Det är dags att investera?

Hej, Jag funderar på att investera350 000 kronor i 100% aktier i Lysa. Tycker ni att det är bra att göra det nu på måndag, eller borde jag vänta? Jag skulle verkligen uppskatta era råd, tack så mycket. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av aktieinvesteringar vill jag gärna vara extra försiktig.

Hej.

Beror på.

Hur lång sparhorisont har du?

Vet du hur du reagerar vid dippar?

Vad sparar du till?

Har du en buffert?

Ska du ha investeringen 10+ år så är 100% aktier ok, men kom ihåg att börsen alltid kommer med en risk.

Aj aj aj vilken tajming du har :slight_smile: Med tanke på orange-man-bad dippen som började i fredags så kan måndagen vara en riktigt bra dag att börja investera eller en riktigt usel dag att göra det. Antingen köper du dippen eller början av den, och den senare vill man verklingen inte börja sin investeringskarriär med.

Jag började att investera ett arv jag fått för 5-6 veckor sen och har njutit av att se pengarna växa dag för dag, pö om pö och sen försvann hela vinsten (och troligtvis mer än så) på en sekund när en man som borde vunnit nobels fredspris inte vann det och tog ut sin ilska på Kineserna (och alla oss som investerar). Måste säga att jag inte riktigt var beredd på känslokarusellen, som jag trodde. Men jag sitter nu stilla i båten.

Läs lite trådar och hör på podcastarna innan du gör något förhastat. Kanska kan du lägga in en liteliten summa på lysa nu och se om du känslomässigt kommer klara av VVVVVVVV graferna som kommer nu.

Bättre att lägga 35 tusen i månaden i 10 månader .

2 gillningar

Nåväl.

Matematiskt är det mest korrekt att investera allt på en gång, det är statistiskt rätt i två av tre fall. Ju längre tid pengarna får jobba, desto bättre.”

3 gillningar

Gäller samma regler för Fonder ochså? Eller generellt hela börsen.

Om man kör allt på en gång och börsen går ner mycket så känns det jobbigare men om man delar upp det är man med i upp och nedgångar. Så tänker jag iallafall

Absolut, men det betyder ju inte att det är objektivt ”bättre”.

Obs. att jag har full förståelse för att det kan kännas bättre, förstås!

1 gillning

I två av tre fall men du kan ju lätt vara en av tredjedelen där det inte blir så bra.

jag hade aldrig vågat spotta in allt på en och samma dag, oavsett om forskningen säger att du ska göra det.
För 100 000 sek hade jag nog kört autogiro på 2000 kr per dag. Sen hade jag nog accelererat det lite om börsen gick ner, genom att korta insättningstiden från 50 dagar till X dagar mindre beroende på hur många procent börsen är ner från första dagens insättning.

Är helt ovetenskapligt, men jag riskerar iaf inte att sätta in allt, torska 30% och sen tar det mig 5 år att komma tillbaka på noll.

4 gillningar

Tycker du tänker sunt. Skulle nog göra likadant om jag var i liknande situation.