Man bör se till att söka non resident tax enligt Beckham regeln. Vid högre inkomster blir skatten då ungefär hälften jämfört med Sverige (24% i 6 år). Men Malta har väl också fördelaktig beskattning gissningsvis.
Jo, någonstans kring €90k/år blir Beckhamregeln billigare än den normala inkomstskatten här (som är progressiv upp till 35%). Och är det så att man blir kvar efter de där sex åren så kanske det helt enkelt är värt att betala 21% i kapitalvinstskatt för att få bo där …
Det låter som en rätt så bra inkomstskatt där ändå.
Med Beckham status betalar man 0% kapitalvinstskatt på tillgångar utanför Spanien. De deklareras inte. Det roliga är att dubbelbeskattningsavtal inte heller är tillämpbart då det inte förekommer dubbla anspråk (Spanien gör inte anspråk). Däremot kan då källskattslandet göra anspråk trots att man inte bor där. Detta trots att man i normala fall inte betalar kapitalvinstskatt som utvandrad, ej heller i en dubbelbeskattningssituation. Det måste man kolla. Så du betalar troligen / bör möjligtvis betala den kapitalvinstskatt enligt det land där du har kapitalvinsten, eller noll. Men visst, efter 6 år så är det 20% och lite uppåt.
Jag har inte koll exakt hur detta hänger ihop med företag, men jag vet att det är poppis att göra företags-exit med Beckham.
Att hyra för kortare perioder brukar inte vara några problem, många speciellt i turistområdena vill hyra ut via typ AirBnB, men under lågsäsong kan man få hyra billigare och längre period,
På populära orter i t.ex Spanien finns det en hel del människor som har några extra lägenheter som de hyr ut kortare eller längre perioder. De flesta lägenheter är ägarlägenheter och då kan man göra som man vill. Dock vill skattemyndigheterna att man som ägare meddelar detta. Om det fungerar i praktiken vet jag inte. Airbnb borde vara ett bra ställe att börja sitt sök.
Familjeförhållande? Hur löser du det ekonomiskt?
Singel och egenföretagare. Jobbar heltid på distans ![]()
Det har länge varit drömmen, men det tyvärr är det väldigt mycket svårare än det borde vara. Hur hittar man distansjobb där man får jobba 100% distans från ett annat EU-land? Jag har inget problem att byta jobb bara jag hittar ett som tillåter distansjobb från annat land. Har kontaktat flera arbetsgivare som har platsannonser ute och ingen har godkänt jobb från annat land. Det är också väldigt svårt att söka distansjobb och väldigt svårt att tolka annonserna. Vet inte hur jag ska lyckas hitta dessa distansjobb så tyvärr står det och stampar. Någon som har tips på hur man gör?
Har jag och/eller sambon fått tag på ett fast distansjobb så sticker vi gärna så fort som möjligt. De problem vi ser är barnen och deras skolgång. Ska man ha svensk skola i början för att kanske testa sig fram lite så kostar det 30k per unge och termin vilket förstås är en slant. Sedan är frågan om man ska skriva sig i det nya landet eller ej. Skriver man sig där kanske det blir ännu svårare med distansjobb. Dessutom påverkas pensionen negativt och ISK-konto är väl inte att tala om ifall man bor i annat land. Man ska också hitta lämpligt ställe att bo på så att man slipper flytta runt med barn. Kanske inte är så kul för dem att riva upp deras liv för många gånger.
Börja med vinterbad så kommer du längta till vintern och kylan.
Finns det svenskt kaffe?
Du är inne på rätt frågor och alla jag träffat som flyttat har löst det på lite olika sätt. Inte alla verkar ha tänkt igenom det hela vägen heller
Alla de där frågorna är dock helt lösbara.
Just att jobba på distans är nog inga problem.
Vill man ha svensk arbetsgivare så är troligen det bästa att starta företag utomlands (autonomo i Spanien tex) och fakturera kund i Sverige. Då får man sjukförsäkring på rätt ställe osv och allt blir bra skattemässigt. Ingen ISK dock, men jag tror inte att det borde bli så stor skillnad nu med lägre kapitalskatt utomlands och högre ISK skatt. Portugal har en skattefördel för egenföretagare som flyttar dit.
Vill man hellre vara anställd är det nog bättre att bara ta en anställning utomlands i landet i fråga. Har man bra CV är det den som sätter lönen, även om landet har lägre medellöner. Det är då också lätt att hitta 100% remote jobb på plats genom anställning. Vid anställning bör man som sagt ha koll på möjlighet med Beckham status (Spanien), om man tjänar lite mer.
Tjänstepension är lite ovanligare tex i Spanien men det finns att få också. Om det inte erbjuds kan man kompensera det via lön istället.
Skola är dyrt som du säger och 30k per termin kanske inte räcker om det är en bra internationell skola på eftertraktad plats, även om svenska skolan ligger så. Jag har hört att de som startar i svenska skolan ofta byter till internationell inom något år. Många säger att skolan är väldigt mycket bättre jämfört med Sverige och de flesta är väldigt nöjda.
Helt rätt att försöka slippa att flytta runt med barn på plats!! Grundrekommendationen är nog ändå att hyra längre tid. En del får byta hyresbostad någon gång innan de hittar nått att köpa, men det verkar gått jättebra i de fall jag sett. Barnen går ju ändå på samma skola och bor på ungefär samma ställe under tiden. Alternativt köper man direkt (min personliga rekommendation
) Men självklart måste man då göra sin efterforskning noga och se till att allt blir rätt. Det går att kombinera semester med att träffa mäklare.
