Har några år hållit på med stock picking med ett slutmål att kunna leva på utdelningar.
Efter många och långa diskussioner här på RT har jag övergett denna strategi och växlat om till breda indexfonder med låga avgifter och fokus på totalavkastning snarare än utdelning.
Jag har i princip gjort av med varenda surdeg (och vinnardeg) och köpt breda global- Europa och Sverigefonder. Dock inga räntefonder i nuläget.
Den enda udda fågel som är kvar är att jag har
20 % av portföljen i fonden Xact Högutdelande).
Hur ska jag resonera kring denna del av portföljen? Jag slits mellan två känslor.
Känsla 1: den har underpresterat mot vanliga indexfonder de senaste åren och jag vill sälja den och köpa en av de rekommenderade, breda indexfonderna som precis rusat det senaste halvåret.
Känsla 2: Min farhåga är att jag vill sälja den för att den gått dåligt de senare åren. Och att jag då gör jag det klassiska misstaget att pilla för mycket på portföljen och sälja en typ av bolag med faktorer som kanske underpresterat rejält just nu men som kommer att gå en aning bättre i framtiden.
Är det rimligt, eller till och med bra, att behålla 20% av portföljen med Xact Högutdelande som en del med lägre totalavkastning men lägre volatilitet som ett alternativ till räntor? Jag vet att Jan Bolmessson rersonerat i något avsnitt att han delar upp som portfölj i olika hinkar och att en hink är ett alternativ med lite mindre avkastning och volatilet. Skulle denna fond kunna vara en sådan hink? Är en sådan om 20% av portföljen för stor ?
Jag nysparar inget i dagsläget och kan tvärtom komma att behöva plocka ut cirka 3% om året av portföljen de närmsta två åren för att finansiera studier.
Skulle vara underbart med lite tips om hur jag ska resonera!
Klassiska svaret: Om du hade allt i indexfonder idag, hade du då sålt 20% och köpt den högutdelande fonden? Om ja - behåll. Om nej - sälj.
Gällande lekhinken så är den absolut en kandidat och lekhinkssvaret brukar vara ca 10% av totalen. Jag har själv “lekhinkat” runt 20%, men då i nisch med bra gas uppåt.
Du kanske även ska fundera på de där 3% om året i två år redan nu?
Dvs plocka ut detta och lägg i fasträntekonton på 3-mån, 6-mån eller 12-mån eller en kombination.
Detta skulle du kunna plocka ur Xact och då är den nere på 14% av din portfölj.
Jag har stor risk, över 50%, som inte är i globala indexfonder av det som ligger på börsen som privat sparande. Men då får man även räkna på att jag har en 60/40 portfölj där 40% är i räntor. Då blir andelen kanske 30% som har högre risk.
Sen så har jag allt i mina tjänstepensioner i indexfonder. Räknar man in allt så sjunker andelen som är högrisk ännu mer iom tjp ligger i indexfonder.
Allt jag har på börsen räknar jag har en sparhorisont på 15+ år, speciellt delen som är högrisk. Detta av erfarenhet där jag upplevt både IT-krashen och finanskrisen som tillsammans förstörde mycket för mig.
Frågan till dig @Veritas blir “Hur länge ska pengarna ligga investerade innan de verkligen behövs eller planeras att användas”?
Min sparhorisont är nog att se portföljen växa hela tiden, trots att jag tar ut 3% om året och studerar på obestämd framtid.
Det kanske är rimligt då att ha 20% Högutdelande som en sorts ”sova tryggt om natten”-Investering som man slipper att oroa sig för en IT-bubbla eller dylikt som du nämnde.
Och sedan plocka de årliga 3% en från den fonden och på så sätt minska andelen av den.
Det gör fonden men du ser även att den underavkastat Stockholmsbörsen rejält historiskt, så totalavkastningen är nog inte att hänga i julgranen även om direktavkastning om 5% är hög.
Xact hdiv har ju underpresterat i nästan 5 år nu. Enda anledningen till att behålla den är om du tycker om riskprofilen eller att det är psykologiskt viktigt att portföljen genererar kassaflöde.
Själv använder jag XACT högutdelande som reserv/buffert som sköter sig själv. Som du nämner har den låg volatilitet och tillsammans med utdelningen, som återinvesteras, tycker jag det är bättre än en räntefond.
Jag rör den aldrig, ligger på plus sedan långt tillbaka och återinvesterar utdelningarna bara. Den dagen jag skulle behöva lite pengar, tar jag bara lite av utdelningen.
Hade samma strategi som dig i början att kunna leva på utdelningar men har också bytt till indexfonder. Dock så köpte jag tillbaka Xact högutdelande till min lekhink för jag kände att det blev lite för tråkigt med bara indexfonder. Det bästa sparandet brukar ju vara det som är tråkigt Jag kastar in lite varje månad på Xact och köper även lite mer när utdelningen kommer. Som det nämns så är den inte så volatil och jag trivs bra med den.
Jag bytte från Xact Högutdelande till DNB Norden indeks för någon månad sedan
Anledning:
samma spridning över de nordiska länderna
ca 0.1 % lägre avgift
Inget ESG-filter
150 bolag istället för 45
låg volatilitet
Just nu har Xact högutdelande gått bättre än DNB Norden så jag tyckte det var läge att växla över. På lång sikt bör DNB Norden gå bättre än högutdelande pga dess bredd gissar jag. Vill inte missa nästa Novo nordisk bara för att Högutdelaren inte investerar i tillväxtbolag.