Jag bor i Danmark men har fortfarande svensk bank etc. Blev tipsad om att ha mitt sparande i Sverige istället för i dk (tänkte då typ svenska Lysa istället för danska), nu när danska kronan är så pass mycket starkare att det inte känns så riskabelt. Vad tror ni?
Är du skriven i Danmark så tror jag inte du har några fördelar med ett svenskt traditionellt sparande, snarare tvärtom.
Har du riktigt lång horisont så kan du ignorera växelkursen. Är du ändå bekymrad är det väl bara att från Danmark investera en del av fonderna i svenska marknaden (SEK lär stärkas mot euron) och hålla andra tillgångar som valutasäkrar DKK?
Om det är lysa eller globalfonder du jämför så är det underliggande värdet som spelar roll, valutan du köpt i är bara en etikett. Bor du i Danmark vinner du inget på att köpa samma globalfond från Sverige, allt växlas bort till samma underliggande oavsett i vilken valuta du köper i.
Är det annorlunda homebias du är ute efter så finns det väl enklare sätt att investera i Sverige?