Flytta till Spanien eller Portugal

IKEA har detta överallt också! :slight_smile:
Även på ställen som inte är försvenskade.

1 gillning

Nej du har full rätt att stanna som EU medborgare :grinning: men dag 183 blir du obegränsat skattskyldig i landet oavsett vad du uppger. Kanske inte helt sannolikt att man blir kollad, men det händer. Man kanske råkar in i nått försäkringsärende, stannad med bil och felreggat / fel körkort, sjukhusbesök? Det finns ett skatte ärende som gäller artisten Shakira just nu som handlar om rätt stora belopp. Min poäng är det finns nog ingen anledning (i min mening) att bryta mot några regler. Man får en bättre situation om man skickar in rätt papper osv. Ibland en väldigt mycket bättre situation.

1 gillning

Men nu duckar du ju mina frågor. Har man bostad i sverige ska man ju enligt svenska regler skriva sig i sverige och kan man inte bevisa att man har försörjning när man är i Spanien får man inte skriva sig där. Så hur gör man då efter dessa dagar? Man ska skriva sig där efter dessa dagar men man får inte skriva sig där för att man inte har försörjning och för att man har boende i sverige så någon regel kommer man ju oundvikligen bryta mot.

Man ska skriva sig där man bor efter 3 månader, det kallas empadronamiento men har inte med skatten att göra. Jag vet inte varför man inte skulle få skriva sig utan jobb ? Har du någon referens varifrån det kommer? Som EU medborgare har du rätt att söka jobb var du vill i EU. Jag har inte varit i den situationen själv men jag har för mig att man kan skriva sig som arbetssökande och i vissa fall kan man även ta med sig a-kassa från Sverige. Det mer praktiska är väl att ordna det mesta innan flytt eller prova kortare än 6 mån per kalenderår.

Att ha hus i Sverige påverkar troligen din beskattning i Sverige, men det utgör inget praktiskt hinder för att få bo i Spanien.

Bland annat här står det att man är obegränsat skattskyldig i Sverige om man äger bostad, fastighet eller företag i Sverige Bo utomlands men jobba i Sverige - Hur blir det skattemässigt?. Borde innebära att om jag har bostaden kvar i Sverige så ska jag enligt svenska regler vara skriven i Sverige och då kan jag ju inte samtidigt skriva mig i Spanien för att jag tänkt vara där mer än sex månader.

Här Bosätta sig / flytta till Costa del Sol - Costadelsol.se – Costadelsol.se står det att “Tänker man stanna längre än tre månader behöver man en arbetsinkomst från en arbetsgivare, eget företag i Spanien, pension, studera eller ha tillgångar som räcker för att försörja sig och sin familj. Man kan även vara familjemedlem till någon som uppfyller dessa krav”. Här är det flera kommentarer att bevis på försörjning krävs Hur söker jag residencia i Spanien? - Sydkusten.es . Det kanske inte har något med skattskrivning att göra, men måste borde väl hänga ihop med det på något sätt, eller?

Den här frågan först. Folkbokföring är en grej, skatt en annan, social försäkring en tredje. De har olika regler.

Folkbokföring:
Du ska alltid skriva dig där du bor. Men, om du flyttar tillfälligt och har bott länge i Sverige så behöver du inte skriva ut dig ur folkbokföringen förrän efter 1 år utomlands. Om du inte har intentionen att stanna borta längre än ett år kan du vara skriven i Sverige. Om du har kvar hus i Sverige kommer du troligtvis vara obegränsat skattskyldig ändå, så jag ser ingen fördel/brådska med att skriva ut sig i det läget. Det går dock att skriva ut sig men äga fastighet i Sverige.

Skatt:
Som obegränsat skattskyldig ska du ta upp alla inkomster i Sverige. Om du stannar mer 183d ska du i huvudsak också skatta i det andra landet det kalenderåret. Det finns dubbelbeskattningsavtal så man behöver inte oroa sig för att inte få tillbaka pengarna. MEN, det kan ta tid, och som obegränsat skattskyldig i Sverige kan du inte heller ha Beckham status med 24% skatt upp till 600kEUR per år. (Spanien). Som skattskyldig i Spanien ska man deklarera alla sina inkomster och tillgångar där world wide. Det är här man kan åka på jättestora böter om man inte gör rätt. Skatterna är dock lägre än i Sverige generellt, undantaget ISK. Kapitalskatt är runt 20%

Social försäkring:
Det ska man ha / är bäst att ha där man bor. Är man skriven i Sverige har man endast EU kortet, då kan det va bra att köpa lokal sjukförsäkring. Du kan va social försäkrad i Sverige om du tex är skriven i Sverige, har hus i Sverige, jobbar i privat sektor och jobbar fysiskt i Sverige minst 25% under 12mån efter utresa. Skriver man sig utomlands kan man istället bli socialförsäkrad där. Man kan inte vara socialförsäkrad på två ställen samtidigt. FSK kan detta.

