Fondspara hur? När man bor i Danmark!

Hej allihopa!

Jag började fondspara i Avanza runt 2020 och la då in min inkomst där som månadssparande varje månad. Nu har jag flyttat till Danmark och får lön här (bor alltså inte i Sverige). Jag vill ju gärna fortsätta månadsspara i mina fonder på Avanza, men måste då föra över pengar till mitt svenska konto varje månad endast för detta. Det tillkommer ju en avgift när man gör internationella betalningar, och även om den är liten så tänker jag att det byggs på efter tid. Jag funderar på att köpa nya fonder i danska Nordnet istället, då jag kan föra över direkt från min lön utan extra avgifter. Däremot, så vet jag inte exakt hur länge jag kommer / vill stanna i Danmark. Kanske i 2 år, kanske 5, kanske hela livet? Men säg att jag flyttar hem igen efter 5 år, så har jag bara två “halvdana” sparanden i både Avanza och Nordnet, istället för en större mängd som kan växa på ett ställe. Hur hade ni gått tillväga här? Ska jag bortse från överföringsavgiften där bara?

När jag utvandrade gjorde jag också i början så att jag förde över pengar till Sverige och Avanza. Sedan tröttnade jag på avgifter för växling (dessa tar bankerna i regel i smyg) och för överföring och på frågor från min svenska bank om var pengarna kom ifrån. Det finns knappt några nackdelar med att att dela upp sparandet på två olika fondmäklare.

Kom ihåg det blir jobbigt med skatten om du gör så.
I Danmark finns ASK som är en kopia av ISK. Bara inte så bra. Vet inte om du får ha ISK om du inte bor i Sverige

Jag kan inget om skatteregler och flytt av kapital till och från Sverige och Danmark, men däremot reagerade jag på en annan sak.

Du skriver att två “halvdana” sparanden kanske inte kommer ge lika stor avkastning som ett stort.

Det kan säkert finnas många anledningar att flytta pengar från det ena eller till det andra landet, men att ha en stor påse pengar istället för flera små har ingen betydelse för avkastningen.

4 gillningar

Om du är skriven i Danmark får du ikte ha ISK i Sverige. ASK i Danmark är ett skämt. Generellt sätt är kapitalbeskattning i Sverige ett ‘paradis’ jfr med Danmark, där det finns ett härke av regler och en stor portion lagerbeskattning, där orealiserade vinster skall beskattas varje år.

Det sagt, inga problem att öppna upp en ny depå i DK. Saxo eller Nordnet är bra val.

1 gillning