Fondsparande i Danmark - trots ev. flytt inom några år

Hej på er!

Tips på fonder i Danmark! Nordnet? DanskeBank? SaxoBank?

Kort om mig:)

Jag studerar sedan hösten 2025 i Köpenhamn. Sedan jag flyttade hit har jag klarat mig på att frilansa vid sidan av studierna och med lite CSN lån. Till hösten kommer jag äntligen ha mer stabil inkomst så jag vill gärna ta chansen att börja spara i fonder.

Jag vill väldigt gärna börja spara långsiktigt. Ett sparande som är mellan 5-10 år som kan gå till en lägenhet och/eller ev. barn. Kanske också ett som har liksom 30+ år horisont.

Men då till mitt problem, jag vet inte hur länge jag kommer att stanna här i Danmark. Det kommer åtminstone vara i 2 år till. Men jag skulle också kunna stanna i 5 år, 10 år eller hela livet, det beror på vart jag får jobb.

Så jag vill helst starta ett sparande där jag kan flytta över det, så jag inte behöver börja om från noll.

Jag har läst att om man skaffar en aktiedepot hos Nordnet så ska det gå att skicka över värdepapperna om jag flyttar. Dock inte med ett aktiesparkonto.

Men jag har också läst att det kanske är bäst att spara hos sin bank istället som DanskeBank eller SaxoBank? (Just nu har jag Lunar så behöver i så fall byta)

Jag vill också helst spara grönt, så det begränsar ju mig lite.

Någon som har erfarenhet med det här? Eller goda råd?

Side note:)

Jag fyllde 26 år i sommar och känner mig lite stressad över att jag inte har tagit tag i det här förens nu. Men helt ärligt så känns det också lite riskabelt att börja spara i fonder? Nu när det känns som ett tredjevärldskrig kan hända, jorden brinner upp osvosv. Om ni har några tankar om det lyssnar jag också gärna, i förhållande till att spara i fonder alltså.

1 gillning