Jag är mellan jobb just nu och börjar min nya anställning den 4 augusti. En kontakt (som är kund till min tidigare arbetsgivare) hörde av sig med ett förslag på ett kort konsultuppdrag. Jag har god relation till dem och jobbade mycket tillsammans under min tidigare anställning.
Uppdraget gäller frågor kring och systemarbete inom varuförsörjning.
Så till min fråga: Vad är en rimlig timpenning i ett sånt här läge? Jag gillar företaget och känner inte behov av att maxa inkomsten, men vill samtidigt inte sälja mig för billigt eller få dem att sätta kaffet i halsen.
Eftersom det bara handlar om några veckor känns det inte värt att dra igång en enskild firma med F-skatt. Jag tänker att Frilans Finans eller Cool Company är mer rimliga lösningar – håller ni med eller har någon annan ett bättre alternativ?
Ta din månadslön före skatt, ta bort en nolla o lägg på 10% Så landar du ungefär på vad du behöver fakturera för att täcka lön, arbetsgivaravgifter, semester o pension.
Så om du tjänar 60,000 i vanliga fall. 660kr/h så landar du ganska rätt.
Tänk på att du måste skaffa konto på Frilans Finans eller Cool Company innan ni förhandlar om uppdraget — annars kan skatteverket tolka det som förtäckt anställning!
Om ni har en god relation och de uppskattar ditt arbete så ska du verkligen inte sälja ditt arbete för billigt.
De uppskattar väl dig för kvaliteten på ditt arbete, inte ditt låga pris?
Jag fattar att du vill vara anonym på internet, men du beskriver ditt arbete, ditt geografiska område, din erfarenhet och dina uppgifter så generiskt att det blir omöjligt att använda för att rekommendera ett timpris.
Sveriges Ingenjörer har statistik på både löner för anställda och timpriser för konsulter. Du kanske kan slå upp liknande konsulter i den statistiken, och ändå bevara din anonymitet på forumet?
Jag kan ge ett exempel för systemutvecklarlöner i en mellanstor svensk stad i Mellan-Sverige:
3 års erfarenhet, 450 kr/h
10 års erfarenhet, 850 kr/h
därefter baseras lönen på ansvarsnivå, efterfrågade expertkunskaper, förhandlingstekniken hos köpare och säljare, och brukar landa mellan 800 och 1200 kr/h.
Om du har ett one-off konsultuppdrag kan du deklarera det på blankett T1 vid deklarationen nästa år. Det kan man göra när det inte uppfyller kraven för “verksamhet”, i detta fallet ingen varaktighet. Då drar de egenavgifter osv som om du hade haft enskild firma.
Jag konsultar utan eget företag. Jag fakturerar via konsultfaktura. Det funkar utmärkt! Du ser direkt på deras hemsida vad din lön blir efter deras avgift, agi och skatt.
Marknadsmässigt pris är alltid bäst, och är seriöst. Sälj dig nte för billigt. Både du och de vet ditt värde.
Ja det blev så. Jag sa 1200 vilket var det som företaget jag arbetade på innan vilket de också sa när vi diskuterade, så det blev inga större diskussioner om det.