PLUS Allabolag Sverige Index eller DNB Norden Indeks S

Hej, Vad skulle ni välja PLUS Allabolag Sverige Index eller DNB Norden Indeks S?
Det har diskuterat mycket om det är bra med riskspridning osv

1 gillning

Hej Ammar.

Lite svårt att svara på eftersom du frågar om du ska välja Norden som helhet eller Sverige som helhet.

Fundera på vilket alternativ du väljer först.

Om du vill ha Sverige så är Plus Allabolag Sverige index utmärkt.

Om du vill ha Norden (marknadsviktat) skulle jag hellre fundera på Handelsbanken Norden Ind Crit (A1 SEK) från Handelsbanken:

Nu undrar du nog varför Novo Nordisk har 20% i Nordenfonden och Investor “endast” 3% men förklaringen är marknadsvikt. Novo nordisk har en marknadsvikt på mer än 7 gånger Investors :wink:

Jag hade bara valt Sverige för att få en liten extra home bias. Jag hade inte överviktat hela regionen Norden. Ser ingen som helst anledning till det.

Tack för ditt svar :slightly_smiling_face:
Det är lite osäkert om det är värt att ha vikt mot norden.
70% DNB global index
30% plus alla bolag Sverige eller Handelsbanken Norden Ind Crit (A1 SEK)?

Varför skulle Handelsbanken vara bättre? Dubbelt så dyr och utesluter mer av hållbarhetsskäl?

4 gillningar

Tror inte de finns nått korrekt svar på såna här frågor, blir nog bra vilket som.

Men jag valde DNB Norden för att:

• Jag gillar novo nordisk (DNB har 9%)
  • DNB verkade ha bättre sharpe, lite lägre avgift
  • DNB har ändå 45% i sverige så kändes som tillräcklig home bias för mig
3 gillningar

Jag överviktar personligen hela Norden med 20% i DNB Norden Indeks. Sen har jag även 5% i Plus Småbolag för att få med småbolagen. Finns ingen nordisk indexfond med småbolag vad jag vet, Handelsbanken Norden Ind Crit finns och den har väl lite typ 400 aktier, men den är dyr samt har massa ESG så jag har valt bort den. Jag resonerar såhär:

• Jag tror på Norden och vårt politiska system. Vi har låg korruption, hög jämställdhet, bra välfärdssystem inkl. utbildning, osv. Sånt tror jag är viktigt och gör alla de fem nordiska länderna till sådana som kan gå bra jämfört med andra enskilda europeiska länder exempelvis.

• Det är lite olika branschfokus i olika nordiska länder. Exempelvis Sverige och Finland har mycket industri, Danmark har mycket läkemedel, Norge har mycket råvaror, osv.

• Det känns som lite lägre risk än att lägga 20-30% i bara Sverige som många gör, tänk om Sverige skulle gå som typ Japan gjort? (säkert jätteosannolikt och jag tror ju som sagt på Norden, men ändå)

Men du ska ju såklart gå på vad som känns bäst. Tänk på att all form av home bias egentligen är att frångå från principen att spara brett i globala indexfonder. Så man tar väl egentligen alltid en extra risk tänker jag!

1 gillning

Det är ju upp till envar vad man tycker är “bättre”.

Jag gillar Handelsbankens fond mer eftersom indexet den följer är bredare (mer tilt mot small/mid cap, 386 bolag i Handelsbankens fonds index mot 180 innehav i DNBs fonds index) och inte har regler om “capping” dvs hur stor andel ett innehav får vara = i detta fallet motsvarar till exempel Novo Nordisk i indexet som DNB fonden använder inte korrekt marknadsvikt.

De går ju ganska lika om man jämför på avanza eller Nordnet så den lilla avgiftsskillnad skulle jag inte haka upp mig på i alla fall.

Visst, tyvärr har Handelsbankens fond hållbarhetskrav. Detta hade jag också gärna varit utan :wink:

Om det hjälper dig nånting i beslutandet @lexoon10 så fundera på att ifall du har 10 gånger marknadsvikt för Norden landar det på kring 21%. Endast Sverige med 10 gånger övervikt hamnar på ca. 9%. Lysa har ju ~20% gånger marknadsvikt Sverige (!), så någonstans mellan 10% och 20% kan du nog ha med OK samvete om du “tror” på Norden som helhet eller Sverige.

Håller med. Viktar också hellre Norden än endast Sverige. Sedan innehåller Norden fonden mycket Sverige. Får även bra valutaspridning då man får både NOK, DDK, SEK och Euro i fonden.

1 gillning

Det där med ESG i just nordiska bolag funderade jag en sväng över. Egentligen borde det ju redan vara bäddad för ESG för våra företag här eftersom vi har demokrati och ganska strikta regler för vad man får utleda osv. Kan det vara så eller har jag otur när jag tänker?:thinking:
Handelsbankens fond som jag föreslog här är ju en så kallad mörkgrön fond som har hållbarhet som mål, men jag undrar om det egentligen potentiellt påverkar framtida resultatet på sikt negativt eller inte.
Givetvis kan det ju påverka negativt om priserna drivs upp och man får betala mer just pga. ESG men frågan är om det inte är ganska lika för flesta nordiska bolag ändå med tanke på regleringarna som finns / kommer finnas.

Lite sent, men slänger in denna också. ETF som går att månadsspara i via Nordnet (då sparar man courtaget som annars skulle betalas vid köp):

1 gillning