Sätta pris som konsult. Nybörjartips

Hej!

Är helt färsk inom området om hur man ska sätta sitt pris som konsult. Har sökt en konsultjänst där det visar sig att jag inte blir anställd av ett konsultbolag. Istället behöver jag betala alla sociala avgifter och skatt själv. Det är ett uppdrag på ett år, måndag till fredag med normala arbetstider.

Jag läste online att som tumregel ska man ta sin marknadslön och multiplicera med 20. Säg att min marknadslön är 60 000 brutto, är det då vettigt att begära 1 200 000 brutto per år för de tolv månaderna? Uppfattar det som att jag som konsult behöver ta hand om min egna semesterplanering (lägga undan pengar) och tjänstepension,

Sen har jag också läst att man kan betala ett Egenanställningsföretag som hjälper till med alla betalningar, sociala avgifter och skatt. Någon som har erfernhet av det?

1 gillning

Inga svårigheter att lösa de där bitarna. Ta hjälp av en redovisningsbyrå för bokföring så är det enkelt.

Springande punkten är vad du får per timme. Högst tveksamt att du själv kan bestämma det, där lär du få ett erbjudande att tacka ja/nej till.

Du har 2000 arbetstimmar på ett år, men lär knappast jobba så mycket. 6v semester plus spill är 300 h bort. Så räkna med 1500-1800 timmar kanske, beroende på din egen situation och eventuella möjligheter för övertid och annat.

Lönemässigt kan du räkna med att få 51.000 kr/mån, för annars tappar du på skatten. För att få utväxling lägger du dig där och sedan tar utdelning på eventuella överskott.

50kkr gör 600kkr på ett år, sedan arbetsgivaravgifter på det så har du lönekostnad på lite styvt 800kkr. Lägg på redovisning, försäkring, telefon, datorer och annat så är du uppe i kanske 900kkr. Mindre intäkter än så kommer medföra lägre lön.

Mer så kan du ta utdelning och gå plus.

Så jobbar du massor så är break even 500 kr/tim. Jobbar du mer normalt måste du få 600/tim. Ska du få mer än idag måste du kanske upp i 700/tim. Ska du ha risk-täckning så bör du nog ha ytterligare lite till.

Bara tuta och köra säger jag. Men ha i åtanke att all sjukdom, VAB, ledighet osv kommer slå direkt mot ditt resultat. Blir det inte förlängning kommer du kanske stå utan inkomst ett tag.

5 gillningar

Omöjligt att besvara vad du ska debitera. Som konsult debiterar du per timme.

Först bör du kolla på vilket spann tjänsten ligger inom. Du har inte beskrivit att det är mer än en konsulttjänst, vilket kan innebära att du jobbar inom vilken typ av verksamhet som helt, i vilken tjänst som helst var som helst i landet. Då kan det röra sig om allt från 300 kr/h - flera tusen i timmen.

Om du däremot kollar upp konsultpriser för liknande tjänst genom googling hittar du oftast vad en rimlig tariff är. Bara inom IT ligger väl tarifferna runt 500 kr/h (junior utvecklare/testare) till 1500 (senior projektledare/arkitekt).

Sen finns det två sätt att se det på - antingen vet du vad du vill ha ut i lön, utdelning samt kostnader och får då ut vilken tariff du ska kräva eller så vet du vilken tariff som är rimlig och räknar vad det motsvarar i lön, utdelning och kostnadstäckning bakvägen. Tror att verksamt.se har kalkyler för båda hållen.

Skulle absolut inte räkna din tariff från 51 000 i lön som du blivit föreslagen. Du ska beräkna tariff utifrån vad företag är villiga att betala för tjänsten - vilken lön du ska ta ut kommer i ett senare skede.

En annan viktig aspekt är om du ska starta ett AB själv eller vara anställd genom enskild firma. Finns egentligen inte så mycket positivt med enskild firma, då din beskattning kan bli mycket högre och du blir personligt ansvarig samt att din ekonomi beblandas med tjänsten.

Jag vet att det hela inte är mycket till svar, det behövs mycket mer information för att veta vad som är rimligt i förhållande till tjänsten.

/S

1 gillning

Det är lite oklart för mig vad du menar, men mitt förslag är att starta eget aktiebolag och fakturera varje arbetad timme. Rimligt då är säg motsvarande bruttolön x 2 minst. Alltså om motsvarande bruttolön är 50 000 så ska du fakturera ca 100k minst.

Tack för era svar. Ska kolla på det med aktiebolag.

1 gillning