Spågummor och spåmän

Varför vill alla dessa spågummor och herrar ha lägre ränta är det för att dom har en agenda och måste vara lojala mot sina arbetsgivare? Inflationen gällande mat är ju under all kritik gällande siffror vi får se. Ägg upp närmare 300%, nötfärs/blandfärs 100% på tre år och många andra basvaror också. Potatis 5kr kilot 2021 och nu 20-30kr. Virkespriser +100% osv. Dom flesta blir lurade.

3 gillningar

Du får gärna vara tydligare med vilka du menar.

3 gillningar

Om man höjde räntan för att minska inflationen borde väl en räntesänkning leda till ökad inflation på sikt…

Ja men viss mat har ju sålts för billigt under en längre period. Så länge bonden får bra betalt är jag därför nöjd. Handlarna ska absolut sluta upp med sina ockerpriser, där är jag med dig.

Bankekonomer och andra som jobbar åt kapitalet. Ju lägre ränta desto mer lån och mer pengar åt banker.

2 gillningar

Fast, man måste ju inte ta lån för att leva. :wink:

1 gillning

Precis och det har jag inte haft på 21år.

Det är ju ekonomer som jobbar åt bankerna.

Sanningen är alla sanktioner mot Ryssland. Vi får inga billiga råvaror längre som vi fick förut.

Så, är din fråga om vi tror att alla inom handel, ekonomi och politik är köpta, av någon eller några?

Själv tror jag inget händer på grund av en orsak, en person, ett företag, ett styre eller en myndighet. Allt beror på en väv av händelser, beslut och människor, över långa tidsperioder.

Så att försöka skylla äggpriserna på en enskild faktor gör bara en själv olycklig. Själv köper jag oftast ägg av en bekant på landet, de har ökat priset med 5kr för en karta om 30 ägg sen pandemin. Likaså potatisen, kostar 7kr kilot nu, upp från 5kr.

Det är enklare att hitta extrapris än vem som är skyldig för att mycket har ökat i pris. Sen har vissa saker blivit billigare också. :wink:

3 gillningar

Konstig tråd som andas konspirationsteorier. Det finns inte ett enda skäl till att äggen är dyrare än de var förut. Det finns massor. En del fullt rimliga, andra mindre, men jag hade gärna sett en tydligare frågeställning eller debattinledning för att kunna säga något vettigt i ämnet. Just nu är det högst oklart.

10 gillningar

Hus och lägenheter är ju -50,% men det stör inte mig som inte har lån och inte spekulerar.

2 gillningar

Som barn på 70-talet köpte vi allt i Finland direkt från bonden. Det var billigt och färskt.

Har också lite svårt att förstå. På vilket vis är de flesta lurade?
Antar att “spågummor och spåmän” är en omskrivning för något annat. Vill du förtydliga vad du menar @Mm72 ?

Media styr vårat beteende och dom lurar 99% av oss.

Om jag jobbar åt en bank självklart vill jag ha igång lånekarusellen det är det vi tjänar pengar på.

Så spågummorna är bankanställda?
Du ger ett lite rörigt intryck.

Vilken är din poäng? Förstår att du är kritisk till media och banker, men kan du precisera lite mer?

Om det bara är en tråd som kommer handla om att kasta skit fram och tillbaka utan några sakliga argument kommer vi låsa tråden.

2 gillningar

Dom som spår har en agenda och jobbar åt banker eller så har dom höga lån själva. Så fungerar media. Jag vill ha en ränta på 10% och människor utan lån. Hur många av oss kommer till tals i media?

Jaså? Har du nå’n statistik på det? Något som inte inbegriper slagruta, teblad eller tarotkort då alltså. Jag undrar var du hittar dessa bostäder nämligen.

1 gillning

Det här med matkostnader och inflation är intressant.

För min del så är mina matkostnader lägre eller ungefär samma som de var för fyra-fem år sedan.

Anledningen är att innan inflationen handlade jag i princip det som låg närmast till hands i butiken eller dök upp i appen.

Sedan prishöjningarna började dyka upp på radarn bestämde jag mig för att undersöka det klassiska förfarandet med substitution (eller vad det heter).

Det var väldigt intressant att se hur förhållandevis enkelt det var att sänka matkostnaden bara genom att faktiskt titta på vilka alternativ det fanns i varje enskilt fall.

Samt fokusera på nyttiga basvaror.

Så nej, inflation är i de enskilda fallen väldigt olika.