Hej! Jag är väldigt ny med att investera och precis börjat lyssna på podden. Jag har 1.5 miljoner som bara ligger på mitt konto, 500 av dom kommer jag behöva om ungefär 2 år så dom tänkte jag lägga i något sparkonto med ränta. Men jag har då 1 miljon kvar som jag tänkt använda till ett längre sparande. Vid något avsnitt pratade man om fondrobot, lysa eller opti. Det kanske finns trådar om detta tidigare. Men jag vet ju inte skillnaden på vad dom erbjuder men eftersom det talas så bra om dom så tänkte jag att det egentligen kvittar vilken jag väljer. Jag vill bara komma igång, ska man lägga allt i en eller kanske fördela mellan båda?? Eller ska man välja en och sen kanske typ lägga i Avanza fonderna som har extremt låga avgifter?? Samt att jag vill börja lägga in ungefär 5000 i månaden. Fördelar man den summan över allt om man köper flera saker eller väljer man en?? Jättetacksam för svar då jag är extremt kluven på hur jag ska göra
Välkommen till forumet!
Kul att du kommer igång med sparandet!
Dina frågor är av typen som det inte finns ett rätt svar på utan olika lösningar passar olika människor.
Tycker att du gör helt rätt med pengarna du skall använda inom 2 år. Sätt de på ett sparkonto med bra ränta och insättningsgaranti.
För att få rätt nivå på dina placeringar med hänsyn till hur mycket risk du vill ta så hade jag börjat med Lysa.
Det första steget där är att du får frågor om din riskvilja och sen anpassar Lysa portföljen efter det.
Sen när du blivit bekväm med det(och börsens svängningar) så kan du omvärdera.
Tänk bara på att börsen svänger!
Det kommer att gå både upp och ner längs resan, det kommer kännas obehagligt och det kommer kännas fantastiskt!
Längs resan kommer du få en massa goda råd om andra investeringar och om hur du skall tajma marknaden.
Sitt då still i båten!
Det finns inga magiska investeringar och de flesta som försöker tajma marknaden misslyckas!
Lycka till!