Hej!
Jag kom igång allt försent med att spara.
Jag har nyligen fått en bra lön där jag hoppade från ca 33k till 60k som konsult.
Så i dagsläget har jag ca 100k sparat.
Här där jag bor kostar en lägenhet, 3a ca 4 miljoner men då är det bra läge och nästan färdigbyggt över hela området. Även längst havet så känns som ett perfekt ställe att investera i det, värdet kan ju bara gå upp.
Så, jag behöver 600k kontantinsats vilket är 500k mer än vad jag har.
Lägger jag bort 20k varje månad så tar det ändå nästan 3 år, jag hade egentligen velat att jag hade så mycket pengar igår.
Så nu sitter jag här, efterklok och försöker se om det finns några rimliga men effektiva lösningar.
Hur kan jag lösa detta? Vad har ni för tips?
Bara fortsätta att spara på. Se om det finns något i dina utgifter som du kan minska eller om du har något som går att sälja. Att lyckas spara ihop en kontantinsats på bara några år är väldigt bra gjort och det är det nog väldigt få som lyckas med, särskilt med de beloppen du räknar köpa för.
Tack för svar! Skulle ni rekommendera att jag lägger in framtida pengar direkt i lysa eller liknande isåfall? Hade det gjort märkbar skillnad under denna tidsperiod?
Det kan göra markant skillnad både upp men framförallt också ner; det är inte värt det, därför ska du sätta in pengarna som du behöver inom ett par år på ett bankkonto med insättningsgaranti istället.
Pengar som du absolut inte vill ska minska (mer än inflationen) ska du inte sätta på börsen (Lysa). Till något så viktigt som en kontantinsats så skulle jag placera allt på sparkonto om det är mindre än 5 år kvar i sparhorisont.
Hej du kan inte ta ett privatlån och betala av den med 10 000 i månaden? Blir ju dyrare med räntan men då kan du ha råd tidigare. Vet aldrig hur marknaden ser ut om 1-2 år kan vara billigare men troligtvis inte.
Ska du spara egna pengar skulle jag satsa på räntesparkonto och låsa pengarna om du är säker att du inte behöver dem under den perioden.
Med risk för att vara övertydlig: Det jag skriver här är ironi
Om det bara kan gå upp så kan du ju riskfritt ta ett lån för kontantinsatsen? Alltså inte ett bostadslån utan att blancolån. Eftersom priset bara kan gå upp så får du kika runt efter blancolån som har en lägre räntekostnad än vad din bostad bara kan gå upp med så är det ju ändå en vinstaffär
Mellan raderna: Det finns inga sådana garantier. Köp inte en bostad som är dyrare än du har råd med.
Jag med, men tyvärr är det bara att spara/investera som gäller. Eller vinna på lotto - det enda ärliga sättet att bli rik på i Sverige?
Spara på Har du en privatägd bil som skulle generera några hundratusen kan det även vara värt att överväga en försäljning och att leasa nästa bil/köpa en billigare.
Jag har en vän som är i en liknande situation. Hen sparar 90 procent i bank och 10 procent i aktier. Kan möjligen vara ett alternativ. Om detta är rätt beror på hur riskbenägen man är. Jag avstod från att ge något råd.
Som jag ser det är enda sättet att snabba upp processen (om du inte kan sälja saker) att tjäna mer. Tex jobba fler timmar/övertid/bisyssla under en slitig period. Och släpp känslan av att du borde varit igång tidigare, den ger inget kraft framåt, bara bitterhet. (Jag var också sen på bollen så att säga så jag vet hur det känns men jag försöker att inte tänka på det).
Med tanke på formuleringarna verkar du mycket ung, att kunna spara ihop till en drömlgh på mindre än tre år är extremt få förunnat. Du ska vara extremt tacksam för det istället för att beklaga dig om det som om du vore ett barn. Skärpning.
Även om jag kan hålla med om att det är en ynnest att kunna spara ihop så mycket på så kort tid så tycker jag att tonen i ditt inlägg skulle kunna vara trevligare. Vi vill ju vara välkomnande här när vi får nya medlemmar
Bättre sent än aldrig! Kämpa på, att ha ett tydligt mål är en bra början