Använda danska eller svenska pengar i vardagen?

En bekant till mig ska börja arbeta i Danmark men bo kvar i Sverige. Situationen är inte ny för personen i fråga utan har gjort liknande övning i många år tidigare. Allt det praktiska finns på plats gällande skatt och sjukförsäkringstillhörighet mm.

Det som är nytt är att hen ska bilpendla samt att hen har fått ett hyfsat stort avgångsvederlag i Sverige.

Vi satt tillsammans och pratade om detta, vred och vände på siffrorna men kom inte på något bra. Frågeställningen var typ i stil med: Ska jag använda mitt avgångsvederlag i svenska kronor till att betala vardagens räkningar, broavgift mm och spara min nya danska lön på ett konto i Danmark tills avgångsvederlaget är slut? Eller ska jag flytta över den danska lönen till Sverige varje månad och göra nåt annat med avgångsvederlaget, t ex placera det i sparandet i global aktieindexfond?

Har ni några kloka tankar om detta eller något som vi kanske missat när vi själva satt och funderade?

Alltså, jag har en hel del svenska kronor och bor och jobbar i Tyskland.
Jag använder svenska pengar när jag är i Sverige och annars euro.
Månadsinvesteringarna sker fortfarande i SEK. Mest för att jag inte orkat sätta mig in i tyska marknaden.

1 gillning

Antar att han/hon tagit del av vad Öresund Direkt skriver?

Några banker har kontor i både Danmark och Sverige, med möjlighet att överföra pengar mellan länderna utan extra kostnad. Läs mer om konkreta kontotyper, priser och villkor hos respektive bank. Av banker med nordiska lösningar kan nämnas till exempel Danske Bank och Nordea.

När jag jobbade i Danmark hade Swedbank en filial med kontor i Köpenhamn som jag körde på. Det kan ju även vara så, som Öresund Direkt skriver, att ett danskt bankkonto kan vara ett krav av arbetsgivaren.

Absolut! Full koll på Öresund direkt, konton etc. Detta var mer en filosofisk fråga kring vad som är mer ekonomiskt att göra med hänsyn till sparande, den fördelaktiga växlingskursen Danmark > Sverige osv.

När det kommer till sparande skulle jag köra vidare på en svensk ISK eller KF. Om en global indexfond köps i SEK eller DKK spelar ju mindre roll. Eftersom personen i fråga är bosatt i Sverige får man ju förutsätta att en klar majoritet av utgifterna kommer att vara i SEK. Därför vore det även logiskt att köra kortsiktigt sparande och buffert i SEK.

Vad skulle syftet vara att hålla kvar pengarna i Danmark? Är det i valutaspekulationssyfte? …eller är planen att på sikt bosätta sig i Danmark?

Hej,
Bor själv utomlands och har funderat på detta. Om din vän tänker sig att fortsätta bo kvar i Sverige och slutligen pensionera sig i Svefige skulle jag investera avgångsvederlaget och börja leva på danska lönen direkt. Om personen förväntar sig att spendera mkt DKK i framtiden, tex köpa en bostad i Dk skulle jag leva på svenska pengar och spara de danska.

Jag har 2 principer jag följer:

1. Spara i den valuta du ska spendera, för annars utsätter du dig för en valutarisk du inte får betalt för.
  2. Överför inte pengar fram och tillbaka över landsgränser, det är ALDRIG gratis.

Med vänlig hälsning,
F

3 gillningar