Xact Norden vad anser ni?

Är denna börshandlande indexfond något ni har eller tror på? Verkar spännande men kanske något smal?

Har SEB indexnära samt spiltan investmentbolag sedan innan.

1 gillning

Är mycket tveksam till att vikta mot Högutdelande bolag. Teoretiskt får man en suboptimal portfölj med lägre förväntad riskjusterad avkastning än en marknadsviktad indexfond. Vad är det du tycker är spännande med den?

1 gillning

Det är ju nästan en synd att svara men den historiska avkastningen är spännande :rofl::partying_face:
Känns som den gått bättre än både index o SEB

Vissa perioder kommer den gå bättre än breda index, vissa sämre. Farligt att ta investeringsbeslut på kort historisk avkastning, säger väldigt lite om ens något om framtida avkastning.

1 gillning

Var försiktig Jabinski. Du är inne i förorten där Indexinvestering gäller, Något annat and you will get whacked brother.
Skämt åsido: det är rätt feta fina bolag och vill du ha ett kassaflöde med lite utdelningar är den inte fel. Speciellt under gråa tider då börsen är attackerad av en björn. Kanske i kombination med Xact Sverige som också delar ut.
Dock har den inte presterat bättre än index om man ser över tid - den kan givetvis göra det under kortare perioder. Jämför den med exempelvis Länsförsäkringar Global Index (vilket är den fond boysen här i förorten har tatuerat på ryggen - en del t.o.m i svanken) så talar fakta för sig själv. Den har presterat bättre.

3 gillningar

Det är denna jag jämför med. Den heter endast Xact Norden.

1 gillning

Är en tyvärr en myt att utdelningsaktier skulle agera som någon sorts skydd för portföljen under björnmarknader.

1 gillning

Den här typen av mer stabila aktier tenderar att vara just stabila. De går ner mindre än andra under dåliga tider och upp mindre än andra under bra tider. För den som är i en “stay rich”-fas och behöver tillskott i kassan skulle jag mycket väl kunna tänka mig att den här fonden kan vara bra. Om det däremot handlar om att bygga pengamaskinen så finns det som sagt andra alternativ som över tid kan förväntas prestera bättre.

2 gillningar

Nu jämför du inte xacthdiv inkl utdelning med omxs30gi?

Tror ändå den presenterar sämre, men äpplen äpplen :slight_smile:

Har inte sett några empiriska bevis för att för att just utdelningsaktier skulle klara marknadsstress bättre än marknadsviktat alternativ, inte heller att dom skulle klara långdragna björnmarknader bättre. Men du får gärna presentera underlag som kan backa upp dina påståenden.

1 gillning

Du kan se detta empiriskt. Om det sedan skulle gälla precis alla utdelningsaktier på alla marknader låter jag vara osagt. Sedan finns det dock en del andra risker kopplade till just den här fonden. Jag tänker då främst på att den har hög övervikt mot bank och finans. Dessa aktier är relativt stabila men vid en finanskris skulle de förstås kunna drabbas extra hårt.

Gällande stabiliteten allmänt så är det rimligen stora bolag snarare än utdelningsaktier som är den centrala parametern.

Svårt att säga, vad gäller Xact Norden Högutdelare har åtminstone jag svårt att greppa vad dom har för metodik när dom tagit fram indexet (Handelsbanken Nordic High Dividend Low Volatility Criteria Index), dom är heller inte öppna med sin data så man kan göra regressionsanalys vad jag vet. Vad kan man förvänta sig framgent? Hur ser historisk faktorexponering ut? Omöjligt att utvärdera, sannolikt tar man enbart risker man ej kan förvänta sig att få betalt för när man väljer fonden.

TS frågar om en helt annan ETF…

3 gillningar

Oklart om det är den TS menar, men om så är fallet så är det ett bättre alternativ att kombinera Nordnets gratisfonder för Sverige, Norge, Danmark och Finland. Då slipper man både courtage och förvaltningskostnad, samt får bredare exponering.

1 gillning

Jag tycker att det är väldigt klart. Xact har en fond som heter ”Xact Norden” men den enda som först gjorde grundantagandet att hen menade ”Xact Norden högutdelande” var du.

2 gillningar

Ok, ser ingen anledning att köpa den för att svara på TS fråga då.

Gillar Xact högis. Ger ett fint cashflow på DA > 5% i ur och skur. Bara fylla på och aldrig sälja, pengamaskin.

1 gillning

Låter nästan som en Lysa 50/50 aktier räntor, fast med usel diversifiering :slight_smile:

1 gillning

Jag förstår inte varför man väljer det. Ge dina pengar till mig så ger jag dig 6% avkastning i cash, eller hundkex om du så önskar :slight_smile:

Nä tycker du? Ser utdelning som ett fint komplement till en 50/50 portfölj. Jag tänker Fireportfölj nu.

1 gillning