Där har du kalkylatorn, jag fick fram olika belopp med Tåg och Bil/motorcyckel.
Är du säker? Jag kunde inte ens välja transportsätt i den kalkylatorn
Vart väljer du transportsätt i kalkylatorn? ![]()
Ah okej, det är alltså bron som ger extra beroende på transportmedel
Korrekt. Och över sundet behöver man ta sig. Visst, man kan åka båt jag har inte tagit med det i min beräkning då väldigt få åker den vägen över om dem arbetar i DK.
Från skatt.dk:
Kørselsfradrag
”Du kan få kørselsfradrag for din transport, hvis du har over 12 km til arbejde (samlet over 24 km til og fra arbejde). Det gælder ved alle typer lønnet arbejde, du betaler am-bidrag af, fx også studiejob, lønnet praktik og løntilskud.
Du får fradrag for de dage, du reelt kører til og fra arbejde. Du må derfor ikke medregne dage, hvor du fx har arbejdet hjemmefra, været på ferie eller syg.
Alle transportmidler giver fradrag fx bil, tog, bus eller cykel.”
De har dock försämrat fråndraget rejält med hur det var för 10+ år sedan. Det är lägre nu än då.
Det går ju tåg också ![]()
Avdraget är samma per km, men får extra avdrag med bilen för bron, då man betalar mer i avgift (antar jag).
Så vi ska bo i sverige, arbeta i DK men inte åka över sundet på bron? Okej, då kan vi absolut åka båten och då stämmer det att du får samma ersättning oavsett färdmedel, du får dock inget extra för båten. Det får du för bron. Och ska vi nu maximera det enda avdraget vi har så bör vi åka bron.
Du får extra avdrag över bron även med tåg.
Det hävdades dock att man fick lika mycket ersättning oavsett färdsätt, vilket alltså inte är korrekt om man reser över bron.
Åker man båten, så är avdraget densamma. Men då har du fortfarande en kostnad för att båtpendla.
Både min Fru och jag fick faktiskt mer lön på föräldraledigheten än när vi arbetade. Då var det tydligen avtalen som gick in. Därefter hade vi en massa dagar i Sverige kvar som man kunde spara och ta ut när man fått Svenskt SGI.
Fantastiskt!
Om du läser mitt inlägg, så har du 2 begränsningar. Antingen 4865:-/vecka eller om du tjänar midre, upp till din ordinarie lön.
Nu kan jag inte prata för vad TS tjänar/kommer tjäna. Men när jag jobbat i DK så har jag haft 50-70k DKK, så jag hade alltså fått mindre än 50% av min ordinarie lön.
Tjänar man under ~19600dkk i månaden så får man ju dock 100% ersättning som du säger…
Det är ju om man inte har något avtal som täcker upp hela ens lön.
Ett avtal som KANSKE finns på plats då alltså.
På dig lät det som något garanterat tidigare.
Nej det var tydligen inte garanterat min miss då vi båda fick det, så det får man kolla upp och ha med in en förhandling.
Tjänstepension är inte heller garanterat, behöver man också kolla upp.
Tack för många intressanta svar så här långt!
Det som ligger på bordet bör vara alternativ i storleksordningen
70 - 80 000 DKK eller 1000 - 1100 DKK / h. (eller något däromkring)
Jag räknar med att fakturera ca 150 timmar, 10 månader om året i snitt. (7 timmar om dagen 5 dagar i veckan / 20 dagar i månaden - Semester, lediga dagar etc. avrundat och förenklat)
Vad som sedan då ingår i ett eventuellt anställningsavtal är ännu inte alls klart. Jag utgår från att det är ett ganska “basic” avtal, och inte ett “extra” allt avtal. Men på den nivå jag ändå är bör rena “sanitära” saker som ett okej pensionsavtal, och “barsel” avtal finnas med etc.
Det som framförallt lockar med att köra eget AB är ju att kunna välja när och hur man tar ut lön och utdelning.
Med det timpris jag kan ta så är det ju fråga om en (i mitt tycke) mycket bra lön och utdelning jag kan ta ut. (sannolikt)
Jag tänker mig att jag ekonomiskt vinner något på eget bolag, pga möjlighet att ta ut lön och utdelning i sverige och därmed minska skatt(?)
Men jag är alltså mycket osäker på hur regler fungerar mellan länderna när man kör eget AB och har en kund som i detta fall.
Vilka regler menar du?
Du har ett svenskt AB som faktuerar, du betalar bolagsskatt i sverige.
Du tar ut lön från svenskt AB så du räknas som anställd i sverige, så det är ingen skillnad på om din kund befinner sig i sverige eller danmark.
Det som “komplicerar” det lite är momsen, annars är det ingen skillnad förutom att du får betalt i dkk istället för SEK.
Spännande. Folk här i RT brukar skriva Danmark har högre skatter än Sverige.
Detta är vad som bekymrar mig:
eller:
Men sen kan man väl kanske som du verkar göra, tolka det hela som att jag INTE får lön i Danmark, utan i sverige av mitt AB,
Men håller verkligen danska Skat med om det? Med tanke på att arbetet huvudsakligen utförs i DK.
Det är mycket möjligt om man har riktigt hög inkomst.
Har man ett arbetarjobb betalade man definitivt lägre skatt än i Sverige för 10 år sedan.
Pendlade man utanför Malmö till Danmark så brukade jag räkna att de första ca 15-20 k sek var helt skattebefriade. Därefter betalade man någonstans runt 35-40 % vilket gjorde att den totala skattesatsen blev betydligt lägre än i Sverige.