Hej!
Jag skulle vilja ställa lite frågor/bolla med någon om att starta en enskild näringsverksamhet. Jag har varit anställd hela mitt yrkesliv, men blev uppsagd från min nuvarande tjänst och är på jakt efter nytt arbete.
Då jag är verksam inom digital marknadsföring och har stor möjlighet att jobba remote, finns det många jobb som är baserade utomlands eller på frilansbasis.
Eftersom jag tidigare som sagt varit “vanlig” anställd i Sverige, uppstod problem när jag blev erbjuden en tjänst i ett utlandsbaserat företag och insåg den enorma summan jag skulle behöva ta ut i lön via tjänster som “Frilans finans”, för att det skulle motsvara en liknande månadslön som tidigare.
Min fråga är nu om det bara är att köra på och starta en enskild firma, eller är det något viktigt jag har missat? Som jag förstår det så är det i princip gratis att vara registrerad, om det skulle visa sig att jag inte behöver använda det?
Jag tror att det skulle vara en bra grej att vara förberedd med om en liknande situation skulle uppstå igen. Några tips eller råd?
Mvh Ida