Hört talas om Lysa, kan någon råda om det är bäst att sätta 1000 kr i månaden eller hela mitt sparade kapital på 50.000, är så dum på detta, Alla tycks spara i fonder och aktier
Mvh Karin Andersson
Hej och välkommen!
Till att börja med ska du absolut inte känna dig dum. Tvärtom stolt inför att du är ödmjuk kring sparande och investeringar och att du hittat till ett superbra forum för att få hjälp och bollplank!
Det finns ett poddavsnitt/video/artikel som avhandlar just det “investera allt på en gång eller sprida ut?” https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/
Det korta svaret är att det matematiskt korrekta är att sätta in allt direkt. Däremot finns det ju en risk att veckan efter du sätter in pengarna så har värdet minskat med 10 % vilket kan kännas jobbigt. Om du sprider ut insättningarna kommer det svänga mindre än det kan göra om du sätter in allt direkt, men troligtvis får du lite sämre avkastning också.
Tips
Lyssna på detta avsnittet oxå
Rent teoretiskt är det bäst att investera allt i en klumpsumma ![]()
Bra att du vill komma igång och alla är vi nya i början. All information som finns kan tyckas vara ganska överväldigande. Men att då börja med Lysa tycker jag är en bra idé eftersom de gör jobbet åt dig. Du behöver bara bestämma dig för hur mycket du vill spara och sedan svara på deras frågor för att få rätt portfölj för dig.
Normalt rekommenderar jag att investera allt på en gång eftersom pengarna då sätts i arbete direkt.

Hej,
Kul att du är på gång att investera! Är de här 50 tkr pengar du vill investera, eller är det hela din buffert? Om det är bufferten, skulle jag rekommendera att investera 1 tkr per månad framöver istället. Bufferten är lämpligt att ha tillgängligt på sparkonto.

@Jacke77 har fått en emoji-utmanare!
Hur bär man sig åt för att investera i lysa, är det något jag själv behöver göra, de sköter väl allt om jag vill ta ut pengarna kostar det något
Mvh karin
Jag använder inte Lysa själv men som jag förstår det behöver du inte göra någonting efter du satt igång och det kostar inget att ta ut pengarna.
Korta svaret är att det inte är någon idé att tajma marknaden, och du har bäst statistisk chans att lyckas genom att sätta in allt direkt.
Dock finns det en stark psykologisk effekt i att man är rädd för att tajma fel, och leva med det beslutet under lång tid.
Det beror här också på hur mycket pengar du tycker 50k är.
Är det alla pengar du har, eller en del av en större förmögenhet?
Hur mycket pengar har du över varje månad som också kan investeras?
För kan du utan problem månadsspara 5k från din lön, då är 1k från dessa 50k väldigt lite.
Jag hade tryckt in dem på börsen utspritt på ett halvår. Veckosparat istället för månadssparat.
Du får in det relativt snabbt, men du tajmar iaf inte maximalt dåligt.
Den här är något extra
. Tackar för det