Bo i Sverige, arbeta i Danmark - tips?

Hej! Jag har nyss examinerat mig som civilingenjör och börjar alldeles snart arbeta i Danmark. Jag kommer bo i Malmö och pendla över med Öresundstågen. Jag har bra lön och med svenska-danska växelkursen så är det en fantastisk lön som nyexaminerad. Men jag vill ju maximera mina möjligheter!

Jag undrar om det finns erfarenheter kring hur man gör detta så ekonomiskt smart som möjligt bland andra här på forumet?
Tänker på saker så som

• banker och avgifter, får ju lön i DKK men behöver föra över till min svenska bank - hur gör jag det så billigt som möjligt?
  • pension, får pension i DK via min arbetsgivare, något särskilt man bör tänka på i min sits?
  • deklaration och skatt i danmark, smarta tricks för att få tillbaks så mkt som möjligt?

Vill helt enkelt maximera nyttan av min situation!

Ser fram emot era erfarenheter och tips! Låt oss bli lite rikare tillsammans :slight_smile:

Gällande banker så använde jag mig av Nordea både i Danmark och Sverige. Bra kurs överlag och en snabb överföring. Redan samma dag i vissa fall.

Det negativa är att Nordea har en max överföring på 20 tusen dkk om dagen. Det tar också väldigt lång tid att få ett Nordea konto. Inte nog med att man skulle skicka in väldigt mycket dokument och svara på väldigt mycket frågor. Man ska också visa upp sig på ett av deras kontor.

Hade jag vetat allt det innan så hade jag nog kört på Danske bank. Lite enklare då man kunde enligt en kollega skaffa danske bank i Sverige. Och sen be dom öppna kontot till en i Danmark.

Tack för svar! Hmm, Nordea verkar ju omständligt. Har haft Handelsbanken både i Sverige och Danmark men nu har Handelsbankens filial i DK blivit uppköpt av Jyske bank, så mina villkor för överföringar har blivit dyrare, vill därför hitta en bättre lösning.
Ska kolla in Danske Bank-lösningen där, för både Sverige och Danmark, tackar.

När jag flyttade mycket pengar mellan olika valutor så använde jag banken/tjänsten Wise. Mycket mer fördelaktiga växelkurser, låga avgifter plus att överföringen går blixtsnabbt.

1 gillning

Jag har provat lite olika, men kör setupen Lunar som Nem-konto/lönekonto och Revolut som växlingskonto. Funkar super och överlägset billigast när man inkluderar växelkursen. Där är väldigt låg spread vilket absolut inte är fallet i de traditionella bankerna.

Angående pension så tar jag hem alla pengarna för att undvika valutarisken och ha flexibilitet. DK är inte särskilt flexibla i uttagen. Det kan möjligtvis vara intressant när du når topskat. Jag har personligen valt att ta hem allt, trots topskat och diskussioner med Nordea i DK. Även rådgivaren på Nordea tyckte att det var bäst att låta bli att spara pensionen i DK istället för SE.

Kommer du till en annan insikt angående pension så tar jag gärna del av det.

1 gillning