Jag har inte varit utan jobb (ännu :angry: ) så jag kan inte dessa regler. Du behöver helt säkert uppge hur du tänker försörja dig eller om du kommer som pensionär… Ska man söka jobb kan man ha med sig A-kassa från Sverige vet jag. Är man FIRE (och inte tänker söka jobb) måste man troligen uppvisa att man har tillgångar som räcker. Som EU medborgare har man stora rättigheter att bo, söka jobb och jobba i andra EU länder.

Tack för det tydliga klargörandet. Det här är hur rörigt som helst. Trodde inte man kunde vara skattskyldig i fler länder om man är obegränsat skattskyldig i Sverige. Vad är det man ska skatta för i Spanien om man inte har jobb eller boende där? Ska man skatta för sin svenska inkomst, svenska hus och svenska ISK igen även i Spanien? Vad har Spanien med det att göra? Hur blir det för svenska arbetsgivaren? Kan de fortsätta betala lönen precis som vanligt även efter 183 dagar eller drabbas de också av en massa tjafs? Verkar vara så mycket problem med detta att det kanske är bättre att aldrig stanna mer än 183 dagar och på något sätt bo halvårsvis i Sverige och Spanien tills dess man är helt FIRE och kan flytta till på heltid.

Vänd på det. Vad har Sverige med det att göra ? Det spelar ingen roll var företaget är som betalar din lön. Bor du i Sverige skattar du där, bor du i Spanien skattar du där. Men den svenska staten är lite extra klåfingrig och vill ha skatt även om du inte bor där (pga huset i din situation). De anser att du ska skatta i Sverige för att du “har haft möjligheten” att vara där, då du har huset där. Det kan räcka att magasinera möbler i ett förråd i Sverige :grinning: med 365d spenderade på stranden vid medelhavet. De kan då anse att du tänkt vara borta tillfälligt och vill ha skatt (obegränsad skattskyldighet). Även med spansk arbetsgivare och spanskt hus!

Din skatt är troligtvis inget problem för arbetsgivaren om du då inte byter socialförsäkring (tex mindre än 25% fysiskt arbete från Sverige under 12mån efter utresa). Om Försäkringskassan tycker att du ska vara utförsäkrad måste arbetsgivaren betala sociala avgifter för dig i Spanien! Dvs den tredje uppsättningen regler.

Därför har iaf jag landat i de råd jag började med. Dra ner kortare perioder och testa. Men när du bestämmer dig för att vara borta längre, byt socialförsäkringen och skatten direkt, helst utan obegränsad skattskyldighet i Sverige så du får bra skattemässig situation. Som sagt, det går att jobba med svenska kunder / företag, men sköt då enklast socialförsäkringen själv via eget bolag eller freelance / autonomo. Det bli enklare med bil och körkort, bilköp, mobiltelefon, skola och allt annat man kanske behöver. Privata internationella skolor kräver dock inte att man bosätter sig (dvs det går att börja dag 1), men det hjälper troligen om nått händer som kan dra in socialförsäkringen.

2 gillningar

Jag har inget emot att svenska staten är klåfingriga då man ju faktiskt får tillbaka rätt mycket för den skatt man betalar så jag är betalar gärna skatt och är med i socialförsäkringen så länge som möjligt. Vad jag förstår får man inte ens någon pension av Spanien ifall man jobbar och skattar där, utan krävs att man jobbar där 15 år innan man kan få spansk pension. Då skattar jag hellre och tjänar in till Svensk pension.

Vet inte vad det är för bra med skattesituationen i Spanien. En lön på 50 000 per månad i Sverige betalar man 23-27% skatt (beroende på var man är skriven i Sverige) och ISK-skatten är fortfarande rätt förmånlig. Någon fastighetsskatt eller förmögenhetsskatt finns inte heller i Sverige. På vilket sätt skulle Spanien vara bättre?

Det här med att vara nere kortare perioder kanske kan vara något, man kör januari-juni i Spanien och resten i Sverige så slipper man tjafset med skatter och annat. Det enda problemet med det är skolan för barnen, för då måste man tyvärr betala för skola och kan inte sätta ungarna på “gratis” kommunal spansk skola. Kanske ändå är värt det dock.

