Flytta till Spanien eller Portugal

Det var rätt lågt. Jag jämförde kanske med värnskatt som var kvar då och en bra bit högre lön. Vad blev det för spanjoren då ? Jag hade trott att han hamnade lägre med de band som gavs ovan.

50,000 SEK / månad betyder cirka 53,000 EUR / år. Med 6,000 i avdrag och enligt ovan tabell så hamnar man på cirka 29% effektiv skatt: (12/47)*37+(15/47)*30+(8/47)*24+(12/47)*19 = 29

Jag fick straxt under den svenska (23%). Jag tror du inte ska dela med 47, utan hela årslönen. Men rätt likt. Det blir mer skillnad med statlig skatt.

Sant, det korrigerade är då 24.8%. Vet inte riktigt hur du får det till under 23%?

Total skatt i EUR: 12*37% + 15*30% + 8*24% + 12*19% = 13.14 kEUR
Anded av total lön: 13.14 / 53 = 24.8%

Kanske var EUR kursen eller nått band som skiljde för Andalusien, men det ligger ungefär på samma för lön utan statlig skatt då. Sen får du dra bort 2000 EUR till om du kör med privat pensionssparande också.

Ja, ganska likvärdigt effektiv skatt upp till, och en bit förbi, gränsen för statlig skatt. Men du nämnde Beckham-regel som gav relativt låg platt skatt för högre löner som jag antar är mer fördelaktig än för motsvarande lön i Sverige.

Sen får man fundera på vad man får för skatten och där har jag ingen koll på hur välfärdssystemet osv. ser ut i Spanien.

Yes. Jag tror det som är bättre i Sverige är stöd för de som inte vill / kan jobba, stöd för föräldrar och möjligtvis A kassan (vet inte exakt hur det blir i Spanien och Portugal). Det som står ut mest är föräldraledighet och VAB. Det bör man ju med fördel använda i Sverige helt klart. Fantastiskt bra.

Fördelar åt andra hållet tror jag är sjukvården, skolan och tryggheten. Att sätta sig i bilen med barnet och träffa en barnläkare inom 5 min är mycket värt jämfört med motsvarande i Sverige där man måste fylla i ett elektroniskt formulär, vänta på telefontid (kanske nästa dag) och sedan kanske få ett riktigt besök inom några dar till en vecka.

Så det är väl olika beroende på vad man värdesätter kan jag tänka. Det går ju också bra att hoppa imellan beroende på vad man behöver. Många som bosätter sig i Spanien tillbringar säkert en del semester eller del av året i Sverige också och vice versa.

1 gillning

Vi har nyligen fått godkännande från lokal skattemyndighet på Beckham tjofräset som det nu kallas i familjen (ej den juridiska termen).

Vi ställde in en skumpa i kylen imorse.

Det betyder att min frus skattereduktion blir högre i absoluta tal än min bruttolön (från ca 50% i Sverige då, tidigare 55% innan Niamko tog bort värnskatten).

För oss är det som att ha en extra arbetande men osynlig spök-pappa eller två om man ser till ren intjäning :slightly_smiling_face:

Det är ett ganska viktigt och välkommet tillskott till FIRE planen.

Jag väljer att minnas att den finansminister som tog bort värnskatten var Magdalena Andersson.
Det är mycket roligare så.

1 gillning

Dessutom sant, jag brukar vara väldigt rättvis när jag omtalar S, måste skärpa mig.

Jag har en i släkten som flyttade till Gibraltar för många år sedan. Han verkar ha irriterat sig på skatterna i Sverige. 10 år senare ville barnen lära känna Sverige - så de återvände. Då uppstod någon slags skattetvist. Så nu är han i personlig konkurs med pågående skuldsanering.

Liknande har även hänt en kompis till min flickvän efter ett år i Norge. Det blir någon slags skattesmäll ifall man återvänder.

I Kina köper jag Lavazza. Inget speciellt men knappast sämre än det man får tag på i Sverige. Borde väl inte vara svårt att få tag på i Spanien?

1 gillning

Jag har hittat bryggkaffe som jag tycker slår de svenska märkena på Spanska LIDL för ca 5 EUR per kg. Ungefär halva priset. Kaffe typ con leche eller cortado är också generellt sett minst lika bra som svensk restaurang. Som sagt, man får nog allt man kan tänka sig ink svenska märken inom rimligt avstånd på många ställen i Spanien.

Det är väl mycket psykologi i smak iofs :slightly_smiling_face:

Jag har bott på lite olika expat täta ställen, det är alltid ett extremt beställande och kånkande av det man upplever vara exklusiv kulturellt uppförstorad mat i resväskor över gränser… :slightly_smiling_face::+1: :coffee: :airplane:

ja… jag hittar bättre kaffe än i sverige överallt i shanghai :slight_smile:

1 gillning

Vad är det för kaffesort/märke som du hittat på Lidl som duger? Behöver tips då vi råkat på otaliga bottennapp när det gäller bryggkaffe i Spanien.

Ska försöka komma ihåg att kolla när jag är tillbaka, börjar på M :grinning:Lidls eget märke heter Bellarom, den är över förväntan men det är inte den vi köper i vanliga fall. Det finns bra för runt 5 Euro kg både på Lidl och Mercadona. Finns säkert på Aldi eller Carrefour med. Finns även lite dyrare för runt 10 Euro kilot men jag tycker de billiga smakar bra. Dessutom såklart även internationella märken ink nescafe osv.

Jag är dock ingen connoisseur :face_with_monocle: Kanske skulle intressera mig lite mer, men just nu är kaffe nått vi försöker minska ned på och slutligen ta bort helt.

Så länge det är okej är jag nöjd. Nescafe tycker jag inte är okej. Har tidigare fått tips på “bonka” som såldes på supersol (som ju är nedlagt och ersatt med Carrefour) Det var väl okej om jag inte minns fel men dyrare och sämre än tex zoegas vi brukar ta med oss från Sverige.

1 gillning

Bonka, Marcilla och Saimaza är bra märke men viktigast av allt är att det står “Natural” på förpackningen och inte “Mezcla”. Natural är vanliga rostade kafebönor, som i Sverige, men Mezcla är en blanding av rostade bönor och något som heter torrefacto som är en metod där man rostar bönor med socker, vilket är en ganska vanligt metod i Spanien och Latinamerika.

Man vänjer sig vid smaken av torrefacto efter några år men efter att ha druckit svensk kaffe i många år, skillnaden är dramatisk.

3 gillningar

Aha! Jag trodde att skillnaden berodde på att spanjorerna använder sig av andra bönor som inte har lika härlig och kraftig kafrearom som våra. Tycker det är samma sak i USA vars kaffe är rena blasket… Eller mer som te än som kaffe.

Jag tror detta är det mest vanliga om man beställer en kaffe ute faktiskt. Jag upplever den inte speciellt olik annan kaffe, men jag kör ofta con leche eller cortado. Kanske har vant mig :grinning: