskt vill ha den för prestandan.) Blir bensinen för dyr, kommer en om ställning till alternativa bränslen + mer elektrifiering ske, förmodligen långt innan bensinen når ens 50kr/litern. Det finns också stora oljereserver som med dagens oljepriser är för dyra att utvinna, men som gradvis blir lönsamma att hämta.

Sverige har en tillväxt av skogen på ca 120 miljoner skogskubik, och tar ut ca 90.miljoner i form av olika produkter. En del av dessa är såklart bränslen i form av flis pellets mm. Tom lite HVO…

Netto ÖKAR skogen ca 30 miljoner skogskubikmeter varje år.

Om man räknar kolatomer i vedem så motsvarar det ungefär 10 miljoner kubik bensin/diesel.

Vilket råkar vara rätt nära Sveriges förbrukning. I verkligheten får man nog inte mer än hälften, om vi antar att man faktiskt får fram en hyfsat välfungerande process (som inte bygger på gengasaggregat…) som idag inte finns och inte kan konkurrera med fossila bräsnlen.

Så ett land som Sverige med stora skogar som växer bra, och innehåller enormt mycket biokol som kan bli bränsle är inte självförsörjande.

Resten av världen, well…

Det ligger en hel del i att odling a biobränslen tränger undan matproduktion…

Men ja, för 50kr/litern kan man säkert producera massor och med vinst om ca 10 år.