Xact Norden vad anser ni?

Jag fattar verkligen inte varför man väljer XACT högutdel när man kan välja Xact NORDEN.

Grön linje är XACT Norden blå är högutdelande

Japp det tycker jag. Förstår inte vad det är fint med att komplettera något som redan är bra med något som är förväntat sämre.

1 gillning

XACT Norden verkar innehålla 21% Novo Nordisk. Känns lite riskabelt att lägga så många ägg i samma korg?

1 gillning

Xact Norden har bara 31 innehav, innehåller fn 21% Novo Nordisk (som @pizzathehutt redan har påpekat är en ganska hög koncentrationsrisk) och kostar 0,15% i förvaltningsavgift + courtage.

Om jag hade velat ha mer exponering till Norden, skulle jag ha tittat på DNB Norden Index S med 0,24% i totala avgifter, ca 160 innehav och “bara” 9% i Novo Nordisk. Alfred Berg Nordic Index C följer samma index som DNB Norden Index S (nämligen VINX Benchmark Cap NR NOK) och kostar minimalt mer. Om man vill ha det ännu bredare med ca 400 innehav (dvs inklusive en del småbolag), så finns det Handelsbanken Norden Index Criteria. Men det kostar totalt 0,48%.

Om du vill ha det ännu billigare, klarar av den högre komplexiteten och är kund hos Nordnet, så är förslaget som kom från @Alec med Nordnets egna fonder troligen bra.

Jag har inga av dessa fonder.

2 gillningar

Mycket hög andel Novo Nordisk. Så riskspridningen är inte vidare stor. Men tror man på den aktien så kanske det är värt att satsa på.

Lite kul att folk här inne klankar ner när Novo Nordisk är en stor del men när Apple är 8 % av globalt index då är det “marknadsviktat” och helt ok.

Inget specifikt mot dig pizzathehutt.

1 gillning

Som svar på din fråga så ser det absolut ut som det kan vara ett komplement till en bredare portfölj.
Jag hade nog kompletterad med typ bas globalt index och köpt på mig lite teknik och Småbolag. Sen kan du nog sitta och vänta.

1 gillning