Hej!
Är det nån som vet vilket sparande som är bäst? Jag är så otroligt dålig på sånt här. Men vilka fonder bör man spara i? Vilken risk nivå ska man ta? . Jag har Nordea som bank. God jul på er alla
.
Hej!
Är det nån som vet vilket sparande som är bäst? Jag är så otroligt dålig på sånt här. Men vilka fonder bör man spara i? Vilken risk nivå ska man ta? . Jag har Nordea som bank. God jul på er alla
.
Här är väl en ypperlig resurs att börja med
Välkommen till forumet @Romitha_Magnusson!
Som @EmilJ skriver så kan du börja där, eller direkt med följande två avsnitt som egentligen är de enda två avsnitten som är relevanta på bloggen för att ens ekonomi.
samt
Men om du vill köra igång direkt, då är min stående reklam att börja med:
eller
Båda finns som app eller hemsida via länken ovan.
Lycka till med ditt sparande!
Hej!
Du har fått många bra länktips redan.
Två frågor som kan vara bra att fundera över när du ska börja spara och när du läser vidare:
Hur lång sparhorisont har du - d.v.s. hur lång tid är det tills du ska använda pengarna?
Vill du ha ditt sparande på Nordea eller kan du tänka att börja spara någon annanstans?
Fondval och hur du ska spara beror en del på vad du svarar på de två frågorna.
Välkommen! Alla är vi barn i början.
Du har ju fått några bra länkar och jag kanske bara ekar det @Rimma skriver.
Men börja fundera på hur stor en lämplig buffert skulle vara för dig. Bufferten skall, som jag ser det, vara din reserv för att undvika dåliga affärer/lån med hög ränta och dylikt. Men den kan också vara till för att möjliggöra bra affärer.
Bufferten placerar du på sparkonto med insättningsgaranti och ca 4% ränta.
Därefter tycker jag man bör ställa sig frågan om det är nåt speciellt, lite större, som du vill spara till. Det kan vara allt från boende, en resa eller en bil. Beroende på tidshorisonten kan det vara idé att ta olika risk på detta och även låta risken minska successivt.
Slutligen är det sparandet på lång sikt som kanske är till för att sätta guldkant eller möjliggöra något speciellt om många år fram i tiden, Här brukar en sparrobot typ Lysa eller en global indexfond med låg avgift rekommenderas.
Gör det enkelt och låt inte en banksäljare sälja in en massa dyra små branchfonder. Det kan tyckas vara liten skillnad mellan 0,4% avgift och 1,2% men du betalar alltså 200% mer i det senare fallet.
Lycka till!