För många år sen var jag på väg att flytta till London för jobberbjudande, men vi räknade på det och insåg att barnomsorgen skulle bli så dyr att det inte skulle löna sig för min fru att jobba. Hur mycket kostar svenska skolan i t ex Portugal per barn?
Man vill ju i alla fall inte vill få avsevärt lägre standard pga högre kostnader ifall man flyttar.
Jag tänker att man bara kör svensk skola i början, sen byter till spansk skola som är “gratis” ifall man är skriven där. Det blir ju dock en jobbig omställning för barnen så det känns inte jättebra men kanske något man får ta. Steg 1 är iaf att få tag på ett jobb där man kan jobba helt remote med svenskt jobb fast från Spanien/Portugal. Starta företag känns betydligt svårare för man måste ju också få nån inkomst på företaget. Har funderat på konsult mot Sverige, men jag har väldigt dålig koll på konsultbranschen och hur möjligheterna ser ut. Då vill man ju testa i Sverige först men känns dumt att säga upp sig heltid för att sedan testa starta företag och kanske sen bli arbetslös och utan a-kassa då egna företagare verkar ha svårare att få a-kassa. Jobba med jobb inom landet känns som det minst troliga alternativet. Lönen är kass, jag kan inte språket och arbetslösheten är rätt hög i Spanien. Varför skulle de välja mig och till vilken lön? Skulle på sin höjd få ett okvalificerat jobb till hälften av den lön jag har idag vilket känns ganska ovärt. Bostad oroar jag mig minst för, eller snarare, inte alls. Har inget problem med att hyra och det är inte direkt svårt att hitta men man kan ju som sagt få hatta runt lite men så länge man inte byter stad så kan det nog bara vara trevligt
Jag vet fler som gått upp i lön i Spanien, däribland någon som gick från ca 150kSEK / mån i Sverige till 180 kSEK plus bonus i Spanien. Därtill Beckham skatt, halverad. Även med mer standardmässigt CV har jag sett en nettoökning av lön efter skatt trots kanske lägre bruttolön vid lokal anställning jämfört med Sverige. EUR kursen ger en löneökning räknat i SEK på 14% för 2022, mer på fler år
Svenska kronan har blivit väldigt svag. Sen är kostnaderna betydligt lägre så man kan spara lite mer.
Men visst det beror väl helt på yrke. Värderar man själva nettolönen ska man nog fundera på länder som Schweiz som har en väldigt bra situation för intjäning.
Att ha intjänade / socialförsäkringen i Sverige men jobba fysiskt i tex Spanien kanske kan funka några månader, kanske några år. Myndigheten i Spanien har blivit bättre på att ta folk som fuskar dock. Det blir även konstigt med bil, körkort, sjukförsäkringen osv. Se iaf till att köpa lokal extraförsäkring, typ Sanitas. Du får betala dubbelt på nått sätt men det är det nog värt! Tänk även på att du kan bli skyldig att betala skatt på två ställen i flera år tills det blir utrett vem som skulle haft den. Man kan även åka på straffavgifter för att ej ha deklarerat tillgångar när man varit över 183d i landet. Tidigare fanns straffavgifter som kunde uppgå till 150% av tillgångens storlek (dvs 150% av ens svenska ISK
). De ska nog minskas ordentligt efter fällande dom mot Spansk skattemyndighet i EU domstol verkar det som.
Språket är det bra att lära sig eller åtminstone börja plugga innan man kommer ner! Det hjälper om man kan franska och / eller italienska sen tidigare. Portugisiska har jag aldrig försökt förstå, verkar nästan omöjligt ![]()
Jag tror absolut att om man får jobb som typ vd i Spanien så är lönen lika hög eller bättre i Spanien. Någon sådan är jag dock inte och heller inga ambitioner att ha ett jobb där jag tjänar över 100k per månad. För vanliga knegare verkar lönen vara väsentligt lägre och sen lär ju ändå inte få något om man inte kan språket flytande.
En sak jag inte fattar är det här med skattskrivning och de där 183 dagarna det pratas om. Vad jag kan se så är man skattskriven i sverige om man har bostad där och för att kunna skriva sig i Spanien måste man ha en stadig inkomst. Om man har hus i sverige och ingen stadig inkomst i Spanien så kan man ju inte skriva sig i landet. Vad händer då efter 183 dagar? Blir man deporterad?
Hur ser det ut med vård och kommunal skola i Spanien om man inte är skattskriven där. Är det omöjligt?
Det odlas inget kaffe i Sverige, det mesta av kaffet kommer från Sydamerika.
tror du får läsa på lite om svensk kultur gällande min kommentar ![]()
Svenskt kaffe är oväntat svårt att få tag på faktiskt. Spanskt kaffe är skit. Det finns något märke typ “bonka” som är hyfsat ok. Annars får man ta med från Sverige. Det är typ det enda jag känner att man behöver ta med sig som är svårt att få tag på i Spanien.
Bor man i Spanien ska man använda spanska produkter. 50 miljoner spanjorer klara det utan problem, varför inte du?
Överallt där det finns mycket svenskar finns allt svenskt man kan vilja ha. Från “svenska tacos” (…) till Kalles kaviar och kaffe. Svenskt godis … Ställen med svenskar verkar växa ordentligt just nu. På gott och ont antar jag. Till och med på språksidan gäller Swedish is the new English på några platser, … i Spanien. Men så är det inte överallt som tur är. Whatever rocks your socks.