Flytt utomlands- Hur ska jag spara?

Hejsan,

Jag har precis flyttat till Danmark för att arbeta. Då jag precis blivit klar med studierna och nu får en bra lön tänkte jag börja spara och investera en summa varje månad (obs är helt nybörjare med investeringar). Jag är givetvis skriven och folkbokförd i Danmark och betalar således skatt här. Dock vet jag inte hur länge jag kommer stanna, min förhoppning om allt går bra är såklart några eller många år men det kan också bli kort ifall jag inte skulle trivas etc. Hur läggar jag smartast upp mitt sparande? För tillfället har jag två fonder i svenska Handelsbanken där jag sparar 2500kr varje månad utöver de tänkte jag spara ca 2000kr mer men vet inte vart. Eftersom Nordnet finns i Danmark också har jag varit sugen på att öppna ett konto här men iochmed min osäkerhet om tiden jag stannar vet jag inte om det i slutändan är värt. Ska jag spara allt i Danmark, dela upp de, eller spara de mesta i Sverige. Är det någon som har tips?

Vänliga hälsningar

Hanna

Jag tror att Danmark har liknande ISK konto du kan öppna.

Jag undrar ditt svenskt ISK ska omvandlas till depå och betalar 27% vinst skatt istället för 30% (skatteavtal mellan två länder) när du inte länge folkbokförd i Sverige.

Dina löner betalas DDK. Kan du tänka dig att öppna ett valutakonto(om det finns) hos Handelsbanken ifall din anställning är kort. När DDK blir stark då får du vinst i valuta.

Ursäkta att jag skrev fel! 30% vinstskatt på det svenska depåkonto. 27% vinstskatt är utdelning på de danska aktier (skatteavtal).

Hej Hanna!

Om din tanke är att återvända till Sverige senare i livet och att pengarna ska spenderas i Sverige så hade jag sparat i svensk valuta och på en svensk bank, däremot är de tvärtom att du vill stanna i Danmark så hade jag sparat det i Danmark.