Jag sitter och letar efter fonder med fokus på Danmark. Hittar fonder som placerar i Sverige (såklart), Norge och Finland specifikt, men inte Danmark. Jag har tittat hos LF och Avanza, men utan resultat. Det närmaste jag kommer är DNB Norden Indeks, som har relativt stor exponering mot Danmark, men Sverige är fortfarande störst och det täcker jag i andra fonder.
Två frågor:
-Om jag inte vill köpa enskilda aktier, finns det nå’n annan fond med hög Danmarksexponering, som då helst inte kostar skjortan?
och
-Varför finns det Norgefokus (oljan?) och Finlandsfokus (intressanta småbolag?) men inte Danmarksfokus (läkemedel, vindkraft etc)?
Det har inte blivit några Danmarksfonder (än?), men jag gillar vindkraft och när man pratar om att vikta lokalt så kändes det också rimligt när man bor i storköpenhamn. Dessutom larvar inte danskarna runt med euro heller, vilket kan vara en intressant diversifiering.
Hade inte svenskarna sabbat gränsen så hade jag bott där!
(Nej, jag bor utanför Malmö.)
Säkert sant. Jag har inte grävt mer i det, men det låter ju rimligt. Men som sagt, det kändes nära och lite småintressant att kolla upp, men jag har skippat det.
Ser ut att bara följa 25 bolag, d.v.s. ännu smalare än Avanza Zero (trodde jag inte var möjligt). Och eftersom den handlas i DKK så gissar jag att det blir 0.5% påslag (0.25% köp, 0.25% sälj).