1 gillning

EU medlemskap innebär att varje år arbetat inom EU räknas som kvalificeringsår i alla EU länder. Dvs om du arbetar 15 år inom EU så kommer din pension innehålla en proportionell del från Spanien om du arbetat där minst 1 år.

Ett problem du kan få om du vill betala skatt i Sverige även om du inte bor där är en tidsförskjutning innan du kan få tillbaka skatten från Sverige. Det är alltså inte så att Sverige slutligen har rätt till den skatt du vill betala, det är något som ska gå tillbaka till dig så det inte bli dubbelt.

Skatten på lön (och pension) är överlag lägre i Spanien än i Sverige. Den börjar på 19% efter rätt bra avdrag. Pga lägre skatt, väldigt svag svensk krona och lägre levnadskostnader blir det totalt sett en rätt stor skillnad. Man kan spara mer.

För arbete i egen firma har det varit extremt fördelaktigt i Spanien pga låga och fasta egenavgifter. Nu har de höjts i år, men är ändå en bra bit lägre än de 24% man betalar i Sverige.

Det blir väldigt mycket bättre som sagt om man söker Beckham status vid lite högre intjänande. Då kan man får en skatt som är under hälften av svenska skatten i 6 år (24%), för den del som understiger 600kEUR.

För icke EU medborgare finns nu även ett digital nomad VISA som också ger liknande bra skatt när man jobbar remote för utländska arbetsgivare. Bra för de med UK pass.

Det finns även ett sk golden visa som kräver investeringar i spansk fastighet eller värdepapper i Spanien för ett visst belopp. Jag tror det kan ge vissa skattefördelar men kan inte reglerna. Detta används också mest av icke EU medborgare.

Du skriver att skatten “börjar på 19%”. Vad innebär det? Hur många procent skattar man på 50 000/mån i Spanien? Det jag hittar pekar på betydligt högre skatter (tabell nedan).

• 20 % – Inkomst upp till 12.450 euro
  • 25 % – Inkomst mellan 12.450 – 20.200 euro
  • 31 % – inkomst mellan 20.200 – 35.200 euro
  • 39 % – inkomst mellan 32.200 – 60.000 euro
  • 47 % – Inkomst över 60.000 euro

Av tabellen att döma kan ganska snabbt se att inkomstskatterna är betydligt högre än i Spanien än i Sverige, så om man har ett svenskt jobb så vore det ju alltså bättre att betala svensk skatt. Jag misstänker även att svenska socialförsäkringen ger bättre avsättningar till pension.

Det här Beckham-tjofräset du gång på gång nämner verkar bara gälla om man har arbete i Spanien och då är skatten 24,75% vilket faktiskt också är högre än vad man betalar skatt i Stockholm om man har en lön på 50k, så inte ens den här specialförmånen är ger lägre skatt på normal lön än vad man betalar i Sverige.

:slightly_smiling_face: Beckham tjofräset bör man söka vid lite högre intjäning. Första 6 månaderna är 19% på hela lönen, sedan 24% flat rate.

Då tror jag du gjort något konstigt i uträkningen. Det borde bli lägre om du räknat rätt. Har inte räknat på det på länge men hittade då inget fall där du kunde få lägre skatt i det svenska systemet.

Båda dessa är ju högre än i Sverige ?

Här är nya siffror för 2023 som jag hittade:

Källa: Spanish tax rates and allowances for 2024.
Vet inte om det är tillförlitligt dock :slight_smile:

Stämmer nog ungefär. Regional är olika i olika provinser så kan variera lite. Avdragen (ink grundavdrag) skiljer också mellan länderna.

Om grundavdraget var 6kEUR (minns inte exakt, blir högre med ålder) så blir första 210kSEK eller liknande till 19% Du tolkade kanske banden fel ? (Som total skatt ?)

Sen får man dra av lite pensionssparande också.

1 gillning

Ja, det är ju det jag skriver. Skatten på arbete ser ut att vara betydligt högre i Spanien än i Sverige.

Att du inte räknat på det på länge kanske är anledningen till att du tror skatten är lägre i Spanien. Skatten på inkomst i sverige har sänkts ganska rejält de senaste tio åren.

Av de siffror jag hittat så verkar skatten vara betydligt högre men hade varit trevligt med något konkret exempel typ en person med lön på 50k i Madrid vs Stockholm. För stockholmaren kommer skatten på inkomsten bli 23,5 procent.