Investera större summa i fond på en gång?

Hej. Ny i gruppen och rookie gällande investeringar och vill gärna ta del av era erfarenheter! Hur skulle ni tänka rörande tidpunkt / strategi att just nu sätta igång ett långsiktigt (10-15 år) pensionsparande i fonder i 500 tkrs klassen? Tänker närmast på:

1. För/nackdelar med att investera ett belopp i denna storleksordning vid samma tillfälle?

2. Sätta igång nu direkt eller vänta tills Federal reserve infornerar om räntekorrigeringar 2022? Hur kommande höjningar påverkar börsen?

3. Riskspridning? Vill inte aktivt behöva bevaka vad som sker och lutar åt en del hos Lysa. Vad kan jag komplettera med? Vad är en klok fördelning?

Ser fram emot att höra era kloka tankar och tips!

Hej Smulan, välkommen!
Här kommer mina små idéer :slight_smile:

1. Titta på avsnitt Investera allt på en gång eller sprida ut det över tid?
  2. Ingen vet om börsen går upp eller ner. Och det som man redan vet är redan inprisat. Jag hade personligen inte låtit ett Fed-besked bestämma mina investeringar. Det finns alltid nåt regnmoln på himlen. Och om himlen är helt blå så kommer börsen prisa in det och vara extra dyr. Om du ändå oroar dig för hur börsen kommer se ut kanske det är bäst att inte investera allt på en gång.
  3. Jag tycker man kan ha allt på Lysa. Tycker inte det behöver kompletteras med något. Ang fördelning beror det mycket på vilken risk du är beredd att ta, hur din ekonomi ser ut i övrigt, etc.
4 gillningar

Det han sa. :point_up_2:

1 gillning

Oddsen är på din sida att bara slänga in allt på en gång.
Kan ju dock finnas en psykologisk anledning till att fasa insättningarna lite och kanske fördela det på 10 stycken 50k investeringar.Eller kanske till och med 50 stycken 10k investeringar.
Om börsen däremot är på nedgång så gör du dubbla insättningar för varje procent som börsen sjunker.
Har du tur (inte skicklighet) så kanske du kommer in bättre med ditt kapital då.
Psykologiskt kan det vara bra om börsen skulle visa sig dippa 5-10 procent direkt efter du fört in hela kapitalet.