Jag har blivit erbjuden jobb i Köpenhamnstrakten vid ett par tillfällen genom åren men har valt bort mest av bekvämlighet och vardagslogistiska skäl, trots privatekonomisk potential. Min livssituation idag ger en större flexibilitet när det kommer till att få ihop vardagen och jag har åter börjat överväga en anställning på andra sidan sundet. Både bil- och tågpendling skulle kunna komma ifråga beroende på vart jag hamnar. (Bor idag i Kirsebergsknutarna i Malmö).
Finns det några Öresundspendlare i forumet som har koll på de stora för-och nackdelarna ur ett ekonomiskt perspektiv? Tänker främst på kostnader för pendling men också skattemässiga för- och nackdelar. Har förstått att tex pensionssystemet är annorlunda och att det ligger ett större ansvar på arbetstagaren att sätta av pengar till tjänstepension och privatspar för att kompensera för en lägre allmänpension jfr Sverige (?), men att det samtidigt finns en rik flora med avdrag att göra. Eftersom jag bor i Malmö har jag många bekanta som pendlar men upplever att dom har ganska dålig koll på hur det funkar och som mer stirrat sig blinda på lönen (folk som inte hänger i detta forum).
Luddig fråga kanske, men hur mycket högre lön bör jag ta höjd för för att kompensera för ökade kostnader likt de som nämns samt att det ska vara värt besväret?
Kostnad för själva pendlingen med extra bil etc borde vara enkelt att räkna på men finns skatteavdrag baserat på avstånd, bropass etc?
Leker med tanken att jag kommer ha bilpendling 10 mil t/r.
Har idag en lön som ligger på brytpunkten för statlig skatt och i princip noll kostnad och besvär med pendling.
Tågpendlar själv med skånetrafiken. Var beredd på att 95% av resorna är försenade. Sen är täckningen rätt kass överlag då svårt att jobba på tåget om man nu får en sittplats.
Jag skulle säga att om du får en lön som är 10-20% högre (huvudstadspremie) i DKK än vad du har i SEK så är det absolut värt det ekonomiskt, trots högre skatt. Du har då en lön som är säg 15% + valutadiff = idag 78% högre än din svenska lön.
Pendlingen är 2670 SEK i månaden (som du drar av på danska skatten). Pensionssystemet kräver att du sätter av ca 10-15% av din brutto(!)lön för att få motsvarande som i Sverige.
Så du kan räkna med att få ut ca 60-65% av din bruttolön efter skatt och pensionsinbetalning, beroende på hur mycket du tjänar.
Känner flera som gjort det omvända, det är bra mycket billigare att bo i Malmö än Köpenhamn så har haft flera danska kollegor som bott i Sverige och kunnat plocka ut härlig dansk lön men njutit av svensk standard i Malmö.
Tror man precis som all annan pendling får räkna med att jobba längre dagar, det är ju hur många som helst som bor i Uppsala men exempelvis jobbar i Stockholm.
Kan du tänka dig pendla 2 timmar eller mer om dagen för din fina “vinst” så gör det. Att pendla med bil är ju också ett alternativ det är inte speciellt dyrt att åka över bron med pendlarkort.
Jag har tidigare varit anställd i ett danskt företag i Köpenhamn medans jag bodde i Sverige. Dock så pendlade jag inte särkilt mycket utan jobbade mest hemifrån. De jag vill inflika med är att för mig i alla fall så var det mycket lättare att starta eget och fakturera företag i Danmark än att vara anställd.
Då slipper du all rapportering till Skat.dk och Skatteverket om hur många dagar du fysiskt arbetat i Danmark och allt annat som tillkommer med att skaffa nemID, skattenummer, bankkonto etc.
Sen tillkommer arbetat kring att driva företag i sverige men för mig personligen tycker jag det är enklare och ger mig mer valmöjligheter.