Spelar svenska valutakurs någon roll vid investering?

Hej,

Jag har jobbat i Danmark ett tag men bott i Sverige pga det är billigare. Under en period har ju svenska kronan varit svag vilket har gynnat de som jobbar i Danmark.

Låt säga att jag tjänar 20k DKK efter skatt, vilket motsvarar 1.5x SEK, dvs 30k SEK. Efter mina månadsutgifter så har jag 15k, dvs hälften kvar som jag investerar i mestadels globala fonder (EQQQ NASDAQ, LF global). Men även i spiltan aktiefond.

Nu på senare tid har svenska kursen stärks och det verkar göra det ett tag fram över. Låt säga att svenska kronan stärks mot DKK, och att det kostar 1.3 SEK för en dansk krona.

Jag skulle ha tjänat 1.3*20k DKK = 26k SEK istället för 30k. Dvs jag har nu istället 4k mindre att investera. Men påverkar detta verkligen mitt sparande och förlorar jag något på det? Eftersom jag köper dessa globala fonder så bör det väl betyda att jag använder dollar/EURO för att köpa andelar i fonder. Jag bör väl få lika många andelar som förut eftersom det köps i utländsk valuta?

Tidigare investerade jag 15k SEK och får X antal fonder, men nu blir det att jag investerar 11k SEK och borde ändå få samma andel?

Tänker jag fel?

1 gillning

Det som är relevant i den här frågan är växelkursen mellan DKK och valutan du investerar i. Om den är oförändrat så får du samma antal andelar om du investerar samma belopp i DKK.

Om vi tittar i ditt exempel så får du dock ett lägre antal då du har ett antal kostnader i SEK som har blivit dyrare i DKK.

I ditt exempel så har växelkursen gått ner med ungefär 15% samtidigt som din insättning minskar med nästan 27%.

EQQQ Nasdaq är i Euro vilket DKK alltid följer efter. LF Global handlas i svenska kronor, men det sker nog en valutakursväxling till USD när den väl ska handlas.

Som du säger, det jag ”förlorar” på är de saker jag köper i SEK, och i mitt fall är månadskostnaden 15000kr som har blivit dyrare vilket gör att jag har mindre Euro/USD att investera.

Jag är i samma läget.

När SEK stärks mot DKK, dina utgifter ökar i DKK.
När SEK svagas mot DKK, dina utgifter minskas i DKK.

Däför har du mindre EUR att investerar i det här fallet, även fast dina SEK är starkare.

Men om SEK starkas mer mot USD än det stärkas mot EUR; kanske dina investeringar inte blir påverkad.

I ditt exempel din DKK minskade i värde jämför SEK vid 13.33%.
Dina utgifter, i DKK, därför ökade 15.38%.

Men tänk om du ska resa utomlands det kanske spela inga roll att du tjäner mindre i SEK nu, därför dina svenska kronor är starkare. Dina gamla investeringar också stärkades så är det billigare nu för dig.

Men om SEK förtsätter tappar värde värje fem år, och till exempel 1 DKK köper 2 SEK och 1 EUR och USD köper 15 SEK, då även fast du utnyttja just nu från en svag krona, allt kommer kostar mer för dig. Du tjäner ännu mer så det kanske spela ingen roll.

Jag skulle hellre har en mer stabil krona och tjäna lite mindre än förtsätta investera i en svagande valuta tror jag.