Som skåning är jag uppväxt med att ibland resa över till Köpenhamn för dagsutflykter. Någonting jag inte tidigare tänkt på är att den danska kronan alltid varit mer värd än den svenska. I avsnitt #57 med Claudia Galli beskriver ni hur värdet på en valuta delvis bestäms utefter hur attraktiv det landet är när det gäller investeringar. Betyder detta alltså att Danmark under en lång tid, och även nu, är ett mer attraktivt land företagsmässigt än vad Sverige är?
Du är född på 90-talet eller sent 80-tal va? Jag är också skåning och även under min uppväxt reste vi till Danmark över dagen med den stora skillnaden att den svenska kronan alltid var mer värd än den danska. Sen kom finanskrisen i början på 90-talet och 1992 på hösten, tror jag det var, havererade den fasta växelkursen och kronan började flyta som man uttrycker det. Jag reste över sundet flera dagar i veckan då och jag minns att det gick över en natt. Efter det har den svenska kronan aldrig hämtat sig och alltid varit mindre värd än den danska. Exakt varför den inte gjort det under åren beror på en mängd olika saker men idag är den svenska kronan en riktig skräpvaluta det är ett som är säkert.
Detta är ju fortfarande aktuellt… svaret finns från 1992 (borgerlig regering med Bildt) kronan är flytande och den danska är bunden till euron. Blev ju inte så bra…
Tänker du på perioden innan eller efter 1998? Sedan 1998 är den danske kronan låst till euron (+/- 2,25%), så alla rörelser i DKK vs SEK sedan dess är bara en spegling av rörelsen i SEK vs EUR.