Hur mycket och hur ofta i Lysa?

Newbie här! :wave:

Jag har under många år (20+) satt in av min lön på ett konto hos min bank vilket innebär att jag har ett ganska stort belopp sparat. Nu planerar jag att sätta in en del av mina sparpengar i Lysa och har förstått efter att ha lyssnat på podden att man inte bör sätta in ett för stort belopp på en och samma gång utan pytsa ut pengarna över tid.
Mina funderingar:
Hur mycket ska jag sätta in vid första insättningen?
Hur mycket ska jag sätta in därefter samt hur ofta?

Tack på förhand!

1 gillning

Att sätta in allt på en gång är oftast statistiskt bättre eftersom då sätts alla pengar i arbete direkt och kan skapa avkastning. Klarar man bara av att hålla huvudet kallt och sitta still i båten vid nergång så är detta förmodligen bäst.

Däremot är det inte alla som klarar det och då kan det vara bättre att köpa in sig vid flera tillfällen, t.ex genom månadsspar.

Antingen allt på en gång. Eller dela upp summan i kanske 24 lika stora delar och köp in dig under en 2-årsperiod.

Månadsspar är ett utmärkt sätt att spara på. Hur mycket kan du bara bestämma själv. En del sparar kanske 500kr i månaden och andra sparar 25000kr i månaden. Beror ju på hur mycket du kan och vill spara.

5 gillningar

Då du aldrig investerat skulle jag inte rekommendera pytsa in allt på en gång. Det gör ingen nytta om du säljer vid minsta nedgång. Då har du bara garanterat förlorat pengar.

Ha 50% på sparkonto och 50% på lysa så har du gjort 50% rätt vad som än sker.

Du slipper tänka: “F*n jag borde haft pengar på börsen/på bankkontot.”

Det bästa av 2 världar. :innocent:

2 gillningar

Kan visa hur en klump summa hade sett ut från 01-01-2020 till för 3 dagar sedan.

Det du ska sätta in för långtids sparande. Sätt in allt. Och månadsspara sedan var månad. Det viktigaste är att göra båda 2.

Och var inte rädd för att det går ner. Det är fantastiskt bra om man månadspara för över tid får man mer pengar.

Men sätt aldrig in penga du behöver akut. Sätt bara in pengar du kan vänta ett år eller 2 på att ta ut. Sedan efter 5 år är det lättare för även vid nedgång så ligger man ändå på plus om man måste ta ut pengar. Tex 5 år bakåt idag hade varit över 60% plus

3 gillningar

Tack för era svar och tips! :pray: