Hej på er!
Jag är ny här på forumet, eller egentligen har jag varit inne och läst all klokskap i cirka ett år, men idag tog jag steget och skapade ett eget konto och skriver detta inlägg.
För att göra en lång historia kort. Jag började intressera mig för min egen ekonomi för cirka ett år sedan. Jag insåg att genom att göra rätt små justeringar i mitt sätt att se på konsumtion kunde jag få betydligt mer pengar över varje månad och faktiskt investera dem i min framtid istället. Förra året var dessutom rätt kul för en nybörjare då varje gång jag loggade in på LYSA så hade det tickat upp lite. Det ökade motivationen!
Men nu till själva frågan. Jag har ju ingen som helst erfarenhet kring när det är lite stormigare på börsen och det skapar såklart osäkerhet. Jag månadssparar automatiskt 2500 rakt in på LYSA varje månad. Men en bra månad kan jag ha cirka 6000 kr till över som jag inte riktigt vågat göra något med. Jag har även läst på en del om fyra hinkar och insett att jag har för mycket i hink nummer 1 - kanske en 150 - 200 tkr för mycket.
Om ni var i min situation skulle ni höja det automatiska sparandet till LYSA varje månad? Och vad skulle ni göra med hink nummer 1? Nämnas skall kanske att vi inom några månader skall flytta till ett nybygge i storstad, så en möjlighet är ju att putta in delar från hink 1 där också. Det kanske är en superlätt fråga för er med mer kunskap och kompetens, men för mig som rätt ny känns det lite läskigt.
Tack på förhand
Och tack för alla intressanta resonemang och inlägg jag fått ta del av det senaste året, det har ökat min kunskap markant!