Bör jag öka mitt automatiska spar på LYSA?

Hej på er!

Jag är ny här på forumet, eller egentligen har jag varit inne och läst all klokskap i cirka ett år, men idag tog jag steget och skapade ett eget konto och skriver detta inlägg.

För att göra en lång historia kort. Jag började intressera mig för min egen ekonomi för cirka ett år sedan. Jag insåg att genom att göra rätt små justeringar i mitt sätt att se på konsumtion kunde jag få betydligt mer pengar över varje månad och faktiskt investera dem i min framtid istället. Förra året var dessutom rätt kul för en nybörjare då varje gång jag loggade in på LYSA så hade det tickat upp lite. Det ökade motivationen!

Men nu till själva frågan. Jag har ju ingen som helst erfarenhet kring när det är lite stormigare på börsen och det skapar såklart osäkerhet. Jag månadssparar automatiskt 2500 rakt in på LYSA varje månad. Men en bra månad kan jag ha cirka 6000 kr till över som jag inte riktigt vågat göra något med. Jag har även läst på en del om fyra hinkar och insett att jag har för mycket i hink nummer 1 - kanske en 150 - 200 tkr för mycket.

Om ni var i min situation skulle ni höja det automatiska sparandet till LYSA varje månad? Och vad skulle ni göra med hink nummer 1? Nämnas skall kanske att vi inom några månader skall flytta till ett nybygge i storstad, så en möjlighet är ju att putta in delar från hink 1 där också. Det kanske är en superlätt fråga för er med mer kunskap och kompetens, men för mig som rätt ny känns det lite läskigt.

Tack på förhand :slight_smile: Och tack för alla intressanta resonemang och inlägg jag fått ta del av det senaste året, det har ökat min kunskap markant!

4 gillningar

Alla pengarna som behövs för nybygget bör du ha tryggat på bankkonto. Det spelar ingen roll hur mycket upgång du eventuellt missar på börsen för du kan inte riskera att förlora pengar på så kort tid. Tidshorisonten styr.

Jag letade lägenhet hösten 2019 när börsen rusade uppåt. Mitt Lysa-konto fick stå platt med 100% räntor under den uppgången eftersom jag visste att jag snart behövde pengarna. Och tur var väl det, tänk om Corona-dippen hade kommit ett par månader tidigare.

image

När du har säkrat ditt buffertsparande och allt som du ska ha på kort tid på banken, då kan du investera resten. Jag har satt det automatiskt månadssparandet till “en normal månad” och fyller sedan på det passiva sparandet manuellt när bufferten blir för stor. Om du till exempel vill ha 50t kr i bufferten men en månad så är den uppe i 55t, då kan du göra en manuell överföring till Lysa på 5t för att komma ner till rätt nivå. Om jag har en månad som är sämre än normalt så kommer jag behöva ta från bufferten, om jag har en månad som är bättre än normalt så kommer jag antingen fylla på bufferten eller göra en manuell överföring.

3 gillningar

Hej!

Tack snälla för bra input!

Smart gjort…. :slight_smile: Finn ett ”fel” nedan:

4 gillningar