Starta enskild näringsverksamhet

Hej!

Jag skulle vilja ställa lite frågor/bolla med någon om att starta en enskild näringsverksamhet. Jag har varit anställd hela mitt yrkesliv, men blev uppsagd från min nuvarande tjänst och är på jakt efter nytt arbete.

Då jag är verksam inom digital marknadsföring och har stor möjlighet att jobba remote, finns det många jobb som är baserade utomlands eller på frilansbasis.

Eftersom jag tidigare som sagt varit “vanlig” anställd i Sverige, uppstod problem när jag blev erbjuden en tjänst i ett utlandsbaserat företag och insåg den enorma summan jag skulle behöva ta ut i lön via tjänster som “Frilans finans”, för att det skulle motsvara en liknande månadslön som tidigare.

Min fråga är nu om det bara är att köra på och starta en enskild firma, eller är det något viktigt jag har missat? Som jag förstår det så är det i princip gratis att vara registrerad, om det skulle visa sig att jag inte behöver använda det?

Jag tror att det skulle vara en bra grej att vara förberedd med om en liknande situation skulle uppstå igen. Några tips eller råd?

Mvh Ida

2 gillningar

Skall du ersätta ett ordentligt fulltidsjobb med eget företagande tycker jag absolut att du skall göra det via en enskild firma istället för Frilans finans. Frilans kan väl vara bra om det rör mindre summor, tillfälligt eller vid sidan av ett annat jobb. Men skall det ersätta ett jobb så tycker jag att du skall sätta dig in i hur det fungerar.

Du kommer hitta personer som säger att det är jätteenkelt. De som säger så är antingen genier, eller så gör de en massa fel. Det kräver lite jobb att förstå hur man skall göra för att starta enskild firma och hur man bokför o.s.v. Men om du läser på under ett par veckor så är det ok sedan. Jag lyssnade mycket på poddar om bokföring o.s.v. för att komma in i det.

Men det är väldigt enkelt att starta en enskild firma. Du kan t.o.m. börja ta betalt och börja arbeta innan du har gjort den formella starten. Vänta inte för länge, men du kan börja arbeta och sedan anmäla ett par veckor eller månader i efterhand, det är helt lagligt. Registreringen handlar om att du berättar om läget, inte att du ber om nåd. Du kommer ju inte visa upp f-skattesedel då, vilket kan vara ett problem, men det fungerade för mig.

Det är bara att börja. Du skall tänka på att om du bara skall ha enskild firma skall du vara registrerad för F-skatt. Om du skall kombinera anställning med din enskilda firma skall du vara registrerad för FA-skatt.

Summan du måste be om för att det skall motsvara lön ser ju ganska stor ut, men du måste tänka på att för företagen som betalar dig är detta ofta billigare än vad de betalar för en anställd.

2 gillningar

Får du ersättning från någon a-kassa eller liknande kan det eventuellt vara problem att starta upp en verksamhet. Skulle rekommendera att dubbelkolla.Annars håller jag med föregående skrivare om att det är helt rätt att starta upp en verksamhet själv och inte använda ex frilans finnas om det rör sig om lite större summor. De beloppen sparar du ihop snabbt och har råd att anlita en redovisningskonsult som kan hjälpa dig att starta upp företaget och komma igång med det praktiska.

Ser du en möjlighet att fortsätta göra affärer med företag utanför Sverige skulle jag rekommendera att fundera över ett AB. Vet om en konsult som ville driva företaget som EF men det utländska företaget inte accepterade något annat än AB.

1 gillning

Tack så mycket för svaren!

Jag får ingen a-kassa ännu eftersom min nuvarande anställning inte officiellt har upphört än (jobbar och söker nytt nu under uppsägningstiden). Jag antar att det kan bli problem då det är svårt att hålla isär vilka dagar man ska räknas som arbetslös eller inte?

Men utifrån vad jag fått fram här så tycker jag att det låter bra med att iallafall starta en enskild firma, skulle jag sen bli vanligt anställd så behöver jag inte använda mig av den.

Om du har en firma (enskild eller AB) måste den vara vilande för att du överhuvudtaget ska få a-kassa. Du kan inte ta uppdrag i firman och stämpla de dagar du inte har något arbete.

Reglerna förändrades något 1 oktober vilket gör det lite lättare att driva verksamhet, men det är fortfarande väldigt restriktivt. Stäm av dina planer med din a-kassa innan du drar igång något.

3 gillningar

Hej Ida.

Jag heter Jan Johansson och har själv drivit bolag sedan 2005. Jag var ganska ung när jag startade mitt första eget bolag i en liten lägenhet med en madrass på golvet och service och mugg för en person. :slightly_smiling_face:

Jag jobbar med att hjälpa andra att starta bolag och analysera marknad, och hjälpa dom med att hitta kunderna. Vissa har anlitat mig till att få in kunderna i “butiken” och stänga en affär, så vill du ha en dialog kan du nå mig på jank.johansson@yahoo.se.

