Jag söker efter en bra (=bred) norsk indexfond som kan köpas hos Avanza. Jag hittar Storebrand indeks Norge A, men den har 21% av sitt innehav i Equinor och sammanlagt 31% i energi. Vilket jag tycker är problematiskt då det ger för mycket exponering mot en enskild aktie och för mycket mot energisektorn i stort. Är det så det automatiskt blir i en norsk indexfond eller finns det de som är bredare? Jag har inte kunnat hitta någon annan hos Avanza. Denna fond har gått betydligt sämre än norskt index, dessutom, jag funderar på hur utsikterna är framåt.
Tack så mycket för tipset, men jag tror nog att jag vill hålla mig till en bank. Det blir så rörigt annars… mest bekymrad är jag över det stora innehavet av Equinor, snarare än avgiften. Men jag ser att det nästan är samma fördelning i Nordnets norgefond.
Storebrand Indeks Norge följer ju Oslo Børs Hovedindeks (OSEBX). Så innehaven är korrekt marknadsviktade, vilket är själva definitionen av en indexfond.
Så fort du avviker från index så tar du en risk.
Jag hade kört på Storebrand fonden. Billig och följer rätt index
DNB Bank har en mängd fonder på Avanza, även indexfonder, som kanske kan vara intressanta?
Har själv deras Global Indeks S.
Ganska mycket samma fond som LF Global Index men jag kunde inte välja mellan dem så jag har båda😎