Flytta till Spanien eller Portugal

Nej, alltså bönorna kommer från varken Spanien eller Sverige och det finns inte många länder som producerar kaffe egentligen så skillnaden är mer i metoden som används för att rosta dem. Finns inte många metoder heller men fråga mig inte varför, i Spanien och Latinamerika är torrefacto metoden väldig populär.

Sen beror det på också själva “bryggningsmetoden” och hur mycket kaffe per dl vatten man använder, som t.ex i USA använder dem mycket mindre kaffe per dl vatten, samma sak i vissa arabländer. I Balkan eller Turkiet gör dem tvärtom, MYCKET kaffe och lite vatten.

Ja, på vissa ställe finns även ren torrefacto och den har en väldig speciell smak om man dricker den svart utan socker eller mjölk. Man vänjer sig också, men skillnaden med vanlig kaffe är ganska stor.

1 gillning

Som att jag trodde kaffebönorna var odlade i sverige respektive Spanien :slight_smile: Nja, menar så klart olika att olika typer av bönor används. Någon har sagt att spanjorerna inte kör med hundra procent arabica-bönor men det kan förstås vara fel och istället handla om rostning som du menar. Turkist kaffe är som att dricka sump. Kan absolut inte fatta hur någon kan tycka det är drickbart

(det var ett litet skämt :slight_smile: )

Ja, ursprungligen var robusta bönor mer populära och torrefacto metoden har traditionellt använts för att dölja den låga kvaliteten av bönorna. Nuförtiden finns lite av allt, köper man den som heter “Mezcla” så är det en % arabica bönor och en % torrefacto av robusta bönor. Väljer man “Natural” så står det i förpackningen om den är robusta eller arabica men det är nästan alltid arabica bönor.

2 gillningar

Jag och min fru driver eget AB och funderar på att flytta med barnen till Spanien inom en snar framtid. Har du tips på någon byrå som kan hjälpa till med bolag, skatt m.m. får du hemskt gärna dela med dig!

Vi arbetar endast remote och har förhoppningar på att kunna nyttja Beckhamlagen, även om vi inte riktigt är insatta i den mer än att skatten blir låg. :slight_smile:

1 gillning

Hej, i vårt fall behövde vi bli begränsat skattskyldiga i Sverige för att kunna dra nytta av Beckham skatten. Det kan ju behövas en del planering om man har bolag och (kanske?) annat kvar i Sverige. De jag känner som har bolag i Sverige har inte använt samma jurist som jag har, utan föredrog annan. Jag tror inte de använder Beckham heller faktiskt, men gjort på annat sätt.

Jag skulle söka någon lokalt där ni tänkt bosätta er då det är trevligt att kunna träffas fysiskt. Jag mötte två jurister innan jag hittade rätt. Har ni jurist lokalt kan de även göra de allra flesta myndighets ärenden i ert namn fysiskt på plats, om ni etablerar en fullmakt.

Där går det nog att välja bland ett flertal svensk talande också :grinning: många svenskar där.

Ja, verkar överlag krångligt! Vet inte om vi bör starta holdingbolag i Sverige, Spanien eller annat EU land och sedan lägga nuvarande AB i vila medans vi startar nytt i Spanien och fakturerar svenska kunder.

@CarlH Vi kikar på Marbella, Fuengirola och Benalmádena samt allting där i kring. Du får gärna skicka information i PM!

Jag skulle råda att ta ett initialt snack med några olika jurister för att få lite klarhet i de olika alternativen. Jag tror alla gör lite olika beroende på deras förutsättningar osv.

Jättetrevliga platser allihop. Jag kan inte Benalmadena så bra förutom enstaka besök till den fantastiska marinan mitt i byn. Fuengirola är nog ett säkert kort med svensk skola och allt. Marbella med omnejd har nog de absolut bästa skolorna och mest exklusiva boenden osv, mot ett lite högre pris på allt.

Önskar en trevlig planering och trevliga studiebesök :grinning::sunny:

1 gillning