Jag har hört att Danmark inte har någon inflation. Finns Avanza eller något liknande där? Kan jag som svensk sätta in mina pengar i en global indexfond i danska kronor (DDK)?
Mnja va? Hur tänker du då?
Det finns olika sätt att få exponering mot danska bolag, eller danska valutan om man nu vill det. Men DKK är peggad mot EUR så just DKK vet jag inte om jag hade siktat in mig på.
Spelar inte heller någon roll vilken valuta fonden handlas i, pengarna växlas ändå direkt till den valuta vars land de ska investeras i.
Helt riktigt, man åker dessutom på onödiga valutaväxlingsavgiver för att köpa och sälja fonden. Vanligtvis mellan 0,25-0,5% per köp/sälj, helt i onödan.
Du tänker på typ nordnet.dk?
Man skulle kunna få för sig att prissättningen i Danmark liknar den i Sverige, men som svensk sätter man morgonkaffet i halsen när man läser prislistan.
Vad betyder peggad? Att valutakursen mellan DDK och EUR alltid är samma?
När du köper en global indexfond äger du inte kronor (vare sig svenska eller danska), du äger delar av bolag. Problemet med inflation är att värdet på kronan går ner, inget annat. Faktum är att globala placeringar är bra skydd mot just detta eftersom värdet på fonderna borde klara sig bättre än på dina kronor på ett konto.
Ja, eller nästan samma. Det finns ett litet vingelutrymme.