Ha en fin dag.

Med vänliga hälsningar

Jan Johansson

Tillbaka igen med fler frågor, som någon kanske vill hjälpa mig med?:folded_hands:

Min enskilda firma är fixad och klar, men vad händer nu? Jag funderar på att höra av mig till ett utomlandsbaserat företag som jag nästan fick anställning hos, men som backade när jag framförde summan jag hade behövt fakturera om jag använt mig av fakturering som privatperson.

Låt oss säga att jag vill ha motsvarande 30 000/månad i bruttolön. Eftersom jag kommer arbeta som en anställd konsult har jag inga utgifter som kommer röra mitt företag. Vad bör jag då begära från den här arbetsgivaren? Fakturerar man? Kan man i sådana fall ha en stående faktura? Blir det krångligt om pengarna är i en annan valuta?

Förlåt för mycket frågor, men har aldrig hållit på med sådant här förut och är rädd att göra något fel.

Mvh Ida

Jag tror att du rör ihop olika begrepp här. Om du skall använda dig av din enskild firma och fakturera kan du ju inte vara anställd av kunden. Är det du menar att du skall fakturera motsvarande heltid? Då är du ju inte anställd.

Om du skall ta betalt via din enskilda firma så måste du fakturera, ja. Valuta spelar ingen roll, men du måste ju komma överens om valutan med kunden, såklart. Jag fakturerar till exempel i Euro. Min kund håller till i ett euroland, men euro är en bra kompromiss. Min kund betalar till ett sek-konto. De skicka en identiska summa Euroa varje månad, men jag bokför summan i sek, så den varierar från månad till månad i bokföringen.

För hur mycket du skall fakturera kan med en viss lön i tankarna kan du kolla här: Hur mycket ska jag fakturera? - Företagarna

Om vi antar noll utgifter (som en referens) så behöver du fakturera 44 000 per månad för att få 30 000 i “lön”. Nettointjäningen blir ju lägre, eftersom det återstår vanlig skatt.

EDIT:
Man har inte en “stående” faktura, utan du bör skicka en faktura varje månad. De måste vara numrerade. Du måste inte börja på 1, men de måste ha ett nummer som stiger varje månd.

Jag skulle säga närmare 54 000 kr för att få med försäkringar, telefon, dator, lite vinst mm. Dvs lön x 1,8 men utan det så stämmer 44 000 kr.

1 gillning

Jag är ännu girigare och säger lön x2.2-2.5 :slight_smile:

Blir svårt att ta ledigt annars.

1 gillning

Okej, jag ska ta med riktiga detaljer så blir det nog enklare för mig att förklara.

Ett företag, baserat på Malta, hade en annons ute för en tjänst på 100% som passade mig, så jag ansökte och gick vidare i processen.

I jobbeskrivningen stod att man kunde vara “Permanent or Full-time Contractor”, samt att man har vissa förmåner, som 33 betalda semesterdagar.

Sen frågade de mig om mitt löneanspråk. I mitt nuvarande jobb är min nettolön ca. 24 000 (plus pension och semesterersättning), så jag ville förstås inte ligga under det. Då jag vid det tillfället hade ännu sämre koll så sa jag att jag ville ha en lön runt 3500 EUR (i tron att det skulle motsvara lite högre än min nuvarande lön på 31 000 SEK).

Men så var ju inte fallet. Så med hjälp av en uträknare på frilansfinans.se kom jag fram till att för att jag skulle få ut (lite mer av) min nuvarande lön hade jag varit tvungen att fakturera över 50 000 SEK för att täcka avgifter, pension, skatter etc.

Så när jag kom tillbaka med den nya siffran på 5200 EUR istället för 3500 EUR, så backade de direkt.

Jag nämnde detta för en bekant, som rådde mig till att i framtiden starta eget bolag för att undvika att behöva bli nekad av utländska företag som inte vill betala så mycket.

Men nu när jag får rekommendationer här så verkar det som att jag ändå måste upp i de här summorna, haha. Jag vill förstås inte höra av mig till detta företaget igen utan att vara helt säker på att jag faktiskt kan erbjuda mina tjänster till en lägre kostnad (genom fakturering, eller hur det nu var med det).

Så, räknade jag alldeles för lågt förra gången, det stämmer att jag måste upp i minst 44 000 - 54 000 för att få ihop det? Även om jag har betalda semesterdagar? (Visserligen utan semesterersättning men ändå).

Tack snälla :folded_hands:

Kommer du bo kvar i sverige? Eller flytta till Malta för att jobba?

Ni kanske borde prata Nettolön istället för bruttolön isåfall.

Nej, jag ska bo kvar i Sverige.

Då ska du ta betalt den lönen du vill ha ut x2.5 för att ha råd med ledighet osv.

Så vill du ha utbetalt 25000 netto, ska du ha en debitering på 62500