Jag har de nu på ett konto med fria uttag o 0,7 ränta men gissar finns smartare placering? // Nybörjare
Förstår inte titeln
Har du 30.000kr som ska användas inom några få år? I så fall är det sparkonto som gäller.
ja vilket? tack för svar 
Välkommen till forumet.
Om du ska ha pengarna inom 3 år skulle jag säga sätt det på ett sparkonto med insättningsgaranti med så hög ränta som möjligt. Jag rekommenderar Avanzas sparkonto för detta. där har du 0,6% ränta per år samt insättningsgaranti. Deras GUI är även superb vilket jag anser är en stor fördel.
Om du ska ha pengarna om 4+ år kan du börja klura på huruvida det är värt att investera pengarna, dock skulle jag vikta tungt mot räntor under en såpass kort tid. Använd LYSA är mitt tips.
Jag rekommenderar även varmt Avsnitt 99 av podden “Rika tillsammans”, finns även på spotify.
Skulle även kunna lägga till om man vill vara lite mer “avancerad” att kanske 15000 ska vara på sparkonto och 15000 ska vara investerat, där en viss summa flyttas från isk till sparkonto varje år. Men då är vi nog lite inne på överkurs.
Stort tack! Vad har man få för spartid när man fyller i på Lysa? Om man tex fyller i ett år etc blir väl räntan försämrad, dvs så lång tid som möjligt ger högre avkastning. MVH HB
Ju längre tidshorisont desto högre risk desto högre avkastning/ränta (förhoppningsvis).
Vid kortare sparhorisont så lägre risk och lägre avkastning. (för det mesta)
Tänkte bara förtydliga att det är för din skull avkastningen sjunker desto kortare tid du ställer in. Avkastningen sjunker eftersom man vill minska risken om man har pengarna kort hos dem. Så att genom att ställa in rätt tid får du lagom mycket risk enligt forskningen, lysa tjänar inte mer eller mindre beroende på vad du ställer in. Tror knappt någon här inne har mandat att rekomendera dig någon annan fördelning än lysa om du ställer in rätt tid, möjligen de som säger att du ska ha det på ett sparkonto.
Tack igen. Får jag fråga, du sa sätta undan tex 15* på Lysa o sätta över en viss summa (avkastningen?) till sparkonto, var år. men ska jag då ställa in 1 år på tidsangivelsen på Lysakontot? gissar att räntan blir lägre då än om man har längre tidsangivelse? MVH HB
Du får nog elaborera lite, jag vet inte hur jag ska tolka din fråga.
Jag undrar lite vad det är för ränta du pratar om?
Menar du rändeandelen i portföljen? Den lär bli högre ju kortare tidshorisont du anger.
Eller menar du ränta som i avkastning? Den kan också bli lägre eftersom du har mindre andel aktier och större andel räntor i portföljen.
ok tack jag menade att ränteavkastningen väl blir lägre om har kort tidsangivelse tex ett år 
ok tack ursäkta jag menade att ränteavkastningen väl blir lägre om har kort tidsangivelse tex ett år 
Så vitt jag vet finns ingen garanterad ränta på Lysa. Avkastningen kommer från prisökning av värdepapper (aktier, obligationer/räntor). Men dessa kan både öka eller minska i värde. Det finns ingen garanterad ränta.
När du investerar dina pengar kallas värdeökningen för avkastning. Om du investerar dina pengar finns inga garantier för att du kommer tjäna pengar. Börsen ökaf ungefär 7-8% om året. Så om du halverar din insättning halveras ökningen i reella kronor men den procentuella ökningen på investerat kapital är samma.
Jag får dock känslan av att du är ganska ny på detta. Jag uppmanar dig att inte investera de där 30 000 utan ha dom på ett sparkonto och läs på lite innan du börjar investera. Avsnitt 99 i rilatillsammans podden är en bra start. Lycka till!
Instämmer med ovan. Ha pengarna på ett obundet sparkonto är säkrast och ger inga obehagliga överraskningar med så kort sparhorisont.