Hej ni som skriver här förstår ni att vi är överbelånde kronkursen och räntan kommer bestå till 2030 på
en lite högre än nu om kronan går 15 till 17 för en euro är vi körda
Om du provar att sätta lite punkter där meningarna slutar så kanske vi kan följa ditt resonemang. En och annan länk eller stöd för tanken är också klokt att infoga. Varifrån får du dina antaganden?
Varför är vi körda ifall valutan blir svagare? Visst som folk blir vi fattigare men samtidigt får vi mer arbetstillfällen eftersom vi är billiga. Så fler i jobb men sämre köpkraft på importerade varor.
Problemet är att vi redan har mer eller mindre full sysselsättning inom de flesta yrken. Så svagare SEK leder inte till lägre arbetslöshet inom de yrkena.
Då får dessa grupper kraftiga löneökningar då efterfrågan är högre än tillgången. Det är ju trevligt då det leder till löner som faktiskt kan locka personer att flytta hit oavsett om kronkursen är svag då man ändå tjänar bra.
Inte i Sverige. Vi har fackföreningar som sätter ett lågt “märke” som de flesta följer.
Jag ser själv skeptiskt på belåningen i dagens samhälle, men vad är det som gör att du då och då spottar ur dig en liten varningstext?
När jag läser dina inlägg ser jag en väldigt stressad man framför mig som kvickt skriker ut ett budskap och springer vidare.
Vi har fortfarande brist på riktig arbetskraft i många yrken.
Många i arbetsför ålder suger resurser idag och kan inte på många år eller aldrig tillsättas på dessa jobb.
Det är verkligheten.
Vi har tappat 70% mot dollar och flera andra valutor på 10 år.
Bolagen går ju bra på vår bekostnad. Precis som vanligt…
Alla jämförbara valutor (EUR, GBP, NOK, etc.) har väl tappat i häraden av 70% på dollarn under samma period? Det indikerar alltså att dollarn har återhämtat sig mot i stort sett alla valutor, snarare än att specifikt SEK har tappat mot dollarn…
Kronan har ju även tappat mot euro och pund kraftigt.
Nok ligger väl på samma typ
Hägre räntor kan driva upp priser vilket egentligen höjer “inflationen” eller som nu enbart priserna
Ja, att kronan har gått extremt dåligt den senaste tiden, främst de senaste 18 månaderna, är väl ingen hemlighet. Jag tycker bara att valet att slänga sig med USD och 70% var lite cherry-picking, då det alltså till största delen beror på att dollarn har återhämtat sig från en rekordlåg nivå, snarare än att just SEK skulle ha gått så dåligt.
Tänk ett varv till. Vad händer om Sverige helt plötsligt blir mycket billigare än våra grannländer? Efterfrågan på svensk produktion ökar, allt annat lika.
jag är skuldfri så jävla skönt
Och punktfri dessutom.
Men vad är meningen med din trådstart? Att få berätta att du är skuldfri? Det verkar så, eftersom du helt ignorerar övriga inlägg och svarar dig själv. Jag är också skuldfri, sett till privatekonomin, men som delägare i AB Sverige är det knappast så enkelt.
Du får väl pengar till ditt uppehåll från något håll? Denna verksamhet, oavsett om det är lönearbete, avkastning eller hyresintäkter, påverkas av ränteläget. Alltså sitter du inte opåverkad.
det har jag svarat på svenska folket är överbelånde och trodde pengar va gratis men efter 2030 blir det någerlunda normalt igen
därför gratis pengar ska betalas tillbaka minus ränta bsamt alla trodde dom var rika funkar inte så man kan nte köpa i hjälsig för pengar är gratis
det är väl bra om du är skuldfri jag jobbat ihop mitt och mina bilar
Charmig inställning och helt opåkallat aggressivt svar. Dra nå’t gammalt över dig, gärna nå’t prickigt. Eller testa en språkkurs hos komvux.
Spåkulan är framme. De verkar säljas i storpack och helt utan förbehåll levererar de sanningar till alla numera.
Jaha, och vad tillför den kommentaren? Ska jag svara ”detsamma”?
Vi far ju mest fram med skryt och förolämpningar i tråden. Vad är din avsikt? Att förstöra ett trevligt forum? Skryta? Trolla?
Jag stänger den här tråden eftersom den inte tillför något positivt till forumet.