374. Hur rik är svensken 2024?

Bra avsnitt och bra balans i ert samtal också. Du gick inte på en egen sifferpromenad @janbolmeson som du ibland råkar göra när du blir lite extra engagerad. :joy: :heart:

Bra inpass av @carolinebolmeson också, speciellt när hon/du roat konstaterade att “nu känner jag mig lite mer till freds” när forumets mediansiffror kom på tal.

Det visar vikten av att trots det siffertunga innehållet är det ett väldigt mänskligt avsnitt och nyttig info som man gott kan lyssna ett varv till på.

Det här var också fyrkantigt, men klokt och kul konstaterat:

Egna “täjkaweijs” då? Att det är lätt att bli fartblind. När man, som många här, nått en nivå där normalfluktuationer på t ex 0,5% en vanlig börsdag kan innebära en månadslön eller det totala sparandet andra har i sin buffert (om de har en).

Sedan tror jag iofs att sparandesiffrorna faktiskt kunnat finnas där om bara Svensson valt att spara. Autogiro och automatiskt sparande ställer man in på en kvart och man behöver inte lägga mer pengar än söndagens bakispizza för att det snabbt ska göra skillnad.

8 gillningar

Tack för ett bra avsnitt Om det nu är bara 9400 personer som har 10 miljoner, ställer jag mig frågan hur många har då flyttat över pengar till Skatteparadis eller sina pengar i bolagen ? I Sverige finns rädslor att ha stora belopp på konton. Socialdemokraterna har sagt att det vill gärna se värnskatt och högre skatter på alla som har mer än 3 miljoner på kontot.

3 gillningar

Det här är dock bara ISK. Jag tror de flesta med “större” belopp oftast har de i andra kontoformer.

2 gillningar

Ja, men det gäller att förhålla sig neutral till marknadens neurotiskhet. Att inte hålla på och pilla för att marknaden betalar 20 % mer idag än igår osv, det lär vi ju oss i inte pilla tråden. Det är inte pengar. Det är kapital.

2 gillningar

Så om man har motsvarande av 100 000 dollar i sek. Halv million i bolån. Och lägenheter är värd minst 1,5 million.

Blir man då en av de 10% rikaste i världen ?

1 gillning

Jaaa! :tada: ser fram emot att sitta ner och lyssna, efter flera intensiva arbetsdagar! :popcorn:

1 gillning

Det är väl det som är grejen. Om nu “jag” ska jämföra mig med detta och ser att jag har sjukt mkt mer kapital på ISK än mediansvensken så blir det ju lite fel om det kanske är så att de flesta andra prioriterar amortering av bolån istället för ISK medan jag maxar bolånet och slänger in allt överskott på börsen. Jag tror att folk är betydligt rikare än vad man kan se här, det är bara det att deras pengar finns på andra ställen än ISK/KF

4 gillningar

Jag tror faktiskt att ni har fel. Jag tror inte att det är fler än så här utan att det är att man tror att det finns så många med så mycket pengar, men det finns det inte.

Visst någon enstaka har kanske i skatteparadis, men de är lätträknade. Tror inte heller att folk vågar då det har varit mycket med Panama-pappren, Malta-bolag etc. Jag tycker ändå jag har ett stort nätverk och jag kan säga att ingen har ett sådant upplägg.

Utan man kör ISK (inte ens KF, för dessa personer med mycket pengar vill ju ofta kunna påverka / rösta på bolagsstämma och det kan man inte via KF). Några få i mitt nätverk har i KF eftersom det inte syns på samma sätt som ISK men de är lätträknade.

Det som inte heller syns i siffrorna ovan är ju om man har pengar i bolag, men det är inte heller särskilt vanlig. De flesta företag i Sverige är både 1) ofrivilliga företag (lantbruk, skog, fastighet, taxi etc) och 2) tjänar ytterst lite.

Så jag tror inte att mörkertalet är särskilt stort. Vad är anledningen till att ni är säkra på det skulle vara så stort?

3 gillningar

Tror inte det flesta andra gör det heller. Folk amorterar oftast i linje med amorteringskravet, innan amorterade de ju ännu mindre. Det var ju därför amorteringskravet infördes (delvis iaf).

Problemet är att jag inte har hittat riktigt aktuella siffror på belåningsgrader per ålder / befolkning. De flesta av FI:s rapporter handlar om nya bolånetagare och inte så mycket gamla.

Men ja, det finns en stor förmögenhet där, men å andra sidan upplever jag att den kan man ofta bortse från i jämförelse eftersom den blir lite same-same. Extremt få personer kör ju maxbelåning på huset för att investera eller super-amortering på huset och har inget i värdepapper.

De flesta som har råd gör ju både och. Tvärtom skulle jag väl säga att förmodligen har snittforummedlemmen både lägre skuldkvot / belåning och högre sparande. Det tenderar gå i hand i hand till följd av hög inkomst.

3 gillningar

Ja, det är väl en rimlig tolkning tänker jag.

Det är ju lite det som är grejen, man tror ju alltid att den där rikaste topp-10% eller topp-1% är någon annan jävel. Det tar ett tag att förlika sig med att det sannolikt är en själv. Tror snarare att det är det som jag tror en del som ser avsnittet har lite jobbigt med att inse.

För som @angaudlinn skriver:

På samma sätt som jag kan komma på mig själv att 50.000 kr, det är ju inte jättemycket pengar. Medan det var det för mig för 20 år sedan. Typ en nästan ouppnåelig summa och för som sagt 20% av befolkningen har inte 13.000 kr. Det blir genant och då är vi tillbaka på avsnitten:

2 gillningar

Jag tror dig. Men tänker samtidigt att med de summor är man världens 10% rikare. Utan jobb eller bistånd blir du världens 10% fattigaste inom max 5 år.

Säger en del om löner och skatt/kostnader i Sverige och flera länder

Hänger inte alls med. :thinking: Kan du utveckla?

Jag har rest en del i länder där folk är fattiga på riktigt (tänk: lämna iväg / sälja sina barn för att man inte har råd att ta hand om dem), vi är rätt långt ifrån det i Sverige där du alltid har tak över huvudet, mat på bordet och en ganska hög lägsta nivå.

2 gillningar

Jag menar så länge du har någon form av inkomst och dessa hundra tusen dollar så är man bland dom 10% rikaste.

Men blir du av någon anledning utan inkomst. Ingen lön eller a kassa. Så går man från top 10% rikaste till att bli fattig eftersom du kommer inte klara alla räkningar och mat avgift på 200-250 000 per år under längre tid. Speciellt inte om vi lägger till en nedgång på börsen.

Det jag menade med intressanta att även i top 10 är man helt beroende av jobb ändå.

Det visar ju också hur löjligt högt vi vanliga svenskar lever ekonomiskt jämfört med resten av världen.

3 gillningar

Tja, jag själv har aldrig amorterat en spänn men stoppat allt överskott i börsen istället. Tror att många lite mer ekonomiskt sinnade och börsintresserade prioriterar börsen före amortering. Det är ju bara att höra vad grannar och folk i sin omgivning säger. Det är bostaden som är deras stora tillgång. Många säger att deras mål är att betala av lånet innan pension och att “bostaden är deras pensionssparande”.

1 gillning

Grejen är väl att även om man får försörjningsstöd och har 8k på kontot har man mer än majoriteten i världen. Är väl ett antal miljoner (uppemot 1 miljard) som lever på en dollar per dag.

Det är väl därför Rädda barnen etc använder begreppet relativ fattigdom (<60% av medianinkomsten tror jag) eftersom annars skulle ingen i Sverige ses som fattig.

3 gillningar

Man får mindre/inget försörjningsstöd om man har pengar på sitt konto

1 gillning

Ja såklart. Mitt var mer ett what if scenario. Typ om vi inte hade dessa skyddsnät. Vilket andra länder inte har.

1 gillning

Jag tycker det var intressanta avsnitt där du har gjort så mycket su har kunnat med det data som finns tillgängligt.

Sen är det klart att jag hade velat ha ”sanningen” men det kan ju bara uppnå om staten återgår till att mäta detta.

Det jag hade tyckt vara spännande att få reda på (omöjligt, jag vet) är hur många månader bort man är från att behöva flytta från sin bostad. Det nämndes hur många månader man klarar sig om inkomsten försvann, men det är egentligen ganska ointressant. Jag gissar att en absolut majoritet skulle förändra sina vanor om inkomsten helt försvann. Dock skulle man ju inte kunna minska räntan, amorteringskrav, viss mat etc. Men blir såklart också relativt i hur mkt man skulle kunna späka sig själv innan man gav upp.

2 gillningar

Stämmer detta ? Får inte ihop det… med tanke på Ert avstnitt. Litar mer på Rika tillsammans än på SVT

1 gillning

Förutom bankkonto och investeringar så inkluderar det tjänstepension och värde i bostaden (minus bolån).

Ur UBS Global Wealth Report:
image

3 gillningar